تاریخ انتشار: ۲۲:۳۴ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

پیش‌بینی قیمت طلای جهانی

انس طلای جهانی در هفته معاملاتی پیشین، از سقف تاریخی خود عبور کرد. این رخداد تحت تاثیر کدام عوامل رخ داد و سرنوشت انس در هفته معاملاتی پیش رو چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی قیمت طلای جهانی

رویداد۲۴ طلای جهانی در این هفته با افزایش تقاضا، سقف تاریخی خود در محدوده ۲۱۴۸ دلاری را پشت سر گذاشت. در حال حاضر قیمت بر فراز ارتفاع ۲۱۷۹ دلاری ایستاده است.

جهش صعودی انس، ناشی از کاهش بازده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده و فشار فروش گسترده دلار آمریکاست. با نزدیک شدن به انتشار داده‌های کلیدی تورم آمریکا در هفته آینده، قیمت طلای جهانی از منظر تکنیکال، در وضعیت خرید بیش از حد قرار گرفته است.

کاهش بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا مجوز رشد طلا را صادر کرد

طلا پس از شروع هفته جدید، با ثبات به روند صعودی خود ادامه داد. پس از پایان هفته گذشته با صعود تقریبا دو درصدی در روز جمعه، طلا هفته جدید را با ثبات آغاز کرد.

داده‌های منتشر شده از اقتصاد آمریکا در روز سه‌شنبه نشان داد که شاخص PMI بخش خدمات ISM در ماه فوریه نسبت به ژانویه که عدد ۵۳.۴ بود به ۵۲.۶ کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده کندی ملایم در بخش خدمات است. جزئیات مهم گزارش PMI خدمات ISM عبارت بود از شاخص قیمت پرداختی که مؤلفه تورم در نظرسنجی PMI است. این شاخص از ۶۴ به ۵۸.۶ کاهش یافت که نشان دهنده کاهش فشار‌های تورمی در بخش خدمات است. ​

در سوی دیگر کاهش شاخص اشتغال قرار دارد. شاخص اشتغال به ۴۸ سقوط کرد که بر کاهش حقوق و دستمزد بخش خدمات تأکید دارد. این می‌تواند نشانه‌ای از تضعیف بازار کار در بخش خدمات باشد.

کاهش بازده اوراق قرضه خزانه داری ۱۰ ساله آمریکا و فشار فروش دلار آمریکا پس از انتشار این داده‌ها، به طلای جهانی اجازه داد تا روند صعودی خود را حفظ کند. زیرا با کاهش بازده اوراق و ضعیف‌تر شدن دلار، تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن افزایش یابد.

سرنخ‌های پاول از سرنوشت نرخ بهره ایالات متحده

در روز چهارشنبه، رئیس فدرال رزرو، جروم پاول، گزارش دو سالانه سیاست پولی را ارائه کرد. در رابطه با تعیین زمان کاهش نرخ بهره بر اساس داده‌های اقتصادی،  پاول تکرار کرد که داده‌های اقتصادی آینده، زمان شروع کاهش نرخ بهره را تعیین می‌کند.

از سوی دیگر در راستای کنترل تورم برای کاهش نرخ بهره،  فدرال رزرو مایل است اطمینان بیشتری از کاهش پایدار تورم به سمت ۲ درصد داشته باشد قبل از اینکه اقدامات سیاستی را انجام دهد.

پاول در مورد چشم انداز اقتصاد گفت که هیچ دلیلی برای نگرانی از رکود اقتصادی در کوتاه مدت وجود ندارد.

سخنان پاول احتمال کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را در میان فعالان بازار مطرح کرده است اگرچه پاول از ارائه سرنخ تازه در مورد زمان تغییر سیاست اجتناب کرد، اما در عین حال، درِ کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را نبست.

اظهارات پاول و احتمال کاهش نرخ بهره، باعث افزایش ریسک پذیری در بازار‌های مالی در اواسط هفته شد. این امر منجر به ضعف گسترده دلار آمریکا و در نتیجه، تقویت روند صعودی طلا شد.

شارژ انس به واسطه داده‌های مثبت چین

در اوایل روز پنجشنبه، چین، بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان، گزارش داد که مازاد تجارت این کشور در دوره ژانویه-فوریه نسبت به دسامبر که ۷۵.۴۳ میلیارد دلار بود، به ۱۲۵.۱۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. این رقم فراتر از انتظارات بازار (۱۰۳.۷ میلیارد دلار) بود و به انس طلای جهانی اجازه داد تا در ساعات معاملاتی آسیا بالاتر رود. تقاضای قوی چین از طلا به عنوان یک دارایی امن، به روند صعودی آن کمک کرد.

در نیمه دوم همان روز، بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا پس از اینکه اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) هزینه‌های واحد کار در سه ماهه چهارم را از ۰.۵ درصد در برآورد اولیه به ۰.۴ درصد کاهش داد، به پایین‌ترین سطح خود در یک ماه گذشته یعنی زیر ۴.۱ درصد رسید. همچنین، وزارت کار ایالات متحده گزارش داد که در هفته منتهی به ۱۲ مارس، ۲۱۷۰۰۰ درخواست اولیه بیکاری وجود داشته است که با تعداد هفته گذشته مطابقت دارد.


بیشتربخوانید: رشد قیمت در بازار طلا ادامه دارد؟


ضعف دلار آمریکا با گسترش بیکاری  

قیمت طلا در روز پنجشنبه برای هفتمین روز معاملاتی متوالی در محدوده مثبت بسته شد و به بالاترین رکورد خود یعنی بالاتر از ۲۱۶۰ دلار در هر اونس رسید.

طبق گزارش اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) در روز جمعه، تعداد مشاغل غیرکشاورزی در آمریکا در ماه فوریه ۲۷۵,۰۰۰ نفر افزایش یافته است. این رقم فراتر از انتظارات بازار (۲۰۰,۰۰۰ نفر) بود. با این حال، افزایش ۳۵۳,۰۰۰ نفری ماه ژانویه به ۲۲۹,۰۰۰ نفر تعدیل شد.

سایر جزئیات گزارش اشتغال نشان داد که نرخ بیکاری از ۳.۷ درصد به ۳.۹ درصد افزایش یافته است، در حالی که نرخ مشارکت نیروی کار در ۶۲.۵ درصد ثابت مانده است. با واکنش اولیه، دلار آمریکا تحت فشار فروش مجدد قرار گرفت و طلا به بالای ۲۱۸۰ دلار در هر اونس رسید.

به طور کلی تعداد مشاغل جدید در آمریکا در ماه فوریه از انتظارات بازار بیشتر بود. با این حال، تجدید نظر در مورد افزایش شغل در ماه ژانویه، تابلوی کلی بازار کار را کمی ضعیف‌تر نشان می‌دهد. افزایش نرخ بیکاری و ثابت ماندن نرخ مشارکت نیروی کار، نشان‌دهنده کندی ملایم در بازار کار است. ضعف دلار آمریکا در واکنش اولیه به گزارش مشاغل، باعث افزایش قیمت طلا شد.

پیش بینی قیمت طلای جهانی در هفته آینده 

اداره آمار کار (BLS) در روز سه‌شنبه داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) را برای ماه فوریه منتشر خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که CPI و CPI هسته، که قیمت‌های نوسان‌دار مواد غذایی و انرژی را از بین می‌برد، به ترتیب ۰.۴ و ۰.۳ درصد در ماه افزایش یابند.

این ارقام در مقایسه با افزایش ۰.۶ درصدی CPI و ۰.۵ درصدی CPI هسته در ماه ژانویه، نشان‌دهنده کندی ملایم در رشد تورم است.

ابزار CME FedWatch نشان می‌دهد که بازار‌ها احتمال ۸۰ درصدی برای کاهش نرخ سیاست پولی توسط فدرال رزرو در ماه ژوئن پیش‌بینی می‌کنند، در حالی که احتمال کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره در ماه مه حدود ۲۵ درصد است. کاهش نرخ بهره به معنای ارزان‌تر شدن پول برای وام گرفتن است. این امر می‌تواند به تحریک اقتصاد و افزایش رشد اقتصادی کمک کند.

با وجود اهمیت گزارش تورم ماه فوریه (CPI) که قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود، بعید است این گزارش به طور قابل توجهی بر موقعیت بازار طلا تأثیر بگذارد.  اما چرا گزارش فوریه ممکن است تأثیر کمی داشته باشد؟

سرمایه‌گذاران تا نشست ماه ژوئن فدرال رزرو، سه گزارش CPI دیگر (به غیر از فوریه) را برای ارزیابی تورم در اختیار خواهند داشت. بنابراین، بعید است یک گزارش CPI به تنهایی بتواند انتظارات بازار را به طور چشمگیری تغییر دهد.

چه پارامتر‌هایی می‌تواند بر بازار طلا تأثیر بگذارد؟

افزایش هسته CPI یکی از فاکتور‌های بااهمیت است.  اگر شاخص قیمت مصرف‌کننده بدون در نظر گرفتن مواد غذایی و انرژی (Core CPI) در ماه فوریه به شدت افزایش یابد، ممکن است باعث شود قیمت دلار آمریکا در ابتدا افزایش یابد و بر طلای جهانی فشار وارد کند. با این حال، به دلیل احتمال بالای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده، بعید است این افزایش قیمت دلار پایدار باشد.

می‌توان عنوان کرد تنها در صورتی که هسته CPI در ماه فوریه به عددی نزدیک به صفر برسد، می‌تواند دوباره انتظارات برای کاهش نرخ بهره در ماه مه را تقویت کند و در نتیجه باعث تضعیف دلار آمریکا شود.

گزارش CPI فوریه ممکن است واکنش اولیه کوتاه‌مدتی در بازار طلا ایجاد کند، اما بعید است تأثیر بلندمدتی داشته باشد. سرمایه‌گذاران منتظر گزارش‌های CPI آتی و تصمیمات فدرال رزرو در ماه‌های آینده هستند.

تقویم اقتصادی ایالات متحده در روز پنجشنبه شامل آمار خرده فروشی ماه فوریه و در روز جمعه داده‌های تولید صنعتی ماه فوریه خواهد بود که توسط فدرال رزرو منتشر خواهد شد.

در همین حال، فدرال رزرو قبل از نشست سیاست پولی ۱۹ تا ۲۰ مارس، وارد دوره سکوت خواهد شد. پس از انتشار داده‌های تورم روز سه‌شنبه، سرمایه‌گذاران می‌توانند برای یافتن فرصت‌های معاملاتی، تمرکز خود را به تحولات تکنیکال در طلای جهانی معطوف کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان