تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

بهترین ناهار برای دیابتی‌ها

بیماری دیابت برای فرد مبتلا محدودیت‌هایی را به‌وجود می‌آورد البته اگر برای آن برنامه‌ای نداشته باشید.

بهترین ناهار برای دیابتی‌ها

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: دیابت یک بیماریست که خوشبختانه درمان آن وجود دارد و برایش انواع و اقسام دارو‌ها وجود دارد.

به گزارش رویداد۲۴ درواقع به آسانی و با کمی برنامه‌ریزی آن را کنترل و حتا از آن پیش‌گیری کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل، برای پیش‌گیری از دیابت، داشتن برنامه غذایی برای دیابتی‌ها و انجام ورزش است. با غذا‌هایی که می‌خوریم می‌توانیم قندخون را کنترل یا درمان کنیم. پس، کاهش وزن می‌تواند موجب مهار دیابت نوع دو شود.

جالب است بدانید افراد می‌توانند با کاهش ۱۵ کیلوگرم از وزن، دیابت نوع ۲ را تا اندازه زیادی کنترل یا درمان کنند. درست خلاف این نظریه که می‌گویند بیماری دیابت، همیشگیست، افراد که که به‌تازگی به دیابت نوع دو مبتلا شده‌اند، می‌توانند با رژیم غذایی اندازه قند خون خود را به حالت طبیعی بازگردانند.

بنابراین، افراد مبتلا به این بیماری، برای کنترل آن، به برنامه غذایی برای دیابتی‌ها نیاز دارند. در این نوشته باید‌ها و نباید‌های رژیم دیابت را بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

بهترین ناهار برای دیابتی‌ها

برنامه غذایی برای دیابتی‌ها

همان‌گونه که اشاره کردیم کسانی‌که به دیابت مبتلا هستند باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند تا بتوانند بیماری خود را کنترل کنند. در این نوشته می‌خواهیم چند غذای مناسب برای وعده‌ی ناهار افراد مبتلا به دیابت را معرفی کنیم.

مرغ بریان پیچیده در سبزیجات

یک نان غلات کامل (در واقع نانی که حداقل ۳ گرم فیبر و ۲۰ گرم کربوهیدرات داشته باشد) را با یک تکه سینه مرغ بریان یا تکه تکه شده و سبزیجاتِ تفت داده شده پُر کنید. می‌توانید از بادمجان کبابی، کدو سبز و پیاز هم استفاده کنید. برای آنکه غذایتان فیبر و چربی سالم بیشتری داشته و طعم بهتری به خود بگیرد یک سومِ یک آووکادو را پودر کرده و رویش بریزید.

سالاد اسفناج و ماهی تن

ماهی تن سرشار از پروتئین و اسید‌های چرب امگا ۳ است که باعث کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. سعی کنید سس مایونز را از دستور غذایی حذف کرده و ماهی تن را با دو قاشق خمیر حموس مخلوط کنید. با این کار چربی اشباع شده و کالری ذخیره خواهید کرد و طعم غذایتان بهتر می‌شود. سالاد اسفناج را با خیار، هویج و هر نوع سبزی پُرنشاسته دیگر مخلوط کنید. برای آنکه غذایتان کربوهیدرات، پروتئین و فیبر خوب و سالمی داشته باشد نصف فنجان لوبیا به آن اضافه کنید. می‌توانید روی آن سرکه و یک قاشق روغن زیتون بریزید.


بیشتر بخوانید: آیا رژیم غذایی بر باروری تاثیر دارد؟


کوکوی کدو سبز

کدو به کنترل چربی و قند خون کمک می‌کند. روش‌های مختلفی برای طرزتهیه کدو برای افراد دیابتی وجود دارد. برای تهیه کوکو، دو عدد کدو سبز را رنده کنید و به آن تخم مرغ، نمک و ادویه دلخواه را اضافه کنید و در روغن زیتون با حرارت ملایم بپزید. این غذا‌ها را می‌توانید در وعده شام خود نیز استفاده کنید، اما کوشش کنید حجم آن‌ها در وعده شام کمتر باشد و تا قبل از ساعت ۸ شب میل کنید. شما می‌توانید از این روش‌های پخت ایده بگیرید و تنوع زیادی در تهیه وعده‌های غذایی خود داشته باشید. اگر دیابت و قند خون بالا دارید، نصف فنجان جعفری تازه، نصف فنجان اسفناج خام و نصف فنجان آب را با مخلوط کن ترکیب کنید و هر روز صبح ناشتا میل کنید. این ترکیب در کنترل بیماری دیابت بسیار موثر است.

فیله مرغ و کینوا

۱۵۰ گرم فیله مرغ بدون استخوان را داخل تابه مخصوص با مقدار کمی روغن زیتون بپزید. یک فنجان کینوا را با آب سرد بشویید. آن را در یک قابلمه بریزید و با یک فنجان آب ۱۵ دقیقه بپزید. فیله آماده شده را به همراه کینوا و سبزیجات دلخواه نوش‌جان کنید.

بهترین ناهار برای دیابتی‌ها

سالاد تونا بسیار خوشمزه

سالاد تونا یکی از گزینه‌های رژیمی در نظر گرفته شده برای دیابتی‌ها بوده که می‌توان آن را با استفاده از جعفری و حتی سس خردل سرو نمود. این سالاد بسیار راحت و سریع تهیه شده و با اصول رژیمی مخصوص دیابتی‌ها مغایرت نخواهد داشت. مواد لازم برای تهیه سالاد تونا عبارت است از:

محتویات سالاد تونا:

کالری کل: ۴۰۵ کیلو کالری
۱۸ گرم کربوهیدرات
۴۲ گرم پروتئین

مواد لازم:

۴ تیکه استیک تونا
۱ عدد تخم‌مرغ کامل
۳ ساقه اسفناج (۲ فنجان)
۲ بوته لوبیا سبز
یک و نیم عدد بروکلی
نصف فلفل دلمه‌ای قرمز
۳ و نیم عدد خیار
یک تربچه
سه زیتون سیاه بزرگ
یک دسته جعفری
۱ قاشق چای خوری روغن زیتون
۱ قاشق چای خوری سرکه
نصف قاشق چای خوری خردل
نصف قاشق چای خوری فلفل

بهترین ناهار برای دیابتی‌ها

طرز تهیه: در مرحله ابتدایی بهتر است تخم مرغ‌ها را به مدت ۸ دقیقه پخته و کنار بگذارید تا به خوبی سرد شوند. در قسمت بعدی کار باید بروکلی و لوبیا‌ها را برای مدت زمان ۲ الی ۳ دقیقه در ماکروفر قرار داده تا بخار پز شوند. پس از انجام این دو مرحله نوبت به پخت استیک تونا خواهد رسید. استیک تونا را برای مدت ۴ دقیقه به همراه کمی فلفل در ماهی تابه آغشته به روغن بپزید. پس از پختن هر کدام از این مواد، بهتر است اسفناج را به همراه خیار شور و تخم مرغ‌ها برش زده و در داخل پشقاب بزرگی بریزید. در کنار موارد عنوان شده، لوبیا، بروکلی و فلفل دلمه‌ای را نیز اضافه کنید. در مرحله آخر نیز استیک را با استفاده از چاقو مخصوص برش زده و روی سطح سالاد قرار دهید. به منظور طعم دادن به سالاد می‌توانید روغن زیتون، فلفل، نمک، سرکه و خردل را با هم مخلوط کرده و به سالاد اضافه نمایید.

سوپ گوجه فرنگی با نیمی از یک ساندویج گوشت بدون چربی به همراه کره بادام زمینی (یک قاشق مرباخوری) می‌تواند گزینه مناسبی برای ناهار افراد دیابتی باشد.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان