تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

همه چیز درباره شهر فرودگاهی مشهد + امکانات و مزایا

شهر فرودگاهی مشهد پروژه‌ای عظیم است که در جنوب شرقی مشهد واقع شده است. اگر علاقمندید درباره پروژه شهر فرودگاهی مشهد و امکانات آن بیشتر بدانید؛ تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

شهر فرودگاهی مشهد

شهر فرودگاهی مشهد کجاست؟

شهر مشهد سالانه پذیرای مسافران زیادی از شهرهای ایران و سایر کشورهای مذهبی جهان است. از این رو فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد به عنوان دومین فرودگاه پردد ایران پس از فرودگاه مهر آباد، با محدودیت هایی مواجه شده است. پروژه شهر فرودگاهی مشهد با هدف توسعه ظرفیت فرودگاهی و پاسخ به نیازهای گردشگران شهر مشهد در دستور کار قرار گرفته است. این پروژه که در جنوب شرقی مشهد واقع شده، با وسعتی بالغ بر 4000 هکتار، به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های فرودگاهی در خاورمیانه شناخته می‌شود. با اینکه این پروژه وارد فازهای اصلی ساخت نشده؛ اما پیشرفت خوبی داشته است. در ادامه با جزئیات شهر فرودگاهی مشهد بیشتر آشنا می‌شوید.

گره کار پروژه شهر فرودگاهی مشهد چیست؟

اجرای پروژه شهر فرودگاهی مشهد زمانی با موفقیت به اتمام می‌رسد که بعد از مطالعات و امکان‌سنجی‌های متعدد؛ میزان هزینه‌ها و اعتبارات مورد نیاز برای ساخت این پروژه عظیم ارزیابی شده و پس از آن به مرحله تامین اعتبارات برسد. اجرای پروژه شهر فرودگاهی مشهد متاسفانه سالهاست که در این مراحل گیر کرده است.

در این سالها اظهار نظرهای متفاوتی نیز در این باره شده است. در اسفند سال 1400 محمد امانی مدیر دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی در اظهار نظری بیان کرده بود که در حال حاضر  معیارهایی برای شهر فرودگاهی در کشور تعیین نشده است و قبل از اجرای چنین طرحی، یک بیزینس پلن و جذب سرمایه‌گذار خصوصی ضروری است.

اما پس از این اظهار نظرها خبری منتشر شد که تردید جدی در اجرا یا عدم اجرای این طرح داشت. متن آن خبر به این صورت بود:«بر اساس پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه احداث فرودگاه جدید در کشور ممنوع اعلام شد و موارد استثنا با تصویب هیات وزیران مجاز به انجام خواهد بود.»

پس از انتشار این خبر معاون استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که احداث شهر فرودگاهی مشهد مربوط به برنامه ششم توسعه است و ارتباطی با برنامه هفتم توسعه ندارد و مصوبه هیات وزیران را دارد. اما اینطور که بنظر می‌رسد وارد شدن به فاز عملیاتی این پروژه با تردیدهای جدی روبرو بود. تا جایی که تا خرداد 1402 هیچ گزارش نهایی از اجرای این پروژه منتشر نشده بود.

شهر فرودگاهی مشهد

شهر فرودگاهی مشهد کی احداث می شود؟

در آخرین خبرها معاون استاندار خراسان رضوی اینطور بیان کرد که: «مطالعات این پروژه به پایان رسیده و توسط شرکت فرودگاه‌ها در حال بررسی برای تأیید نهایی است.»

محمود امانی بنی نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: پس از پاسخ مشاوره‌های محیط‌زیست و هواشناسی و تصویب نهایی آنها، وارد فازهای اصلی و سرمایه‌گذاری در احداث شهر فرودگاهی مشهد خواهیم شد.

همچنین در ادامه صحبت‌های خود افزود که همزمان با اجرای طرح شهر فرودگاهی مشهد، توسعه زیرساخت های فرودگاه مشهد (فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد) نیز در حال انجام است که بخشی از این پروژه شامل توسعه ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه و همچنین توسعه اپرون (ظرفیت پارک هواپیما) می‌شود.

امکانات و مزایای شهر فرودگاهی مشهد

شهر فرودگاهی مشهد پروژه‌ای عظیم با ابعاد مختلف است که کاربری‌های متنوعی دارد و فراتر از یک فرودگاه معمولی خواهد بود. این شهر فرودگاهی قرار است شامل امکانات مختلفی باشد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

  1. ترمینال‌های مسافربری پیشرفته با ظرفیت پذیرش حجم بالای مسافر و همچنین امکانات رفاهی مدرن بخشی از این پروژه است. مسافران هوایی پایتخت نیز که با خرید بلیط هواپیما مشهد تهران قصد سفر دارند؛ از این پس از این مبدا پرواز می‌کنند.

  2. ساخت هتل های فرودگاهی برای اقامت راحت و بی‌دغدغه مسافران در کنار فرودگاه از دیگر برنامه‌های این طرح محسوب می‌شود.

  3. همچنین ظرفیت برگزاری رویدادهای مهم بین‌المللی و رونق صنعت گردشگری نیز از اهداف مهم این طرح شناخته می‌شود.

  4. شهر فرودگاهی مشهد همچنین با برخورداری از امکانات لجستیکی مدرن می‌تواند به قطب ترانزیت هوایی در منطقه تبدیل شود. همین امر زمینه‌ساز توسعه صادرات و واردات کالا از طریق مسیر هوایی خواهد شد.

خبرها حاکی از آن است که خوشبختانه پروژه شهر فرودگاهی مشهد با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است و در حال حاضر مجوزهای هواشناسی و محیط زیستی آن در حال پیگیری است. پس از اتمام این مراحل نیز وارد فازهای اصلی ساخت و جذب سرمایه گذار خواهد بود.

شهر فرودگاهی مشهد

جمع بندی

تکمیل پروژه فرودگاهی مشهد نه تنها نیازهای مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر می‌کنند را پاسخگو خواهد بود؛ بلکه تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل هوایی این استان خواهد بود. البته که در حال حاضر طرح توسعه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در حال اجرا است و مسافران و زائران می‌توانند با خرید بلیط هواپیما تهران مشهد به راحتی به این استان سفر کنند. اگر شما هم قصد خرید بلیط هواپیما دارید؛ سامانه قاصدک 24 یکی از معتبرترین سایت های فروش بلیط هواپیما، بلیط قطار، بلیط اتوبوس و رزرو هتل در کشور است که خدمات سفر را به صورت آنلاین و با پشتیبانی 24 ساعته ارائه می‌دهد.

سوالات متداول در مورد شهر فرودگاهی مشهد

  1. پروژه شهر فرودگاهی مشهد چه هدفی دارد؟ شهر فرودگاهی مشهد یکی از بزرگترین پروژه‌های فرودگاهی در خاورمیانه است که با هدف پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل هوایی استان خراسان رضوی در حال احداث است.

  2. شهر فرودگاهی مشهد کجاست؟ پروژه عظیم شهر فرودگاهی مشهد در جنوب شرقی مشهد واقع شده است.

  3. مساحت شهر فرودگاهی مشهد چقدر است؟ شهر فرودگاهی مشهد با مساحت 4000 هکتار از بزرگترین پروژه‌های خاورمیانه است.

  4. اجرا و ساخت شهر فرودگاهی مشهد چه زمانی آغاز می‌شود؟ این پروژه عظیم با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است و پس از دریافت مجوزهای محیط زیستی و هواشناسی وارد فاز اصلی ساخت و جذب سرمایه‌گذار خواهد شد.

برچسب ها: فرودگاه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
مجتبی محمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
6
جنوب شرقی مشهد کوجای مشهد مشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
3
0
همچین نوشتن طرح ششم توسعه که انگار میخوان از دبی پیشی بگیرن،توسعه تون کجا بود خخ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان