تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

عبدالرضا داوری کیست؟

عبدالرضا داوری در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۷۰ از دبیرستان هشترودی دیپلم ریاضی و لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران دریافت کرد. داوری دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است. تخصص او در حوزه اقتصاد به او کمک کرده تا در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند.

عبدالرضا داوری کیست؟

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: «عبدالرضا داوری» به عنوان یک چهره سیاسی و رسانه‌ای تأثیرگذار در ایران شناخته می‌شود. او قائم مقام خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران بود و همچنین مدتی مدیرمسئولی روزنامه شهروند را به عهده داشت. همچنین داوری مشاور وزیر کشور و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور نیز بود.

عبدالرضا داوری در دوران فعالیت خود نقش مهمی در حمایت از دولت احمدی‌نژاد و ترویج دیدگاه‌های اصولگرایانه ایفا کرده است و همچنان در توئیتر به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و در عرصه‌های مختلف سیاسی و رسانه‌ای اظهار نظر می‌کند.

زندگی شخصی عبدالرضا داوری

عبدالرضا داوری در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. او در سال ۱۳۷۰ از دبیرستان هشترودی دیپلم ریاضی و لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران دریافت کرد. داوری دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است. 

گفتنی است داوری پیش از حضور در دانشگاه تهران نیز در مقطع دکترای دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل بوده است. البته اعلام شده مدرک دکترای آقای داوری از یک موسسه آموزش از راه دور آمریکایی و با پرداخت پول صادر شده است و فاقد اعتبار است.

عبدالرضا داوری با الهام سلمانی ازدواج کرده و ثمره این زندگی دو دختر به نام آوین و آیین است، اما این زندگی از نوروز سال ۱۳۹۷ به جدایی و به طلاق رسیده است، ولی هنوز به صورت رسمی از هم جدا نشدند.

فعالیت‌های حرفه‌ای و سیاسی عبدالرضا داوری

داوری در خرداد سال ۱۳۸۷ وقتی ۳۵ ساله بود به‌ عنوان مدیرکل پژوهش و جانشین معاون خبر انتخاب و یک سال بعد در تیر ۱۳۸۸ به قائم مقامی خبرگزاری ایرنا رسید. او مدتی مدیرمسئولی روزنامه شهروند را نیز به عهده داشت. او از مهر ۱۳۹۱ تا اردیبهشت ۱۳۹۲ مشاور وزیر کشور و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش این وزارتخانه بود. داوری در سال‌های پایان دولت دهم ریاست صندوق بازنشستگی مس کشور را برعهده داشت.

او عضو هیئت علمی پژوهشی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی بود، اما هنگامی‌که حسن روحانی به‌ عنوان رئیس جمهور منصوب شد، داوری در یکم بهمن ۱۳۹۲ از هیئت علمی پژوهشی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی به علت فعالیت‌های سیاسی اخراج شد. با افزایش اختلاف‌ها میان اصولگرایان و طیف نزدیک به محمود احمدی‌نژاد روابط میان این دو جریان سیاسی تیره و تار سده. به نحوی که جریان راست طیف نزدیک به احمدی‌نژاد را جریان انحرافی نامید. به گزارش سایت الف که از او به‌ عنوان یک چهره نزدیک به جریان انحرافی نام می‌برد، در سوم خرداد ۱۳۹۳ به اتهام نشر اکاذیب و انتساب دروغ به مسئولان حکم جلب گرفت که در نهایت در دادگاه او از این اتهام تبرئه شد.

نشر مطالب در فیس بوک 

در مرداد ۱۳۹۳، عبدالرضا داوری در صفحه فیس‍بوک شخصی خود اتهاماتی را به ناطق نوری و برخی اعضای خانواده او وارد کرد که با شکایت ناطق نوری مواجه شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب پس از رسیدگی به پرونده متهم را به سه سال حبس محکوم کرد. پیرو ابلاغ حکم، داوری در نامه‌ای به ناطق نوری از او طلب حلالیت و رضایت و بخشش کرد که با پاسخ مثبت ناطق نوری مواجه شد. داوری ادعا کرد صفحه فیس‌بوک او هک شده و مطالب مندرج بعد از این اتفاق انتشار یافته‌اند که دادگاه ادعای نامبرده را مردود دانسته است.

عبدالرضا داوری کیست؟

داوری به خاطر سه کامنت در صفحه فیسبوک شخصی خود، در شهریورماه ۹۴ توسط قاضی صلواتی به اتهام توهین به رهبر معظم انقلاب، به شش سال و نیم حبس محکوم شد. پس از اعتراض به این حکم، پرونده در دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی زرگر مطرح و در این مرحله عبدالرضا داوری به سه سال حبس محکوم شد. در روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶ مأموران دادستانی ایشان را در محل کار دستگیر کرده و به زندان بردند.

ادعا‌های همسر عبدالرضا داوری

عبدالرضا داوری در سال‌های اخیر با برخی مسائل و ادعا‌های جنجالی از سوی همسرش مواجه بوده است. این ادعا‌ها و مسائل خانوادگی مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته‌اند. همسر عبدالرضا داوری ادعا‌هایی مبنی بر خیانت و مسائل اخلاقی علیه او مطرح کرد. این ادعا‌ها باعث شدند تا عبدالرضا داوری تحت فشار‌های روانی و اجتماعی قرار بگیرد. سایر ادعا‌ها مربوط به مشکلات خانوادگی و اختلافات شخصی او و همسرش بوده است. این اختلافات باعث شد که مسائل خانوادگی آن‌ها به حوزه عمومی کشیده شود و در رسانه‌ها مورد بحث قرار بگیرد و تا جایی پیش رفت که الهام سلمانی همسر مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد در توییت‌های خود اعلام داشت که از سوی همسرش تهدید شده است.

اظهارنظر داوری در مورد قتل میترا استاد

عبدالرضا داوری که به اظهارنظر‌های جنجالی در فضای مجازی معروف است با انتشار پستی عجیب به حادثه قتل میترا استاد به دست محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران واکنش نشان داد که بازتاب فراوانی در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت. داوری در توییتر خود نوشت: «دکتر نجفی فردی با مکنت و نفوذ است و می‌توانست با مبلغی محدود، حذف فیزیکی میترا استاد را برون‌سپاری کرده و حتی ردپایی هم از خود باقی نگذارد، اما اینکه دکتر نجفی شخصاً سلاح به دست می‌گیرد و شخصاً به همسرش شلیک می‌کند، نشانه‌ای از فشار محیط پیرامون و بحران روحی شهردار اسبق تهران است.»

انتشار خبر خودکشی عبدالرضا داوری

خبر خودکشی عبدالرضا داوری در صبح روز شنبه ۲۵ خرداد ۹۸ انتشار یافت، اما پلیس پایتخت اعلام کرد با بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده تاکنون خبری در این رابطه دریافت نکرده است. او بعداً در کانال تلگرام خود هم این موضوع را تکذیب کرد.

تهدید محمود احمدی‌نژاد توسط عبدالرضا داوری

در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، در جریان ردصلاحیت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و واکنش‌ها و انتقادات او به ردصلاحیت خود، عبدالرضا داوری، احمدی‌نژاد را تهدید کرد که اگر به اعتراضات خود ادامه دهد، پرونده قتل دکتر سامی را که اطلاعات آن به تازگی به دستش رسیده بازخوانی خواهد کرد. در دوم آذرماه ۱۳۶۷ دکتر کاظم سامی که سابقه وزارت بهداری در دولت موقت مهندس بازرگان و نامزدی در اولین انتخابات ریاست جمهوری و همچنین نمایندگی اولین مجلس شورای اسلامی را داشت در مطب خود که در طبقه پایین منزل وی قرار داشت مورد ترور با ضربات چاقو قرار گرفت و به قتل رسید. او همچنین از چهره‌های نزدیک به آیت الله حسینعلی منتظری بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما