تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات فنی جنگنده لاوی اسرائیل

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های جنگنده لاوی اسرائیل خواهیم پرداخت.

جنگنده لاوی اسرائیل

رویداد۲۴ حسین فلاحی: لاوی (Lavi) به عبری به معنای شیر جوان، یک جت جنگنده چندمنظوره نسل چهارم تک موتوره بود که در دهه 1980 توسط صنایع هواپیماسازی اسرائیل توسعه یافت. تصمیم برای توسعه لاوی به دو دلیل هزینه های هنگفت مرتبط آن برای مردم اسرائیل و هم برای دولت ایالات متحده به دلیل رقابت با جت های آمریکایی در بازار صادرات بحث برانگیز بود.

تا سال 1984 اسرائیل با جمعیت 4 میلیون نفری، بالاترین هزینه نظامی جهان را به نسبت تولید ناخالص داخلی، با 24 درصد داشت، نرخی که هزینه ها ناپایدار تلقی می شد. این مسائل به لغو نهایی هواپیما توسط دولت اسرائیل در طول مرحله آزمایش پرواز توسعه در آگوست 1987 منجر شد.

تاریخچه جنگنده لاوی

در پایان دهه 1970، نیروهای دفاعی اسرائیل دریافتند که جنگنده کفیر راه حلی برای رشد آینده نیروی هوایی اسرائیل محسوب نمی شود. بنابراین، نیاز به یک هواپیمای جنگی جدید احساس شد که با مجهزشدن به یک موتور بسیار قوی تر و فشرده تر برای حمل تسلیحات بیشتر نیرو بگیرد.

در فوریه 1980، شرکت هوافضای اسرائیل پروژه لاوی را راه اندازی و آغاز کرد. مرحله توسعه شامل پنج نمونه اولیه بود، B-01/-02 آموزشی دو صندلی بود و B-03/-04/-05 تک سرنشین بود. دولت ایالات متحده نیز به این برنامه علاقه مند بود و 40 درصد هزینه توسعه آن را متحمل شد. اولین لاوی (B-01) نخستین پرواز خود را در سال 1986 انجام داد و هندلینگ بسیار عالی توصیف شد.

جنگنده لاوی اسرائیل

دومین پرواز لاوی (B-02) در سال 1987 اتجام شد. این در حالی بود که دولت ایالات متحده از حمایت از این برنامه امتناع کرد زیرا تصور می شد که لاوی در بازار صادرات با F-16C/D رقابت می کند. در سال 1988، دولت اسرائیل در حالی که نمی‌توانست پروژه را بدون کمک مالی ایالات متحده ادامه دهد، پروژه لاوی را لغو کرد. با این حال، هوافضای اسرائیل از منابع مالی خود برای تکمیل لاوی TD با استفاده از قطعات B-01 و B-02 استفاده کرد. لاوی TD اولین پرواز خود را در سال 1989 انجام داد و تا سال 1998 برای آزمایش پرواز مورد استفاده قرار گرفت.

طراحی و ویژگی های جنگنده لاوی

لاوی یک هواپیمای جنگنده تک سرنشین و تک موتوره چند منظوره بود که اساساً برای انجام مأموریت های نفوذ با سرعت بالا و بمباران و در عین حال حفظ سطح بالایی از مانورپذیری و بقا طراحی شده بود. این هواپیما از نظر ظاهرشباهت های با داشتن پیکربندی مشابه و چندین ویژگی طراحی مشترک شباهت زیادی به جنگنده آمریکایی F-16 داشت. با این حال در مقایسه با F-16 این یک هواپیمای کمی کوچکتر بود. در مقایسه با F-16، لاوی با موتور کمتر قدرتمند و در نتیجه نسبت رانش به وزن کمتر مجهز بود.

جنگنده لاوی اسرائیل

هواپیمای لاوی دارای بال دلتا با کاناردهای قابل هدایت بزرگ در جلو است. هواپیما با یک موتور پرات اند ویتنی مجهز به پس سوز کار می کرد. اویونیک جنگنده لاوی نوآورانه در نظر گرفته شد. این جنگنده با سیستم پیشرفته fly-by-wire (سامانه هدایت پرواز برقی) تکمیل شد. جنگنده لاوی همچنین مجهز به رادار پیشرفته پالس داپلر بود.

قابلیت و تسلیحات جنگنده لاوی

ماموریت اصلی این هواپیما پشتیبانی و بازدارندگی نزدیک هوایی بود. به یک توپ 30 میلی متری مجهز بود و می توانست بیش از 7000 کیلوگرم موشک و بمب را روی 11 نقطه سخت و دو ریل نوک بال حمل کند.

هر دو نسخه تک سرنشینه و دو سرنشینه توسعه یافتند. این دو سرنشین یک مربی پیشرفته کاملاً رزمی بود. نمونه دوم لاوی به یک کاوشگر سوخت‌گیری در حین پرواز مجهز شد.

جنگنده لاوی اسرائیل

برخی منابع ادعا می کنند که جنگنده چند منظوره چنگدو J-10 چینی تحت تأثیر جنگنده لاوی قرار گرفته است. منابع دیگر ادعا می کنند که برخی از فناوری های این هواپیما به چین و جمهوری آفریقای جنوبی منتقل شده است.

موتور لاوی

هواپیما با یک موتور پرات اند ویتنی PW1120 مجهز به پس سوز کار می کرد.

جنگنده لاوی اسرائیل

مشخصات کلی جنگنده لاوی اسرائیل

سازنده: اسرائیل
ورود به خدمت: -
خدمه: 1 نفر

ابعاد و وزن
طول: 14.57 متر
طول بال: 8.78 متر
ارتفاع: 4.78 متر
وزن (خالی): 7.03 تن
وزن (حداکثر برخاستن): 19.28 تن

موتورها و عملکرد
موتور: 1 در پرت اند ویتنی PW1120
کشش (خشک / با پس سوز): 55.6 / 82.7 kN
حداکثر سرعت: 1965 کیلومتر در ساعت
سقف سرویس: 15.2 کیلومتر
برد: 2 100 - 3 700 کیلومتر
شعاع رزمی؟

تسلیحات

توپ: 1×30 میلی متری توپ DEFA
 حمل انواع موشک های هوا به هوا و هوا به زمین
بمب های سقوط آزاد و بمب های هدایت شونده

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما