تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۳

موزه تاریخ چای ایران در کجا واقع شده است؟

در این مطلب، قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره سفر به لاهیجان، رزرو هتل در این شهر و بازدید از موزه تاریخ چای و آرامگاه بنیان‌گذار صنعت چای ایران ارائه دهیم.

موزه تاریخ چای ایران در کجا واقع شده است؟

رویداد۲۴ موزه تاریخ چای ایران، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر لاهیجان واقع در استان گیلان است. این موزه به‌عنوان آرامگاه حاج محمود میرزا معروف به کاشف‌السلطنه پدر چای ایران روی تپه‌های چای لاهیجان قرار دارد. او یکی از دیپلمات‌ها، اصلاح‌گران، نویسندگان و مشروطه‌خواهان دوران قاجار و پهلوی بود که در سال 1275 هجری شمسی طی سفر کاری که به هند داشت، با نحوه کشت چای آشنا شد و بذر آن را به ایران آورد. در این مطلب، قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره سفر به لاهیجان، رزرو هتل در این شهر و بازدید از موزه تاریخ چای و آرامگاه بنیان‌گذار صنعت چای ایران ارائه دهیم.

اهمیت سفر به لاهیجان و بازدید از موزه تاریخ چای ایران

شهر لاهیجان در شرق رشت مرکز استان گیلان قرار دارد و به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری زیبا و منحصربه‌فرد به عروس گیلان مشهور شده است. اکثر مردم لاهیجان را به‌عنوان پایتخت چای ایران می‌شناسند؛ زیرا بیش از 80 از درصد چای مورد‌نیاز کشور در این شهر تولید می‌شود.

برای سفر به لاهیجان روش‌های مختلفی وجود دارد. افرادی که در شهرهای نزدیک به استان گیلان ساکن هستند، معمولا با خودروی شخصی به این شهر سفر می‌کنند و کسانی که محل سکونت آن‌ها دورتر است، از‌طریق خرید بلیط قطار، هواپیما یا اتوبوس راهی لاهیجان می‌شوند و با رزرو هتل در این شهر، بازدید از جاذبه‌های گردشگری را آغاز می‌کنند.

همان‌طور‌که در مقدمه نیز اشاره شد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری لاهیجان موزه تاریخ چای ایران یا موزه کاشف‌السلطنه است. هدف از ساخت این موزه معرفی صنعت چای از ابتدای ورود به ایران تا عصر حاضر است. برای معرفی صنعت تولید چای و روند پیشرفت آن، اسناد، مدارک، عکس‌ها و اشیای قدیمی ارزشمندی در موزه چای به‌نمایش گذاشته شده است. گردشگران برای بازدید از این موزه ابتدا باید خود را به خیابان امام‌خمینی و سپس به میدان دکتر حشمت لاهیجان برسانند و با رفتن به انتهای خیابان کاشف شرقی، وارد موزه تاریخ چای شوند.

موزه تاریخ چای ایران و آرامگاه کاشف‌السلطنه از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

زمانی که کاشف‌السلطنه، پدر چای ایران، از هند برگشت، به‌دلیل داشتن نفوذ سیاسی، 3000 نهال چای را وارد کشور کرد و به‌دستور شاه به‌عنوان رئیس سازمان چای انتخاب شد. این فرد میهن‌پرست توانست با تلاش فراوانش صنعت چای را به جایگاه خوبی برساند و کشت چای را در ایران رواج دهد؛ درواقع، چای‌کاری در ایران در سال 1319 هجری قمری در شهر لاهیجان آغاز شد. سرانجام کاشف‌السلطنه در سال 1307، در یکی از شهرهای استان فارس دار فانی را وداع گفت و طبق وصیتش او را در قبری که از قبل خریداری کرده بود، دفن کردند.

در سال 1335 هجری شمسی، برای حفظ یاد و ارزش‌های این مرد بزرگ، بخشی از درآمد حاصل از کشت چای در لاهیجان را به ساخت مقبره برای پدر چای ایران اختصاص دادند. بعد از واگذاری این مجموعه به سازمان میراث فرهنگی در سال 1371، ساخت موزه چای در کنار مقبره آغاز شد و چهار سال بعد در سال 1375 به‌اتمام رسید.

قسمت‌های مختلف این موزه عبارت‌اند از: آرامگاه پدر چای ایران با برجی چهارگوش و مرتفع، فضای داخلی آرامگاه، کف آرامگاه و دیوارهای جانبی. این موزه در زمینی به مساحت 512 مترمربع دارای یک سالن اصلی و دوطبقه است. در طبقه همکف آن ابزارها و وسایل مربوط به درست‌کردن چای مانند سماورهای زغالی، انواع استکان، قوری چینی، قوری سنگی، قوری مسی، پایه فنجان و ... در معرض دید عموم قرار گرفته شده‌اند. در طبقه دیگر این موزه از آثار و ظروف تاریخی قدیمی دوران حکومت سلجوقیان و اشکانیان نگهداری می‌شود.

هتل ‌های نزدیک به موزه تاریخ چای ایران کدام‌اند؟

اگر با هدف بازدید از موزه تاریخ چای ایران و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن مانند پارک میرصفا، شیطان‌کوه، بام سبز لاهیجان، تله‌کابین لاهیجان و دریاچه لاهیجان، به این شهر سفر می‌کنید، هم‌زمان با خرید آنلاین بلیط هواپیما یا قطار، برای رزرو هتل نیز یکی از هتل ‌های نزدیک به موزه تاریخ چای ایران را انتخاب کنید تا رفت‌وآمد به این جاذبه‌های دیدنی برای‌تان آسان‌تر باشد. در ادامه مطلب، هتل ‌های نزدیک به موزه کاشف السلطنه را معرفی خواهیم کرد.

مهمان‌سرای دانشگاه آزاد لاهیجان

مهمان‌سرای دانشگاه آزاد در محله هاشمی‌نژاد، خیابان کاشف شرقی و خیابان لاهیجی لاهیجان قرار دارد. این مهمان‌سرا علاوه‌بر نزدیکی به موزه تاریخ چای ایران به مراکزی مانند بازارسنتی، بیمارستان شفا، دانشگاه آزاد اسلامی و داروخانه شبانه‌روزی دکتر لطیفی نیز نزدیک است.

هتل آپارتمان تعطیلات لاهیجان

هتل آپارتمان تعطیلات لاهیجان واقع در میدان کاشف‌السلطنه، جاده کوه بیجار، نبش سعدی ۱۳ یکی از هتل‌ های نزدیک به موزه تاریخ چای ایران است. در این هتل 4 طبقه، 13 اتاق وجود دارد و امکانات رفاهی خوبی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. با اقامت در این هتل می‌توانید به باغ ملی، بقعه شیخ زاهد گیلانی، تله‌کابین احراز، شیطان‌کوه و استخر لاهیجان نیز دسترسی داشته باشید.

هتل جهانگردی لاهیجان

هتل سه‌ستاره جهانگردی با دو طبقه و 23 اتاق، در میدان سپاه و جنب استخر واقع شده است. این هتل در سال 1352 افتتاح شد و در سال 1394، مورد بازسازی قرار گرفت. از امکانات موجود در این هتل می‌توان به مواردی مانند رستوران، پارکینگ، نمازخانه، کافی‌شاپ، اینترنت در لابی و اتاق‌های مجهز اشاره کرد.

هتل ابریشمی لاهیجان

هتل چهار‌ستاره ابریشمی واقع در میدان بسیج لاهیجان یکی از بهترین هتل‌ های این شهر محسوب می‌شود و خدمات باکیفیتی را به مسافران ارائه می‌دهد. مهم‌ترین مزیت هتل ابریشمی، نزدیکی به جاذبه‌های گردشگری مانند حمام قدیمی گلشن، شیطان‌کوه، تله‌کابین لاهیجان، موزه تاریخ چای ایران و تالاب سوستان است. پرسنل باتجربه و آموزش‌دیده هتل همواره با روی خوش و با بهترین خدمات از میهمانان این هتل استقبال می‌کنند.

فلای تودی بهترین سایت برای رزرو هتل و خرید بلیط قطار و هواپیمای لاهیجان

در این مطلب، راجع‌به موزه تاریخ چای ایران یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری واقع در لاهیجان صحبت کردیم و به معرفی مکان‌های دیدنی و هتل ‌های نزدیک به این مکان پرداختیم. اگر قصد دارید بلیط قطار یا هواپیما را به‌صورت آنلاین خریداری کنید، وارد سایت فلای تودی شوید. در این سایت، هم‌زمان با خرید بلیط امکان رزرو آنلاین یکی از هتل ‌های لاهیجان نیز وجود دارد. فلای تودی به‌عنوان معتبرترین سایت خدمات آنلاین گردشگری ایران، همواره سعی دارد که رضایت کاربران خود را جلب کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما