تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲

پیش‌بینی کیهان درباره قیمت دلار، طلا و سکه: منتظر سقوط قیمت باشید!

با ورود پرقدرت بازارساز از صبح دیروز، قیمت ارز کاهشی شد و پیش‌بینی می‌شود با عرضه سکه در مرکز مبادله به زودی شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز و ریزشی شدن دلار باشیم.

پیش‌بینی کیهان درباره قیمت دلار، طلا و سکه: منتظر سقوط قیمت باشید!

رویداد۲۴  بازارساز از صبح دیروز مجددا در بازار‌های مختلف ارز ورود کرده است. از سوی دیگر عرضه ارز با کیفیت در سامانه نیما هم افزایش یافت.

کیهان در گزارشی نوشت: نرخ دلار آزاد در کانال‌های تلگرامی که از دو روز قبل با نرخ‌سازی سوداگران در روز تعطیل (!) به نزدیک ۶۰ هزار تومان رسیده بود، تا عصر دیروز حدود ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت و به عدد ۵۸۴۰۰ تومان رسید.

پیش‌بینی می‌شود با این ورود پرقدرت بازارساز در روز‌های آینده، کاهش قیمت ارز روند سریع‌تری به خود بگیرد.

روز گذشته هم یکی از فعالان حوزه طلا و ارز هشدار داد که پیش‌بینی می‌شود قیمت ارز و طلا در کشورمان کاهشی باشد و مردم عادی برای ورود به این بازار‌ها در این ایام احتیاط کنند.

برخی کارشناسان معتقد هستند نوسانات چند روز گذشته ارز به علت این بود که بازارساز به جای هدردادن منابع کشور در حال مطالعه و بررسی دقیق و کارشناسی بر روی بازار بوده است. در این وضعیت عده‌ای سوداگر به دنبال نرخ‌سازی برای دلار در هفته گذشته و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان بودند.

البته حضور بازارساز در نیما هم کماکان پرقدرت ادامه دارد به طوری که مازاد عرضه همچون هفته‌های اخیر همچنان برقرار است. دیروز شنبه در مجموع معادل ۳۹۴ میلیون دلار حواله ارزی عرضه شد که از این میزان ۲۸۹ میلیون دلار معادل ۷۳ آن معاله شد. به این ترتیب در معاملات دیروز ۱۰۵ میلیون دلار آن معادل ۲۷ درصد کل عرضه حواله‌های عرضه شده به فروش نرسید.

قیمت سکه کاهشی می‌شود

اتفاق جدیدی که از امروز رقم می‌خورد، ورود مستقیم بازارساز به حوزه عرضه سکه است. قرار است امروز حراج سکه در مرکز مبادله ایران انجام شود و بر همین اساس کارشناسان و فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که افزایش مداخله بازارساز در بازار طلا به عنوان جایگزین دلار، به مهار التهابات قیمتی در این بازار‌ها و سایر بازار‌های دارایی کمک خواهد کرد.

در این زمینه «علی‌اصغر سام‌زاده»، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز درباره عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلا ایران گفت: هم اکنون سکه در بازار کم است و بانک مرکزی نیز سکه‌ای در بازار عرضه نمی‌کند. به همین علت تقاضا در بازار زیاد شده است، اما با عرضه سکه در مرکز مبادله ایران تقاضای مردم پاسخ داده می‌شود به طوری که قیمت‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند.

سام‌زاده با اشاره به این موضوع که با عرضه سکه در مرکز مبادله ایران قیمت و حباب سکه کاهشی می‌شود، تاکید کرد: عرضه در این مرکز به شرط اینکه تداوم داشته باشد می‌تواند به کاهش قیمت سکه کمک شایانی کند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر شیراز گفت: سکه تمام طرح جدید از نظر ارزش طلا حدود ۲۸ میلیون تومان است. ولی هم اکنون در بازار حدود ۳۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین دارای حباب است، اما با افزایش عرضه سکه از طریق مرکز مبادله ایران حباب سکه کاهشی می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: عرضه سکه در مرکز مبادله ایران یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی است که در آن تمامی مردم می‌توانند به تعدادی معین اقدام به خرید سکه کنند.

«نادر بذرافشان»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به تازگی اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها در یک هفته گذشته در حالی اتفاق افتاد که بازار همچنان در رکود تقاضا به سر می‌برد و اصلا بازار با افزایش تقاضا نیست و این برای خود ما نیز عجیب است.

وی افزود: به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و در آستانه ماه مبارک رمضان هم هستیم. طبق روال سال‌های گذشته که در این مقطع زمانی با افزایش تقاضا روبه‌رو بوده‌ایم، اما امسال هنوز این اتفاق نیفتاده و تقاضای خاصی در بازار دیده نمی‌شود.

«محمد کشتی‌آرای»، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم به‌تازگی با ارائه تحلیلی درباره بازار طلا گفته است: با توجه به روز‌های پایانی سال، داد و ستد‌ها همچنین کنترل و مدیریت بانک مرکزی، باعث شده است که این نوسانات به صورت کمی صورت گیرد تا بازار دچار شوک قیمتی نشود یا با قیمت‌های نامتناسب با شرایط اقتصادی روبه‌رو نشویم.

گفتنی است طبق اطلاعیه جدید بانک مرکزی، از امروز یکشنبه ۱۳ اسفند، عرضه طلا بانک مرکزی انجام و همه اشخاص حقیقی و حقوقی که مایل به خرید سکه هستند می‌توانند در این حراج شرکت نموده و سکه خریداری کنند. همچنین اعلام شده که سکه‌های امامی ضرب سال ۱۳۸۶ عرضه خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا ، قیمت دلار
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان