تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۳

اقدام دقیقه نودی سرخابی‌ها؛ در آسیا ماندنی شدند

مهلت ارائه اسناد مالی به کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمینه صدور مجوز حرفه‌ای پایان یافت و مدیران استقلال و پرسپولیس اسناد خود را بارگذاری کردند.

سرخابی ها

رویداد۲۴ ایمان گودرزی در خبرآنلاین نوشت: استقلال و پرسپولیس در کورس قهرمانی لیگ بیست‌وسوم حضور دارند و تلاش‌شان بر این است که بتوانند در قامت نماینده ایران در رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا حضور پیدا کنند. البته که در کنار کسب سهمیه آسیایی، تلاش برای دریافت مجوز حرفه‌ای هم حائزاهمیت است؛ چرا که در ۲ دوره اخیر رقابت‌های آسیایی، آبی‌پوشان پایتخت با وجود کسب سهمیه به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای نتوانستند در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند و حالا به دنبال شکستن این طلسم هستند.

در روز‌های اخیر و با توجه به اتمام مهلت بارگذاری مدارک، صحبت در خصوص وضعیت مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس هم زیاد شده است. از طرفی سرخابی‌های پایتخت در طول سالیان گذشته با چالش مالکیت مشترک مواجه بودند که همواره بحث تفکیک مالکیت ۲ باشگاه مطرح بود، اما اجرایی نمی‌شد و همین مسئله باعث شد تا فشار‌های از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشتر شود. در فصل گذشته به‌واسطه حذف استقلال به دلیل عدم پرداخت مطالبات آندره‌آ استراماچونی، پرسپولیسی‌ها چالش مالکیت مشترک را نداشتند، اما حالا با توجه به تلاش ۲ تیم برای دریافت مجوز حرفه‌ای، موضوع مالکیت مشترک مطرح است. البته ۲ باشگاه تا ۵ فروردین برای حل شدن مالکیت مشترک فرصت دارند.


بیشتر بخوانید: برنامه مسابقات هفته‌های ۲۲ تا ۲۴؛ زمان بازی‌های استقلال و پرسپولیس در سال جدید اعلام شد


پایان ماجرای جنجالی سانتاکلارا

استقلالی‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای با چالش شکایت باشگاه سانتاکلارا پرتغال به دلیل عدم پرداخت هزینه انتقال قرضی محمد محبی مواجه شدند که براساس حکم فیفا و با توجه به جرائم در نظر گرفته شده، آبی‌ها به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو محکوم شدند.

باشگاه استقلال مدارک کامل خودش را بابت تعیین تکلیف و تسویه بدهی‌ها شامل صلح نامه با باشگاه سانتاکلارا و تاییدیه فیفا برای پرداخت پول به این باشگاه را بارگذاری کرده است. در این بین علاوه بر پرداخت ۳۰۰ هزار دلار به باشگاه پرتغالی از محل مطالبات استقلال در فدراسیون جهانی فوتبال، مبلغ ۲۰۰ هزار دلار با تضمین فدراسیون فوتبال ایران به AFC تامین خواهد شد که تاییدیه آن نیز پس از استعلام فیفا، دریافت و بارگذاری شده است. پس از شایعات فراوان، باشگاه استقلال دیشب تصویر تفاهم‌نامه با باشگاه پرتغالی را هم منتشر کرد تا مشخص شود پرونه بدهی به سانتاکلارا بسته شده است.

البته پنجره نقل‌وانتقالاتی باشگاه استقلال هنوز بسته است، ولی با توجه به اینکه وضعیت بدهی این تیم به سانتاکلارا مشخص شده، مانعی در اخذ مجوز حرفه‌ای نخواهد بود و پس از پرداخت مبلغ لازم، پنجره آبی‌پوشان هم باز خواهد شد.

سرخابی ها

به این ترتیب تمام بدهی ۵۰۰ هزار دلاری استقلال به سانتاکلارا تعیین تکلیف شده تا مشکلی در راه دریافت مجوز حرفه‌ای نباشد. اکنون موضوع مالکیت باشگاه استقلال و بحث مالکیت مشترک با پرسپولیس، قدم مهم بعدی است که با توجه به اتفاقات اخیر باید دید سرانجام تا تاریخ ۱۰ خرداد که آخرین زمان اعلام نتایج از سوی فدراسیون فوتبال به کنفدراسیون فوتبال آسیا است، چه اتفاقی خواهد افتاد.

آبی‌پوشان پایتخت البته به عزیزبک آمانوف هم بدهکار هستند، اما با توجه به عدم صدور رأی قطعی از سوی فیفا، پرونده شکایت آمانوف صدور مجوز حرفه‌ای استقلالی‌ها را تهدید نمی‌کند. در روز‌های اخیر بحث بدهی‌های داخلی استقلال هم ابهاماتی را به وجود آورده بود، ولی از این حیث خطری آبی‌پوشان را تهدید نمی‌کند. براساس اعلام AFC، تنها بدهی‌هایی که تا پایان سال ۲۰۲۳ قطعی شده باید تعیین تکلیف شوند و با استناد به همین موضوع استقلال در بحث بدهی داخلی مشکلی ندارد.

تسویه پرسپولیس با ۲ بازیکن سابق

باشگاه پرسپولیس برخلاف استقلال هیچ بدهی خارجی قطعی نداشت و همین موضوع باعث شد کار مدیران این باشگاه برای بارگذاری اسناد راحت‌تر از تیم رقیب باشد. رضا اسدی و محمدمهدی مهدی‌خانی تنها طلبکاران باشگاه پرسپولیس بودند که مجموعا حدود ۳ میلیارد از این باشگاه طلب داشتند.

مدیران پرسپولیس چند روز قبل با این ۲ بازیکن تسویه کردند تا از نظر بدهی مشکلی برای اخذ مجوز حرفه‌ای نداشته باشند.

آخرین وضعیت تفکیک مالکیت‌ها

بعد از واگذاری باشگاه پرسپولیس به بانک ملت قرار است ۵۱ درصد سهام باشگاه استقلال هم به بانک تجارت واگذار شود. این کار قرار است ۲۱ فروردین انجام شود.

تاخیر در واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی شائبه حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس را از لیگ نخبگان آسیا را به وجود آورد. به خصوص که این مهلت تا ۱۱ فروردین اعلام شده بود، اما بر اساس خبر‌های رسیده ۱۱ فروردین آخرین مهلت برای پرداخت بدهی‌ها از سوی تیم‌هایی است که قرار است به لیگ نخبگان آسیا راه یابند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه که به همین بهانه برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده است، مهلت تیم‌های استقلال و پرسپولیس برای تفکیک مالکیتی را ۵ اردیبهشت اعلام کرده است.

فدراسیون فوتبال ایران در بارگذاری مدارک تا ۵ اردیبهشت ماه باید تایید کند که مالکیت این دو باشگاه از هم تفکیک شده است، در غیر این صورت هر دو تیم شانس حضور در این لیگ را از دست خواهند داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان