تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳

دلایل ابتلا به آسم در بزرگسالی

آسم و علائم آن می‌تواند در هر زمانی ظاهر شود. حتی اگر سابقه آسم در دوران کودکی خود نداشته باشید، می‌توانید بعداً در زندگی به آن مبتلا شوید. آسم بزرگسالان ممکن است به طور ناگهانی به دلیل مختلفی از عوامل رخ دهد. درباره آسم در بزرگسالی بیشتر بدانید.

دلایل ابتلا به آسم در بزرگسالی

رویداد۲۴ سیما صابری: آسم یک اختلال مزمن ریوی است که باعث تورم و التهاب در ریه‌ها می‌شود. ممکن است تاکنون این پرسش برای‌تان مطرح شده باشد که آیا ممکن است در بزرگسالی نیز به آسم مبتلا شوید و علل و علائم آسم در بزرگسالی چیست.

آیا ممکن است در بزرگسالی به آسم مبتلا شوید؟

آسم و علائم آن می‌تواند در هر زمانی ظاهر شود. حتی اگر سابقه آسم در دوران کودکی خود نداشته باشید، می‌توانید بعداً در زندگی به آن مبتلا شوید. آسم بزرگسالان ممکن است به طور ناگهانی به دلیل مختلفی از عوامل رخ دهد. یکی از دلایل رایج آسم بزرگسالان، قرار گرفتن مداوم در معرض یک آلرژن است. آلرژن‌ها موادی هستند که می‌توانند در افرادی که به آن‌ها حساس هستند واکنش ایمنی ایجاد کنند. به عنوان مثال می‌توان به کپک و گرد و غبار اشاره کرد. آلرژی محرک بسیاری از موارد آسم بزرگسالان است.

بسته به شغلتان، ممکن است در محل کار در معرض عوامل محرک آسم قرار بگیرید. حدود ۱۷ درصد از موارد آسم بزرگسالان مربوط به کار هستند. آسم ناشی از کار به احتمال زیاد شدیدتر است، با دوره‌هایی از بدتر شدن یا علائم مکرر - که حملات آسم نیز نامیده می‌شود.

علت‌های آسم در بزرگسالان

تشخیص دقیق علل آسم ممکن است دشوار باشد. آلرژی‌ها و محرک‌های موجود در محیط می‌توانند باعث علائم آسم یا تشدید آسم شوند. البته ژنتیک نیز می‌تواند نقش داشته باشد. ضمناً افرادی که باردار هستند ممکن است در دوران بارداری یا پس از زایمان علائم آسم را تجربه کنند. گاهی اوقات، افرادی که قبلا هرگز علائمی نداشته اند، آسم را در دوران یائسگی تجربه می‌کنند. در نهایت، دلایل دقیق ابتلای افراد به آسم هنوز نامشخص است.

افراد مختلف محرک‌های مختلفی برای ابتلا به آسم داشته اند. در اینجا برخی از محرک‌های رایج که ممکن است باعث حمله آسم شوند آورده شده است:

دود

کپک و سفیدک

آلودگی هوا

ملافه پَر

غبار

سوسک‌ها


بیشتر بخوانید: علت آلرژی به گرده و درمان آن


شوره یا بزاق حیوانات

عفونت‌های تنفسی یا سرماخوردگی

دمای سرد

هوای خشک

استرس یا هیجان زیاد

ورزش

دلایل ابتلا به آسم در بزرگسالی

علائم آسم در بزرگسالان

آسم باعث التهاب و باریک شدن راه‌های هوایی می‌شود. باریک شدن راه‌های هوایی باعث سفتی قفسه سینه و مشکل در تنفس می‌شود. علائم آسم بزرگسالان عبارتند از:

خس خس سینه

سرفه کردن

درد قفسه سینه

افزایش ترشح موکوس در مجاری هوایی

سفتی یا فشار در قفسه سینه

تنگی نفس بعد از فعالیت بدنی

مشکل در خوابیدن

تاخیر در بهبودی پس از یک عفونت تنفسی، مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی

عدم درمان آسم ممکن است بر فعالیت‌های روزانه شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تنگی نفس، گاهی اوقات می‌تواند فعالیت بدنی را ناراحت کننده یا دشوار کند.

اگر مشکوک هستید که علائم شما به دلیل آسم است، در نظر داشته باشید که حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان آسم در بزرگسالان

دارو‌های تسکین سریع و کنترل طولانی مدت برای بزرگسالان مبتلا به آسم وجود دارد. اکثر بزرگسالان مبتلا به آسم از ترکیبی از این دارو‌ها برای درمان آسم خود استفاده می‌کنند.

دارو‌های تسکین دهنده سریع برای کاهش علائم ناشی از حمله یا تشدید آسم طراحی شده اند. دارو‌های کنترل طولانی مدت برای کاهش التهاب و تورم در مدت زمان طولانی طراحی شده اند. هدف از این کار برای جلوگیری از حملات آسم و آسیب طولانی مدت راه هوایی ناشی از عدم مدیریت صحیح آسم است. دارو‌های کنترل طولانی مدت معمولاً روزانه برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها مصرف می‌شوند. اولاً گزینه‌های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید. سپس تعیین کنید که در صورت تشدید آسم چه کاری باید انجام دهید. فهرستی از محرک‌هایی که می‌توان از آن‌ها اجتناب کرد و بهترین راه‌های اجتناب از آن‌ها را فهرست کنید. مشخص کنید که در چه مرحله‌ای باید اقدامات درمانی را برای پیشگیری یا کاهش شدت حمله افزایش دهید.

تفاوت بین آسم دوران کودکی و بزرگسالی چیست؟

کودکان مبتلا به آلرژی ممکن است در جوانی آسم را در اثر قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها تجربه نکنند. با این حال، با گذشت زمان، بدن آن‌ها می‌تواند تغییر کند و واکنش متفاوتی نشان دهد. این می‌تواند منجر به آسم بزرگسالان شود. آسم دوران کودکی و آسم بزرگسالی علائم مشابهی دارند و هر دو درمان‌های مشابهی دارند. با این حال، هر یک با چالش‌های متفاوتی همراه است.

آسم در کودکی

کودکانی که مبتلا به آسم تشخیص داده می‌شوند، احتمال بیشتری دارد که علائم متناوب داشته باشند - علائمی که می‌آیند و می‌روند - اگرچه برخی از کودکان علائم روزانه دارند. آلرژن‌ها می‌توانند باعث حمله آسم شوند. کودکان معمولاً نسبت به آلرژن‌ها حساس‌تر هستند و بیشتر مستعد حملات آسم هستند. این به این دلیل است که بدن آن‌ها هنوز در حال رشد است. کودکان مبتلا به آسم ممکن است متوجه شوند که علائم آن‌ها در دوران بلوغ کاهش می‌یابد یا تقریباً به طور کامل ناپدید می‌شوند، اما ممکن است بعداً در زندگی بازگردند.

آسم در بزرگسالی

در بزرگسالان، علائم معمولاً پایدار هستند. درمان روزانه اغلب برای مدیریت صحیح علائم آسم و شعله ور شدن آن لازم است. آلرژی حداقل ۳۰ درصد از موارد آسم بزرگسالان را تحریک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که چاقی خطر ابتلا به آسم بزرگسالان را افزایش می‌دهد. مرگ ناشی از حمله آسم نادر است و عمدتاً در بزرگسالان بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد. با این حال، مهم است که علائم و درمان آن علائم را بدون توجه به سن شما جدی بگیرید.

کلام پایانی

آسم یک اختلال شایع در میان بزرگسالان است. اگرچه می‌تواند منجر به مشکل در تنفس شود، اما با برنامه ریزی و آمادگی مناسب می‌توان علائم را مدیریت کرد و از حملات مکرر آسم جلوگیری کرد.

دارو‌های زیادی برای مراقبت کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد. ایجاد یک طرح در مورد نحوه جلوگیری از حمله و زمان مراجعه به مراقبت‌های اضطراری مفید است. بسیاری از مردم، از جمله ورزشکاران، با آسم زندگی می‌کنند و زندگی بسیار سالمی دارند، چراکه مدیریت این بیماری را جدی می‌گیرند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان