تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

همه چیز درباره کودک ۲ ماهه

اولین ماه‌های چالش برانگیز با نوزاد جدید همین دو ماه اول بعد از تولد نوزاد است. در این مطلب سعی می‌کنیم همه چیز‌هایی که باید درباره یک رشد و پرورش یک کودک دو ماهه بدانید به شما بگوییم.

همه چیز درباره کودک ۲ ماهه
رویداد۲۴ سیما صابری: مطمئناً کودک هنوز نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی در دو ماهگی دارد. کودک شما در دو ماهگی در حال رشد زیادی است و به لطف این رشد، کنترل حرکتی بهتری دارد و کم کم در دو ماهگی دستان خود را به سمت دهان خود می‌برد. در این سن، کودک شما از نظر شناختی بیشتر از آنچه در اطرافش اتفاق می‌افتد آگاه است. این بدان معناست که کودک شروع به لبخند زدن می‌کند و حتی ممکن است شروع به خندیدن کنند. اگرچه به عنوان والدین کودک مطمئناً در حدود دو ماهگی همه چیز آسان‌تر شده است، اما همچنان با مشکلاتی مانند قولنج و کمبود خواب دست و پنجه نرم می‌کنید.

رشد کودک در دو ماهگی

آنچه باید در نظر داشته باشید این است که کودک شما در دو ماهگی باید وزنی به طور متوسط ​​۵.۱ کیلوگرم برای یک دختر و ۵.۵ کیلوگرم برای یک پسر داشته باشد. وقتی صحبت از قد کودک به میان می‌آید، برای نوزاد دختر ۵۷ سانتی‌متر و برای نوزاد پسر ۵۸ سانتی‌متر نرمال است.

به خاطر داشته باشید که این ارقام متوسط ​​هستند و اگر کودک شما بزرگتر از حد متوسط ​​​​به دنیا بیاید، احتمالاً در حال حاضر نیز بزرگتر از میانگین خواهد بود. از تولد تا حدود ۶ ماهگی، کودک می‌تواند بین ۱/۲ تا ۱ اینچ در ماه رشد کند و حدود ۵ تا ۷ اونس در هفته وزن اضافه کند.

مهم‌ترین رویداد‌های دو ماهگی کودک

نقاط عطفی را که کودک شما در این سن به آن می‌رسد به چهار دسته تقسیم می‌کند: اجتماعی/عاطفی، ارتباطی، شناختی و حرکتی. بیایید نگاهی دقیق‌تر به هر یک و فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای که می‌توانید برای کمک به کودکتان در رسیدن به رشد اجتماعی انجام دهید، بیاندازیم.

همه چیز درباره کودک ۲ ماهه

وضعیت اجتماعی-عاطفی کودک دو ماهه

کودک شما در حال یادگیری نحوه تنظیم خود است. در این سن، رفلکس آن‌ها را اذیت می‌کند. آن‌ها را تماشا کنید که سعی می‌کنند دست خود را به سمت دهان خود ببرند و آن را برای تسکین خود بمکند. برای سرگرمی به کودک خود یک اسباب بازی یا پستانک با رنگ روشن برای مکیدن پیشنهاد دهید.

همچنین متوجه خواهید شد که وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنید بسیار بیشتر در حال تعامل هستند. با کودکتان تماس چشمی برقرار کنید، مرتب لبخند بزنید و با بیان خود به آن‌ها کمک کنید حالات چهره را یاد بگیرند.


بیشتر بخوانید: با کودک بدغذا چه کنیم؟


به کودک خود فرصت دهید تا کتاب‌های مصور با تصاویر ساده و روشن را کشف کند. احتمالاً کودک شما بیشتر بر روی تصاویر گرد یا صورت تمرکز خواهد کرد.

توانایی ارتباطی کودکان دوماهه

کودک شما شروع به آگاهی از دنیای اطراف خود می‌کند. همانطور که آن‌ها از محیط خود آگاه‌تر می‌شوند، شروع به چرخاندن سر خود به سمت صدا‌هایی می‌کنند که می‌شنوند. شما شروع به شنیدن اولین ارتباط عمدی از کودک خود به شکل غرغر کردن در این سن خواهید کرد.

با کودک خود در مورد کاری که انجام می‌دهید صحبت کنید. تحقیقاتی نشان می‌دهد صحبت کودک با صدای بلند که مادران در سراسر جهان از آن برای گفتگو با نوزادان خود استفاده می‌کنند به رشد نوزاد کمک می‌کند. برای کودکتان هم برای آواز خواندن و خواندن وقت بگذارید. این امر نه تنها سرگرم کننده است، بلکه به تقویت آن ارتباطات بین نورون‌ها کمک می‌کند و ارتباطات را تسهیل می‌کند.

توانایی شناختی کودک دو ماهه

بهبود در بینایی با افزایش مهارت‌های شناختی همراه است. کودک شما اکنون شروع به دنبال کردن چیز‌ها با چشمان خود می‌کند و اشیاء و از جمله شما را از راه دور تشخیص می‌دهد. کودکان دو ماهه حتی ممکن است نشانه‌هایی از کسالت را نشان دهند: مثل اینکه نشان دهند که مامان، من نمی‌خواهم دوباره به آن اسباب بازی نگاه کنم. به کودک خود مجموعه‌ای از اسباب بازی‌ها را برای تحریک او پیشنهاد دهید. نوزادان در این سن می‌توانند تشخیص دهند که یک شی جدید به میدان دید آن‌ها وارد می‌شود.

بنیه کودکان دو ماهه

در دو ماهگی کودک شما قوی‌تر می‌شود. آن‌ها می‌توانند برای مدت کوتاهی سر خود را بلند کرده و بالا نگه دارند و زمانی که روی شکم دراز می‌کشند شروع به فشار دادن خود با بازو‌های خود به سمت بالا می‌کنند. با به دست آوردن کنترل بیشتر عضلانی، حرکات آن‌ها نرم‌تر و تکانش کمتر می‌شود.

به کودک خود اسباب بازی‌هایی با بافت‌های مختلف ارائه دهید. از فروشگاه اسباب بازی دیدن کنید و اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنید که دارای سطوح زبر، اسفنجی، صاف، لاستیکی یا ناهموار هستند. اسباب‌بازی‌هایی که بالای کالسکه کودک آویزان شده راه خوبی برای ایجاد انگیزه در کودک شما برای رسیدن و گرفتن و ایجاد هماهنگی چشم و دست است.

بهترین راه برای تمرین بالا بردن سر کودک را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم. با دراز کشیدن روی زمین روبروی سرشان در حالی که لبخند می‌زنید و با آن‌ها صحبت می‌کنید و در نتیجه به آن‌ها دلیل بدهید که به بالا نگاه کنند.

همه چیز درباره کودک ۲ ماهه

خواب کودک دو ماهه چگونه است؟

در این مرحله خواب کودک هنوز میلیون‌ها دلار ارزش دارد. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۷ از مطالعات کودک شما احتمالاً ۱۵ تا ۱۶ ساعت در روز می‌خوابد، اما متأسفانه این ساعت‌ها به طور منظم و یکجا نیستند. با اینحال سعی کنید که شما حداقل ۵ ساعت در روز بخوابید. به یاد داشته باشید که الگو‌های خواب کودک شما نشانگر مهارت‌های فرزندپروری شما یا داشتن یا نداشتن "کودک خوب" نیست. متخصصان خواب اغلب توصیه می‌کنند قبل از تمرین خواب، صبر کنید تا کودک شما حداقل ۴ ماهه شود. در این میان، سعی کنید نوزاد خود را در شب قنداق کنید.

غذا خوردن کودک در دو ماهگی

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند اغلب در فواصل ۲ تا ۴ ساعته غذا می‌خورند. این امر به طور متوسط ​​بین ۶ تا ۱۰ بار در ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد. برای نوزادانی که در این سن از شیر خشک تغذیه می‌کنند، می‌توانید انتظار داشته باشید که هر ۳ تا ۴ ساعت به آن‌ها شیردهی کنید.

چرت زدن نوزادان

خواب در طول روز به سه یا چهار بار طولانی‌تر تبدیل می‌شود، اما این امر غیرمعمول نیست که کودک ۲ ماهه شما در طول روز چند چرت کوتاه‌تر داشته باشد.

پوشک کردن کودک دو ماهه

خبر خوب این است که با افزایش سن کودک، کمتر پوشک عوض می‌کنید. در این سن شما احتمالاً هنوز ۸ تا ۱۰ پوشک در یک دوره ۲۴ ساعته استفاده می‌کنید.

زمان بازی کودک دو ماهه

می‌توانید از زمان بیداری برای ایجاد ارتباط با یکدیگر از طریق بازی استفاده کنید و کودک خود را به سمت آن سوق دهید.

بیماری‌های رایج کودک دو ماهه

در اینجا لیستی سریع و آسان از برخی مشکلات رایجی که ممکن است با کودک ۲ ماهه خود تجربه کنید آمده است:

سرماخوردگی

آنتی بادی‌هایی که در سه ماهه آخر بارداری از طریق جفت به جنین منتقل می‌کنید، در چند هفته اول زندگی از کودک شما محافظت می‌کنند و سپس شروع به محو شدن می‌کنند.

سیستم ایمنی کودک شما در حدود ۲ تا ۳ ماهگی به طور کامل رشد می‌کند، اما ممکن است متوجه شوید که کودک شما شروع به سرماخوردگی می‌کند. سعی کنید مجرای بینی کودک را تمیز نگه دارید.

مشکلات پوستی کودک دو ماهه در محل پوشک

درماتیت پوشکی یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در نوزادان و کودکان است که بین ۷ تا ۳۵ درصد نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مقصر آن پوشک‌های خیس است. برای جلوگیری از این امر از کرم مخصوص استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توانید بدون پوشک کودکتان را برای مدت کوتاهی با هوا خشک کنید.

برفک دهان در کودک دو ماهه

لکه‌های سفید روی زبان و گونه‌های کودک شما احتمالاً یک عفونت قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس است. این عفونت قارچی رایج دهان که به عنوان برفک دهان شناخته می‌شود ممکن است ناراحت کننده باشد.

با دارو‌های ضد قارچ (قطره یا ژل) حاوی نیستاتین که روی زبان و داخل دهان پخش می‌شود، چند بار در روز به مدت ۱۰ روز با این مشکل مقابله کنید.

کهیر در کودک دو ماهه

وقتی صحبت از بثورات می‌شود طیفی از احتمالات وجود دارد: آکنه نوزادی که توسط هورمون‌های شما ایجاد می‌شود. پوست خشک و لایه بردار؛ برجستگی‌های کوچک سفید این‌ها با گذشت زمان می‌گذرد، اما اگر به دنبال یکی از درمان‌های طبیعی هستید، حمام شیری را امتحان کنید که با شیر مادرتان درست شده است.

رفلاکس

رفلاکس زمانی اتفاق می‌افتد که مایعات از معده کودک شما به مری برمی‌گردد - این کاملاً طبیعی است. با این حال، اگر این بیماری ریفلاکس معده (GERD) باشد، کودک شما زیاد و مکرر آب دهان می‌اندازد و بعد از شیر خوردن یا زمانی که صاف دراز می‌کشد، احساس ناراحتی می‌کند. اگر مشکوک به وجود مشکل هستید با پزشک خود صحبت کنید.

سلامت و امنیت

اکنون که در نقطه عطف ۲ ماهه هستید، باید یک بار دیگر خود را برای آن واکسیناسیون‌ها آماده کنید. این به شما بیشتر از آسیب رساندن به کودکتان آسیب می‌رساند، قول بدهید. اطمینان حاصل کنید که لبه‌های تیز یا نقطه‌ای وجود نداشته باشد که به لثه‌های کوچک آسیب برساند. همیشه قطعات کوچکی که ممکن است باعث خفگی شوند را بررسی کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما