تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ به سیاهی ۱۴۰۲ خواهد بود؟

بازار سرمایه برای آن که در مسیر افزایشی قرار گیرد نیازمند تغییر در سیاست‌های اقتصادی است، موضوعی که با نگاهی به عملکرد دولت در یک سال گذشته کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد. این را از بودجه‌ای می‌توان دریافت که کسری آن همیشه به سال بعد موکول می‌شود و برای جبران آن منبعی در دسترس‌تر از بازار سهام وجود ندارد؛ ضربه‌ای که از اردیبهشت امسال زخم کاری را بر پیکره بورس نشاند.

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ به سیاهی ۱۴۰۲ خواهد بود؟
رویداد۲۴ نازنین خودی در اقتصاد ۲۴ نوشت:  روند معاملات بازار سهام در واپسین روز‌های سال ناامیدانه‌تر از همیشه به راه خود ادامه می‌دهد. این بازار طی روز چهارشنبه همچنان بر مدار نزولی ماند و شاید بیش از هر چیز توقف دلار آن را شدت بخشید. با شروع اسفند ماه روند نرخ دلار طوری رقم خورد که این اسکناس با افزایش همراه شد و این امید‌ها را برای رشد همزمان نرخ دلار نیمایی افزایش داد. اگرچه تحرک بازار از این محل آن رشدی نیست که فعالان بازار آن را انتظار دارند، اما آنطور که کارشناسان می‌گویند کمی از زیان انباشته آن‌ها را جبران خواهد کرد.

بازار سرمایه برای آن که در مسیر افزایشی قرار گیرد نیازمند تغییر در سیاست‌های اقتصادی است؛ موضوعی که با نگاهی به عملکرد دولت در یک سال گذشته کمی دور از دسترس به نظر می‌رسد. این را از بودجه‌ای می‌توان دریافت که کسری آن همیشه به سال بعد موکول می‌شود و برای جبران آن منبعی در دسترس‌تر از بازار سهام وجود ندارد، ضربه‌ای که از اردیبهشت امسال زخم کاری را بر پیکره بورس نشاند و آن طور که «مصطفی صفاری» کارشناس بازار سرمایه می‌گوید با ایجاد بی‌اعتمادی بورس را برای یک سال متوالی زمین‌گیر کرد. تا جایی که شاخص کل در پایان اسفند بیش از ۱۰۰ هزار واحد پایین‌تر از فروردین ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

طی روز چهارشنبه شاخص کل با کاهش ۱۳ هزار و ۲۹۱ واحدی که معادل ۰.۶۱ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در سطح ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی ایستاد. قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهشی بودند. بر این اساس شاخص هم‌وزن بازار ۳ هزار و ۸۹۸ واحد که معادل ۰.۵۳ درصد این شاخص است افت کرد و به سطح ۷۳۲ هزار و ۴۶ واحدی رسید.

شوک بازار سرمایه در ابتدای سال ۱۴۰۲

«مصطفی صفاری» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در توضیح روند بازار در طول یک سال گذشته اتفاق اردیبهشت ماه را بسیار موثر می‌داند. او می‌گوید: شروع سال ۱۴۰۲ شروع مثبتی بود و بازار داشت خوب پیش می‌رفت، اما از زمانی که دولت تصمیم گرفت دست به جیب سهامداران کند با افزایش قیمت‌های گاز از آنجا در بی‌اعتمادی باز شد. یعنی یک دفعه سهامداران به این نتیجه رسیدند که کسی حامی‌شان نیست و برعکس این دولت آمده که کسری بودجه‌اش را از بازار تأمین کند. با این عدم اطمینان بود که ما دیگر ازاول سال فقط شاهد خروج پول از بازار بودیم.

به گزارش اقتصاد ۲۴ شدت نزول بازار سرمایه از بعد تاریخ ۱۷ اریبهشت به حدی بود شاخص کل سومین نزول کل تاریخ بازار سرمایه را نشان داد، سقوطی که به دنبال افزایش ناگهانی و نهان نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروپالایشی اتفاق افتاد.

مصطفی صفاری در ادامه دلایل دیگر تداوم عدم رشد بازار را برشمرد. به گفته او در این روز‌های پایان سال نرخ اخزا ۳۳ درصد شده است. یعنی P به E بازار ۳ شده است. خب طبیعی است که بازار سرمایه از سکه می‌افتد. البته فقط نرخ اخزا نبود. درهمین انتهای سال افزایش نرخ سود سپرده‌ها را هم داشتیم. افزایش نرخ بهره به معنای کاهش قیمت سهم و سود سهام است. این جزء ادبیات اولیه بازار‌های مالی است.

او در ادامه می‌افزاید: همیشه بازار پول رقیب بازار سرمایه بوده است. وقتی دولت تشخیص بدهد که بازار پول را قوی کند خب طبیعی است که در همه اقتصاد‌ها بازار سرمایه ضعیف می‌شود. علت ضعیف شدن بازار سهام به نظر من قوت گرفتن بازار پول بوده که این اتفاق افتاده است و تا این رویکرد عوض نشود این وضع به همین شکل خواهد بود. این وضعیت در حالی است که طبق شعار سال قرار بود کاهش تورم با افزایش تولید همراه باشد، اما به نظر کاهش تورم با کاهش تقاضا چیزی بود که اجرا شد و این باعث شد که حاشیه سود شرکت‌های بورس به شدت پایین بیاید.

پیش بینی بورس در سال ۱۴۰۳

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی بازار برای سال ۱۴۰۳ می‌گوید: به نظر من بودجه از ابهاماتی هست که هنوز جدولش نیامده است. این که چه اتفاقی برای شرکت‌های بورسی بیفتد و تحلیل‌های این بودجه به نظر من قطعی نیست. باید منتظر جداول بودجه بمانیم؛ اما از صحبت‌هایی مثل افزایش قیمت گاز به نرخ ۸ هزار تومان و... می‌توان دریافت سیاست اقتصادی دولت برای سال ۱۴۰۳ همان سیاستی است که سال ۱۴۰۲ بوده و بازار سرمایه هم همین روند را خواهد داشت.

به گفته او این که شاخص کل روی چه رقمی بایستد را باید از متولیان بازار سرمایه پرسید چرا که بالاخره سکاندار بازار سرمایه هستند. به نظر می‌رسد اختلاف سلیقه‌هایی در دولت نسبت به بازار سرمایه وجود دارد که در نهایت دودش به چشم سهامداران خواهد رفت.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار سرمایه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
با کلاهبرداری جدید تامین اجتماعی و واگذاری سهام با قیمت ۴ برابر به بازنشستگان و ...... ، بورس در سال آینده ، از آنچه فکر کنید سیاه تر خواهد بود !
گربه خسته
|
France
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
اره خیال کردی با دسته کورها طرفی. این حرف تو با او ساعت یک ملیون دلاری او هندی که کادوی ازدواجش بوده که جور در نمیاد.
بازار سرمایه که همیشه در رونق است.

حتما مظورت این بازاری است حالا افتاده دست چهارتا بیسواد که قبلا قاپ بازی میکردن.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان