تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۲۲ دی ۱۴۰۲

بهترین زمان مصرف متفورمین

متفورمین یک عامل ضد دیابت تایید شده توسط FDA است که سطح قند خون بالا را در بیماران دیابتی نوع ۲ مدیریت می کند. در این مقاله درباره بهترین زمان مصرف متفورمین می‌خوانیم.

بهترین زمان مصرف متفورمین

رویداد۲۴ سیما صابری: مدیریت سطح قند خون با داروهایی مانند متفورمین می تواند از عوارضی مانند آسیب کلیوی، مشکلات عصبی، نابینایی، قطع عضو و اختلال عملکرد جنسی جلوگیری کند. کنترل موثر دیابت همچنین می تواند خطر حملات قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد.در این مقاله درباره بهترین زمان مصرف متفورمین می‌خوانیم.

متفورمین چیست؟

متفورمین یک عامل ضد دیابت تایید شده توسط FDA است که سطح قند خون بالا را در بیماران دیابتی نوع ۲ مدیریت می کند. جذب گلوکز از روده ها را کاهش می دهد، تولید گلوکز کبد را کاهش می دهد و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. متفورمین همراه با تغییرات رژیم غذایی و ورزش برای نتایج بهتر توصیه می شود.

هشدارها

-اگر بیماری کلیوی شدید، اسیدوز متابولیک یا کتواسیدوز دیابتی دارید، نباید از متفورمین استفاده کنید.

-در صورت نیاز به انجام هر نوع اشعه ایکس یا سی تی اسکن، ممکن است لازم باشد به طور موقت مصرف متفورمین را قطع کنید.

-اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است دچار اسیدوز لاکتیک شوید(تجمع خطرناک اسید لاکتیک در خون). اگر درد عضلانی غیرعادی، مشکل تنفسی، درد معده، سرگیجه، احساس سرما، یا احساس ضعف یا خستگی شدید دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

بهترین زمان مصرف متفورمین 

اگر متفورمین را بدون غذا مصرف کنید، ممکن است با ناراحتی معده مواجه شوید، به خصوص اگر تازه درمان را شروع کرده اید. تهوع و استفراغ برخی از شایع ترین عوارض جانبی متفورمین هستند و می توانند در بیش از یک چهارم بیماران رخ دهند.

پنج مورد از 7 عارضه جانبی اصلی متفورمین مربوط به معده است و در درصد بیماران زیر رخ می دهد:

اسهال - 53٪

تهوع / استفراغ - 26٪

نفخ / گاز - 12٪

سوء هاضمه - 7٪

ناراحتی یا درد شکم (در ناحیه معده) - 6٪

از دست دادن اشتها، احساس طعم بد در دهان یا تغییر طعم، مدفوع غیر طبیعی و کاهش وزن نیز به عنوان عوارض گوارشی متفورمین گزارش شده است.

در مطالعات، 6 درصد از بیمارانی که متفورمین مصرف می کردند، درمان را به دلیل اسهال متوقف کردند. اما به طور کلی، این عوارض در عرض چند هفته پس از شروع درمان از بین می روند.


بیشتر بخوانید: چگونه مقاومت به انسولین را از بین ببریم؟


متفورمین معمولا یک یا دو بار در روز مصرف می شود، اما دوز شما ممکن است متفاوت باشد. اگر یک بار در روز آن را مصرف می کنید، معمولاً توصیه می شود آن را بعد از وعده غذایی عصر مصرف کنید. اگر دو بار در روز مصرف می کنید، بعد از وعده های غذایی صبح و عصر مصرف کنید و آن را هر روز تقریباً در همان زمان مصرف کنید. یعنی زمان و نظم مصرف دارو را رعایت کنید.

چرا متفورمین باعث ناراحتی معده می شود؟

عوارض جانبی معده متفورمین می تواند به افزایش سریع دوز و استفاده از دوزهای بالا مربوط باشد.

پزشک احتمالاً به آرامی دوز مصرفی شما را در طی چند هفته افزایش می دهد تا در به حداقل رساندن عوارض جانبی معده ناشی از متفورمین کمک کند. اگر عوارض جانبی معده با این دارو دارید، با پزشک خود تماس بگیرید تا ببیند آیا می توان دوز شما را تا زمانی که بهتر دارو را تحمل کرد، تنظیم کرد یا خیر.

واقعاً مشخص نیست که چرا متفورمین منجر به مشکل معده می‌شود، اما ممکن است به مکانیسم افزایش تحرک روده، اثرات مشابه سروتونین، یا اثرات ناشی از افزایش پپتید یک شبه گلوکاگون (GLP-1) مربوط باشد.

به گزارش رویداد۲۴ هنگامی که در عرض چند هفته بر عوارض اولیه معده غلبه کردید، متفورمین معمولاً توسط اکثر افراد به خوبی تحمل می شود. اگر این عوارض جانبی شدید هستند؛ از بین نمی روند یا برای شما نگران کننده هستند، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

متفورمین به صورت قرص خوراکی با رهش فوری و آهسته رهش و به عنوان محلول خوراکی عرضه می شود. نام تجاری متفورمین شامل گلومتزا است. اگر فرم آهسته رهش را می‌گیرید، آن را کامل ببلعید. قرص ها را له نکنید، برش ندهید، شکافته یا نجوید.

این تمام اطلاعاتی نیست که باید در مورد متفورمین برای استفاده ایمن و موثر بدانید و جایگزین دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نمی شود. اطلاعات کامل محصول را مرور کنید و این اطلاعات و هرگونه سوالی را که دارید با پزشک در میان بگذارید.

نکات قبل از مصرف متفورمین 

اگر به متفورمین حساسیت دارید یا موارد زیر را دارید، نباید از متفورمین استفاده کنید:

بیماری کلیوی شدید

اسیدوز متابولیک یا کتواسیدوز دیابتی 

اگر نیاز به عمل جراحی یا هر نوع اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که به رگ های شما تزریق می شود، دارید، ممکن است لازم باشد به طور موقت مصرف متفورمین را قطع کنید. مطمئن شوید که پزشک شما از قبل از مصرف این دارو مطلع هستند.

اگر هر یک از این موارد را داشتید حتما به پزشک اطلاع دهید:

-بیماری کلیوی (ممکن است نیاز باشد عملکرد کلیه شما قبل از مصرف این دارو بررسی شود)

-سطوح بالای کتون در خون یا ادرار شما

-بیماری قلبی، نارسایی قلب

-بیماری کبد

-اگر از انسولین یا سایر داروهای خوراکی دیابت نیز استفاده می کنید.

- اگر دچار اسیدوز لاکتیک شوید، تجمع خطرناک اسید لاکتیک در خون همراه با مصرف متفورمین خطرناک است یا در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی، عفونت شدید، اعتیاد مزمن به الکل، یا اگر 65 سال یا بالاتر دارید، از نظر پزشک پیروی کنید.

بهترین زمان مصرف متفورمین

-اگر باردار هستید یا تصمیم به باردار شدن دارید، دستورالعمل های پزشک خود را در مورد استفاده از متفورمین دنبال کنید. کنترل دیابت در دوران بارداری بسیار مهم است و بالا بودن قند خون ممکن است برای مادر و جنین عوارض ایجاد کند. اگر با مصرف متفورمین باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

-متفورمین ممکن است تخمک گذاری را در یک زن یائسه تحریک کند و ممکن است خطر بارداری ناخواسته را افزایش دهد. 

-در حین استفاده از این دارو نباید شیر دهید.

-متفورمین نباید به کودک کمتر از 10 سال داده شود. برخی از انواع متفورمین برای استفاده توسط افراد کمتر از 18 سال تایید نشده است.

مصرف قرص متفورمین برای لاغری

قرص متفورمین یک داروی که برای کاهش سطح قند خون استفاده می‌شود و برای کنترل دیابت نوع ۲ نیز تجویز می‌شود. این دارو با کاهش تولید گلوکز از کبد و افزایش حساسیت سلول‌ها به این قند، منجر به کاهش سطح قند خون می‌شود. 

استفاده از متفورمین برای لاغری به دلیل این است که این دارو می‌تواند باعث کاهش اشتها و وزن شود. همچنین مصرف متفورمین ممکن است منجر به کاهش سطح انسولین در بدن شود که این موضوع نیز می‌تواند به لاغری کمک کند.

البته باید توجه داشت که مصرف هر دارویی باید تحت نظر پزشک باشد و تنها به دستور پزشک و با رعایت دستورات مصرف این داروها استفاده شود. همچنین مصرف متفورمین همراه با عوارض جانبی مثل تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و عوارض جانبی جدی مانند افزایش سطح لاکتات در خون همراه است.

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان