تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
محسن پیرهادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

لیست‌ها به اندازه انتخابات قبلی مهم نیستند/ به روند لیست بستن شورای ائتلاف اعتراض دارم

محسن پیرهادی، نماینده تهران که از قرار گرفتن در فهرست ائتلاف اصولگرایان بازمانده می‌گوید: اعتراض مشخصی که بنده به شورای ائتلاف داشتم مربوط به روند انتخاب کاندیدا‌ها بود که به مجموعه شانا بازمی‌گردد و متوجه فرد خاصی نیست. از این‌رو، در قالب نامه‌ای، این موضوع را رسانه‌ای کردم. علت اعتراضم چرایی تضییع حقم در جایگزینی با فرد انصرافی فهرست بود.

محسن پیرهادی

رویداد۲۴ محمد آیتی: کمتر از ۴۸ ساعت دیگر تا شروع دوازدهمین دوره انتخابات مجلس باقیست و پس از حرف و حدیث‌های فراوان، چند روز پیش لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با هماهنگی جبهه پایداری منتشر شد و در این بین، برخی از نمایندگان کنونی تهران از جمله محسن پیرهادی، ابوالفضل عمویی و مجتبی توانگر در لحظه آخر از لیست نهایی خارج شدند. برخی بر این باورند که محمدباقر قالیباف برای جلوگیری از ارائه لیست احتمالی جبهه پایداری، تا حدی عقب‌نشینی کرد.

با این حال، برخی از نمایندگان کنونی تهران که در لیست شانا جایی ندارند، به همراه عده‌ای دیگر از اصولگرایان سرشناس، دست به ائتلاف‌هایی زدند و از این‌رو، با تعدد لیست‌های متنوعی از اصولگرایان مواجه هستیم.

در همین رابطه، رویداد۲۴ با محسن پیرهادی، نماینده کنونی تهران و یکی از حذف‌شدگان از لیست شانا مصاحبه کرده است که در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید:

  • بعد از انتشار لیست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، لیستی بیرون آمده که سرلیست ندارد و برعکس بسیاری از فهرست‌های انتخاباتی، نام محمدباقر قالیباف در آن دیده نمی‌شود، آیا این فهرست که نام شما هم در آن به چشم می‌خورد، فهرست اعتراضی به قالیباف است؟

نام من در فهرست‌های انتخاباتی متعددی تکرار شده است و در بسیاری از این فهرست‌ها، نام آقای قالیباف هم در بالای فهرست دیده می‌شود. در بحث تهیه و تدوین بسیاری از فهرست‌های انتخاباتی که ساز و کار از پیش اعلام‌شده‌ای ندارد، اصولاً افرادی که دست به جمع‌آوری فهرست می‌زنند، دخیل هستند و نامزد‌ها فقط نسبت به حضور و عدم‌حضور نامشان در فهرست آگاه می‌شوند.

اعتراض مشخصی که بنده به شورای ائتلاف داشتم مربوط به روند انتخاب کاندیدا‌ها بود که به مجموعه شانا بازمی‌گردد و متوجه فرد خاصی نیست. از این‌رو، در قالب نامه‌ای، این موضوع را رسانه‌ای کردم. علت اعتراضم چرایی تضییع حقم در جایگزینی با فرد انصرافی فهرست بود. البته از این اعتراض به حق من، تفسیر به رای‌های بسیاری شد، اگرچه که ماجرای اعتراض من خیلی ساده و قابل پیش‌بینی بود. عمده دلیل اعتراضم هم تاکید بر رعایت قانون از سوی تشکلی است که داعیه‌دار ورود و کسب اکثریت مجلس شورای اسلامی است. سوال و نقد من هم این بود اگر در همین ابتدای راه، قانون رعایت نشود، چگونه می‌توان در ادامه مسیر به رعایت قانون امیدوار ماند.

  • چرا اصولگرایان در تهران به لیست واحد نرسیدند، آیا اصولگرایان در جای خالی اصلاح‌طلبان دچار تعداد فهرست شده‌اند؟

اصلاح طلبان شاید به صورت یکپارچه و با تمام ظرفیت احزاب، گروه‌ها و طیف‌هایشان در انتخابات ۱۱ اسفندماه ورود نکرده باشند، اما تعداد زیادی از چهره‌های آن‌ها و احزاب‌شان در این انتخابات فعال هستند و نام‌‍شان در فهرست‌های انتخاباتی متعدد دیده می‌شود.

در خصوص تعدد فهرست جریان اصولگرا در انتخابات پیشرو هم موضوع و روند جدیدی اتفاق نیافتده است. در ادوار گذشته هم در جریان اصولگرا، لیست‌های متعددی منتشر شده است، اما در این دوره از انتخابات با توجه بر تاکید مقام معظم رهبری بر انتخاب افراد اصلح از میان جمعیت قابل توجه کاندیداها، همه جریان‌ها، طیف‌ها و حتی اشخاص و افرادی که حتی جمعیت سازماندهی‌شده‌ای هم ندارند نیز دست به کار شده‌اند و لیستی تهیه کرده‌اند و آن را به دیگران پیشنهاد می‌دهند.

به باور من، رقابت‌های انتخابات مجلس دوازدهم یک تفاوت اساسی با ادوار قبلی دارد و آن این است که در این دوره، فرم و سبک رقابت انتخابات از حالت فهرستی خارج شده است. این موضوع شاید به دلیل آگاهی و بلوغ بیشتر سیاسی مردم باشد که به انتخاب خود و حسن شهرت افراد حساس‌تر شده‌اند و درصدند افرادی را به عنوان وکیل خود راهی پارلمان کنند که آن‌ها را می‌شناسند.

در جریان این رقابت سیاسی شاهدیم که مردم بیشتر از احزاب و گروه‌ها، نسبت به نام‌ها و رزومه کاندیدا‌ها حساس شده‌اند و این توجه و سخت‌گیری جامعه اتفاق مبارکی است. به تعبیری دیگر، این بار مردم برای احزاب و گروه‌ها و جمع‌های سیاسی و انتخاباتی تعیین تکلیف می‌کنند و شاخص‌های آن‌ها از جمله فسادستیزی، پاکدستی و شفافیت و حسن شهرت کاندیداها، فهرست‌های انتخاباتی را تنظیم و تدوین کرده است. به همین دلیل فهرستی در این رقابت‌ها برنده خواهد بود که این شاخص‌ها در آن عیان باشد.

  • معمولاً در تهران، فهرست اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان برنده تمام و کمال انتخابات مجلس بوده است و افراد مستقل معمولاً شانس زیادی برای حضور در خانه ملت ندارند. با این توضیح، شما به عنوان فردی که در لیست اصلی نیستید، چقدر امید به موفقیت دارید؟

فضای رقابت‌های این دوره در حال حاضر تفاوت بسیاری با انتخابات‌های گذشته دارد. کنشگری و مطالبه‌گری مردم از احزاب الان به کف شبکه‌های ارتباط جمعی رسیده است. مثلاً می‌بینیم که حضور یک فرد با شائبه تخلف مالی به شدت از سوی مردم نکوهش می‌شود یا حضور فردی که روزگاری در پستی، دستوری برخلاف مطالبه جامعه داده در یک فهرست سبب می‌شود کل فهرست مورد تقبیح طیفی قرار گیرد و جامعه هدف آن فهرست از کل فهرست رویگردان شوند. این نخستین باری است که مردم این چنین با دقت و سخت‌گیرانه به نام‌ها و رزومه‌های نامزد‌ها حساسیت نشان می‌دهند و فهرست‌های انتخاباتی را نقد می‌کنند. باید دید نتیجه این سخت‌گیری چگونه ترکیب مجلس را رقم خواهد زد. در شرایط فعلی، اولویت من افزایش مشارکت در انتخابات است و در این مسیر هرچه در توان دارم به کار گرفته‌ام.

  • آیا اگر افرادی از لیست‌های متعدد موفق به حضور در مجلس شوند، این حضور باعث تضعیف جایگاه ریاست قالیباف در مجلس آتی می‌شود؟

ترکیب مجلس در تعیین رویکرد‌ها و سبک عملکردی آن‌ها حتماً اثرگذار است، اما تکرار نام آقای قالیباف در فهرست‌های انتخاباتی، نشان‌دهنده استمرار اقبال عموم جریان اصولگرا از ایشان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان