تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳

علت درد و بی حسی دست‌ها هنگام خواب

گاهش اوقات ممکن است به هنگام خواب احساس درد و بی‌حسی و سوزن شدن در ناحیه دست را تجربه کنید. در این مقاله درباره علل بی‌حسی دست ها بیشتر می‌خوانیم.

علت درد و بی حسی دست‌ها هنگام خواب

رویداد۲۴ سیما صابری: بی حسی و سوزن سوزن شدن از علائم رایجی هستند که بر دست‌ها و انگشتان به ویژه در شب تاثیر می‌گذارند. به طور کلی، این علائم نشان‌دهنده فشردگی عصب در جایی است. با این حال، گاهی اوقات علت می‌تواند متفاوت و شدید باشد. به عنوان مثال، حملات قلبی و مولتیپل اسکلروزیس نیز می‌توانند باعث بی حسی دست‌ها شوند. بنابراین در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چه چیزی باعث درد و بی حسی بازو‌ها و دست‌ها در هنگام خواب می‌شود و چگونه آن را مدیریت کنیم.

علائم بی‌حسی دست‌ها

ابتدا باید معنی بی حسی دست‌ها را مشخص کنید. آیا این به معنای فقدان کامل احساس یا تغییر احساسات مانند سوزن سوزن شدن است؟ همچنین، باید بپرسیم که این علائم دقیقا کجا و چه زمانی رخ می‌دهند. به عنوان مثال، سندرم تونل کارپال علائم را بیشتر در شب یا هنگام خواب و با حرکات مکرر دست نشان می‌دهد. به طور کلی، انگشت شست و سه انگشت تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

همچنین، باید در مورد علائم دیگر مانند درد یا ضعف در دست یا انگشتان نیز توجه کنیم. به عنوان مثال، آیا درد یا ضعف به سمت بازو یا گردن حرکت می‌کند؟

علاوه بر این، ما باید سایر شرایط پزشکی را که احتمال فشار عصبی را افزایش می‌دهند، رد کنیم. به عنوان مثال، دیابت یا تیروئید کم کار می‌تواند باعث ایجاد استرس در عصب میانی یا التهاب اعصاب کوچک انگشتان شود.

علل شایع درد و بی حسی در بازو‌ها و دست‌ها هنگام خواب

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال شایع‌ترین علت درد و بی حسی دست‌ها هنگام خواب است. درد گرفتن عصب میانی در تونل کارپال اغلب باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن در انگشت شست و ۲ تا ۳ انگشت می‌شود که معمولاً انگشت کوچک آن را حس نمی‌کند. با این حال، در موارد شدیدتر، درد و ضعف عضلانی نیز رخ می‌دهد.

آسیب به شاخه سطحی عصب رادیال

این شاخه عصبی در واقع حس را به شست و دو انگشت منتقل می‌کند. فشار بر روی عصب معمولاً پس از برخی آسیب‌ها رخ می‌دهد که شامل شکستگی مچ دست یا تزریقی که به عصب برخورد کرده، می‌شود. 

معمولاً از آنجایی که شاخه‌های سطحی عصبی فقط به پوست مربوط می‌شوند اغلب هیچ ضعف یا تحلیل عضلانی برای این نوع درد وجود ندارد.

سندرم تونل کوبیتال

به طور کلی، ایجاد مشکل در عصب اولنار در قسمت داخلی آرنج باعث ایجاد سندرم تونل کوبیتال می‌شود. علائم آن شامل بی حسی و سوزن و سوزن شدن روی انگشت حلقه و انگشتان دیگر است. همچنین در این حالت تحلیل رفتن و ضعف در ماهیچه‌های کوچک بین انگشتان ایجاد می‌شود.

نوروپاتی محیطی

علاوه بر درد گرفتن عصب، غلاف اطراف اعصاب (میلین) می‌تواند ملتهب شود که نوروپاتی محیطی نیز نامیده می‌شود. دلایل زیادی برای ملتهب شدن اعصاب وجود دارد، از جمله دیابت، کم کاری تیروئید، دارو‌های خاص، کمبود ویتامین و مصرف زیاد الکل. در واقع نخاع و شبکه بازویی باعث بی حسی دست‌ها در هنگام خواب می‌شوند.

اعصاب دست که از بازو به سمت نخاع و مغز می‌روند ممکن است دچار مشکل شوند. قبل از اینکه اعصاب به نخاع برسند، مجموعه پیچیده‌ای از گروه‌های عصبی به نام شبکه بازویی را تشکیل می‌دهند.

مشکلات عصبی در شبکه بازویی یا نخاع می‌تواند باعث بی حسی دست‌ها شود. با این حال، از آنجایی که هر دو ساختار حاوی اعصاب گروه‌بندی‌شده زیادی هستند، آسیب احتمالاً چیزی بیش از بی‌حسی در دست ایجاد می‌کند. در عوض، انتظار بی‌حسی در ناحیه بزرگتر یا ضعف و تحلیل رفتن دست، بازو یا شانه را داریم.

درمان بی‌حسی دست‌ها

به طور کلی، برای تعیین علت بی حسی و درمان مناسب، این آزمایش‌ها انجام می‌شود.

-مطالعات هدایت عصبی و EMG سرعت پیام‌ها را از طریق اعصاب و انقباض عضلانی انتهای اعصاب را آزمایش می‌کند. علاوه بر این، این آزمایش مشخص می‌کند که کجا و چرا پیام‌های عصبی غیر طبیعی هستند.

-سونوگرافی می‌تواند مسیر و ضخامت اعصابی که بازو و دست را تامین می‌کنند را مشخص کند. اعصاب محیطی که تحت سونوگرافی بررسی می‌شوند شامل اعصاب مدیان، اولنار و رادیال هستند. مشکل در اعصاب منجر به ضخیم شدن عصب درست قبل از ناحیه گیر افتادن می‌شود.

-اگر تصور می‌شود که بی حسی از نخاع یا مغز می‌آید، ممکن است برای رد تومور، التهاب یا سکته به MRI نیاز باشد.

علت درد و بی حسی دست‌ها هنگام خواب

-در نهایت، آزمایش خون به حذف التهاب عصبی کمک می‌کند.

آیا تزریق تونل کارپال برای سندرم تونل کارپال مفید است؟

 تزریق کورتیزون در ۸۵ درصد موارد سندرم تونل کارپال موثر است. به طور کلی، توصیه می‌کنیم که تزریق تونل کارپال همراه با سونوگرافی انجام شود تا دقت و اثربخشی بهبود یابد.

بیشتر بی حسی دست‌ها در هنگام خواب به دلیل فشار عصب در دست یا بازو است، مانند سندرم تونل کارپ یا سندرم تونل کوبیتال. با این حال، مراجعه به یک پزشک با تجربه برای تایید عصب فشرده و رد کردن شرایط شدیدتر ضروری است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان