تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۳

مکمل‌های برای افزایش حجم ریش آقایان

برخی از مکمل‌هایی هستند که برای پرپشت و پرحجم شدن ریش به بازار عرضه می‌شوند. درباره این مکمل‌های و گیاهان مناسب برای رشد ریش در این مطلب بخوانید.

مکما‌های برای افزایش حجم ریش آقایان

رویداد۲۴ سیما صابری: مو‌های صورت مردان معمولاً در دوران بلوغ با فعال شدن هورمون‌های جنسی به نام آندروژن شروع به رشد می‌کنند. بسیاری از مردم در تلاش برای رشد یک ریش پرحجم به دنبال مکمل‌هایی هستند که برای رشد مو به بازار عرضه می‌شوند. این مکمل‌ها ممکن است شامل ویتامین‌هایی مانند بیوتین و زینک یا برخی گیاهان باشد. در اینجا آنچه شما باید در مورد آخرین تحقیقات در مورد این مواد مغذی و سایر مواد مغذی برای ریش بدانید، از جمله اثربخشی، اقدامات احتیاطی و نحوه گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی خود آورده شده است.

مکمل‎‌های مناسب برای ریش پرپشت

آنچه باید توجه داشته باشدی این است که علیرغم بازاریابی متعدد شرکت‌های دارویی، داده‌های بسیار کمی در مورد اثرات مکمل‌های غذایی بر رشد و پرپشت شدن ریش وجود دارد. در اینجا آنچه در مورد برخی از مواد محبوبی که برای رشد ریش‌های پرپشت به بازار عرضه می‌شود، آشنا می‌شوید.

پروتئین

پروتئین برای تولید و حفظ مو‌های سالم بسیار مهم است. براساس یکی از پژوهش‌ها مکمل پروتئین ماهی باعث افزایش ضخامت مو و کاهش ریزش در زنان با مو‌های نازک شده است. هیچ دوز توصیه شده‌ای از پروتئین برای رشد ریش وجود ندارد با اینحال حداقل، اکثر افراد روزانه به ۰.۸ گرم پروتئین برای هر کیلوگرم از وزن بدن گرم بر کیلوگرم نیاز دارند. طبق گفته انجمن بین المللی تغذیه ورزشی، ورزشکاران روزانه به ۲ گرم در کیلوگرم پروتئین نیاز دارند. غذا‌های زیر حاوی مقادیر بالایی پروتئین هستند:


بیشتر بخوانید: بهترین شامپو برای ریزش مو


 یک عدد فیله ماهی: ۸۶ گرم

سه پیمانه پودر آب پنیر: ۵۰ گرم

۱ فنجان لوبیا سیاه: ۴۱ گرم

۱ فنجان مرغ سرخ شده: ۴۰ گرم

۱ فنجان بادام زمینی: ۳۸ گرم

۱ فنجان پنیر: ۳۵ گرم

استفاده طولانی‌مدت از مکمل‌های پروتئینی یا رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا ممکن است عوارض جانبی جدی مانند بیماری کلیوی ایجاد کند، اگرچه به‌نظر می‌رسد این اتفاق نادر است. همچنین مصرف پروتئین باید در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی به دقت مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.

کلاژن

کلاژن نیز یکی از مواردی است که برای رشد و پرپشت شدن ریش‌ها توصیه شده است. دوز روزانه ۲.۵ میلی گرم پپتید‌های کلاژن باعث افزایش ضخامت مو در زنان می‌شود، اما کلاژن در آزمایشات بالینی برای رشد ریش مورد مطالعه قرار نگرفته است. غذا‌های غنی از کلاژن عبارتند از:

آب قلم، آبگوشت

پوست ماهی

پوست مرغ

سوسیس

افراد مبتلا به آلرژی به ماهی یا صدف باید از محصولات حاوی این مواد مانند کلاژن دریایی اجتناب کنند. از آنجایی که محصولات کلاژن حاوی محصولات جانبی حیوانی خاصی هستند، ممکن است برای افرادی که دارای الگو‌های غذایی زیر هستند مناسب نباشند:

گیاه خواری

وگان

بیوتین

کمبود بیوتین (ویتامین B۷) به کاهش رشد مو منجر می‌شود. بزرگسالان بالای ۱۹ سال به ۳۰ میکروگرم (mcg) بیوتین روزانه و ۳۵ میکروگرم در دوران شیردهی نیاز دارند. البته دوز توصیه شده‌ای از بیوتین برای رشد ریش وجود ندارد. بیوتین را می‌توان با خوردن غذا‌های پر پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ و آجیل به راحتی در رژیم غذایی گنجاند. مقادیر زیر بیوتین در این غذا‌ها یافت می‌شود:

جگر گاو: ۳۰.۸ میکروگرم

یک تخم مرغ: ۱۰ میکروگرم

ماهی قزل آلا: ۵ میکروگرم

گوشت خوک: ۳.۸ میکروگرم

همبرگر: ۳.۸ میکروگرم

متیل سولفونیل متان

متیل سولفونیل متان یک مکمل غذایی است که بیشتر برای التهاب و آرتریت استفاده می‌شود. همچنین برای رشد مو، پوست و ناخن تبلیغ می‌شود. متیل سولفونیل متان را می‌توان از طریق غذا‌ها و نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی گنجاند، از جمله:

مکما‌های برای افزایش حجم ریش آقایان

میوه‌ها

سبزیجات

دانه‌ها

آبجو

قهوه

چای

شیر

متیل سولفونیل متان به طور کلی بی خطر است، اگرچه طبق مطالعات حیوانی، اگر به صورت موضعی (روی پوست) استفاده شود، می‌تواند باعث تحریک پوست یا چشم شود. متیل سولفونیل متان ممکن است حساسیت به الکل را افزایش داده و عوارض جانبی را در صورت مصرف با الکل ایجاد کند.

زینک

زینک یک ماده معدنی ضروری است که به بدن در ساخت پروتئین کمک می‌کند. زینک می‌تواند به رشد مو کمک کند. در عین حال کمبود زینک در بدن باعث ریزش مو خواهد شد. نشان داده شده است که دوز ۵۰ میلی گرم در روز عنصر روی باعث افزایش رشد مو در زنان مبتلا به ریزش مو (آلوپسی) می‌شود.

این‌ها سطوح توصیه شده روزانه روی برای بزرگسالان است:

۱۱ میلی گرم برای مردان

۸ میلی گرم برای زنان

۱۱ میلی گرم در دوران بارداری

۱۲ میلی گرم در دوران شیردهی

بدن انسان نمی‌تواند زینک بسازد، بنابراین باید از طریق رژیم غذایی یا به عنوان مکمل به دست آید. اگر گوشت می‌خورید، می‌توانید با خوردن غذا‌هایی مانند صدف و گوشت گاو، مصرف زینک خود را افزایش دهید. سطوح بالای روی با عوارض جانبی زیر همراه است:

درد

استفراغ

اسهال

کاهش ایمنی

توجه داشته باشید که زینک ممکن است با آهن تداخل داشته باشد.

گیاهان مناسب برای پرپشت شدن ریش

برخی از گیاهان نیز ممکن است به رشد ریش کمک کنند، Equisetum arvense گیاهی است که به طور سنتی برای بیماری‌های کلیه و مثانه استفاده می‌شود. این گیاه برای رشد مو در مردان با مو‌های نازک مورد مطالعه قرار گرفته است. عصاره بذر کتان

نیز می‌تواند تعداد و ضخامت مو را افزایش داد.

گیاه Equisetum arvense یا دم اسب به عنوان یک ادرار آور نیز عمل می‌کند. گیاه نخل اره‌ای (Serenoa repens) نیز از دیگر گیاهان موثر است که اغلب برای بیماری‌های پروستات مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) استفاده می‌شود. همچنین برای ریزش مو مورد مطالعه قرار گرفته و مفید است.

ملاحظات دیگر برای سلامت ریش

سلامت مو با ترکیبی از عوامل تعیین می‌شود، از جمله:

ژنتیک

هورمون‌ها

فشار

تغذیه

سیگار کشیدن

عفونت

دارو‌ها

با در نظر گرفتن این موضوع، اصلاحات سبک زندگی که می‌تواند به رشد ریش بهینه کمک کند عبارتند از:

استراتژی‌های مدیریت استرس

ترک سیگار

حفظ وزن سالم

به حداقل رساندن غذا‌ها و نوشیدنی‌های فرآوری شده

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان