تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۱ دی ۱۳۹۵
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

نباید با تهدید قطع گاز، به ترکمنستان باج داد

یک عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی تهدید قطع واردات گازبه کشورمان از سوی ترکمنستان را خلاف عرف دیپلماتیک دانست که البته در مجاری بین المللی قابل پیگیری است.
رویداد۲۴-یک عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی تهدید قطع واردات گاز به کشورمان از سوی ترکمنستان را خلاف عرف دیپلماتیک دانست و تاکید کرد که این مسئله از طریق مجاری بین المللی قابل پیگیری است. 

زمانی واردات گاز از ترکمنستان آغاز شد که ایران با وجود دارا بودن بزرگ‌ترین ذخایر گازی، به دلیل عدم بهره‌برداری کامل از آن همواره با آغاز فصل سرما به خاطرافزایش مصرف گاز در بخش خانگی با مشکلاتی از قبیل قطع و یا افت فشار گاز مواجه می‌شد، بنابراین برای آنکه دردسری درمناطق شمالی کشور ایجاد نشود، این قرارداد به امضا رسید. 

همین مسئله سبب شد تا ترکمن‎‌ها هر سال با آغاز سرما، لرزه به تن کشورمان و به خصوص مناطق شمالی آن بیاندازند و تهدید به بستن شیر گاز به روی ایران با هدف افزایش قیمت بکنند. 

این سناریو امسال نیز ازسوی ترکمن‎‌ها مطرح شد و شنیده‌ها حاکی از ادعای این کشور برای پرداخت ۲ میلیارد دلار ازسوی ایران بابت مابه‌التفاوت افزایش قیمت گاز وارداتی حکایت می‌‎کند که بدون واکنش در داخل کشورنبود. فریدون حسنوند، رییس کمیسیون انرژی مجلس، تهدید دولت ترکمنستان (ترکمن‌گاز) در موضوع قطع گاز به ایران را خلاف تعهدات عرف دیپلماتیک دانست و بهروز نعمتی عضو دیگر این کمیسیون نیز اعلام کرده است امکان قطع واردات گاز از ترکمنستان وجود دارد. 

حسن بهرام نیا دیگر عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تهدید ترکمن‎ها گفت: این بحث هر سال پیش کشیده می‌شود. سال گذشته هم صحبت‌هایی در این رابطه مطرح شد و چون بحث عرضه و تقاضا وجود دارد ما از روی اجبار برخی از شرایط را پذیرفتیم. 

وی درباره قرارداد گازی با کشور ترکمنستان توضیح داد: با توجه به اینکه در روزهای سرد زمستانی احتمال روبرو شدن با افت فشار گاز وجود دارد، از این رو شرکت ملی گازایران قراردادی را با این کشور منعقد کرد که ناچار به پذیرش برخی از شرایط آن شد، اما این کشور هر سال بر سر افزایش قیمت بهانه تراشی می‌کند، البته این امکان وجود دارد که مسائل سیاسی و منطقه‌ای هم بی‌تاثیر نباشد. 

بهرام نیا در رابطه با نقش مسوولان در این زمینه تاکید کرد: مسوولان باید با توجه به شرایط پیش رودر فصل سرما این مسئله را مدیریت کنند. به عبارتی دیگر هم اینکه مجبور به «باج دادن» به کشور ترکمنستان نشوند و هم اینکه گازکشور تامین شود. سال گذشته این مسئله مطرح شد و در نتیجه ترکمن‌ها قیمت گاز را چند برابر کردند دوباره امسال آن را به تکرار درآوردند. از این رو باید با تعمق ورود پیدا کرد. 

این عضو کمیسیون انرژی یادآور شد: مسوولان باید به گونه‌ای رفتار کنند که نه افزایش قیمت زیادی داشته باشیم نه اینکه عمل نکردن به تعهدات برای طرف مقابل به عادت تبدیل شود. هر چند که از طریق مجاری حقوق بین الملل و دیپلماسی می‌توان برای آن راهکار مناسبی یافت. 

وی در خصوص ادله ترکمن‌ها درباره تهدید به قطع گاز، تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل آن افزایش قیمت است البته بدهی‌های دولت گذشته را هم به میان می‌کشند، ولی در صورت وجود بدهی باید در چهارچوب ضوابط و مقررات با توجه به شرایط به آن پرداخته شود، تهدید نتیجه خوبی در بر ندارد. 
 
بهرام نیا در ادامه مجدد به نقش دستگاه دیپلماسی در این باره اشاره کرد و افزود: دستگاه دیپلماسی و مدیران شرکت گاز کشورمان باید این موضوع را حل کنند. البته برخی از مشکلات قابل پیش بینی است و در این رابطه باید در نظر داشت با توجه به اینکه ترکمنستان سال گذشته خواستار افزایش قیمت گازشده و ایران هم مشکل افت فشار دارد، امروز قابل حدس زدن، بود. 

این عضو کمیسیون انرژی درباره مشکل احتمالی برای ساکنان شمال کشور، اظهار داشت: مشکل خاصی به وجود نمی‌آید در صورت بد عهدی کشور ترکمنستان و قطع گاز با صرفه‎جویی‌هایی در کارخانجات و ادارات می‌توان آن را جبران کرد. 

وی در ادامه اضافه کرد: با تمام این‌ها رفتار کشور ترکمنستان خلاف عرف دیپلماتیک است زیرا بر سر بزنگاه طرف مقابل را در منگنه قرار می‌دهد و همانطور که اشاره کردم از طریق مجاری بین المللی قابل پیگیری است.

عقب نشینی ترکمنستان 

به گزارش رویداد۲۴ همسایه شمالی در حالی ایران را تهدید به قطع گاز کرده بود که دیروز درحالی که هیات مذاکره کننده ایرانی پس از زیاده خواهی ترکمن ها در مذاکرات گازی، با ترک مذاکرات درحال بازگشت به ایران بود، ترکمن ها در مواجهه با مواضع هیات ایرانی از مواضع خود کوتاه آمده و با پذیرفتن شرایط ایران آمادگی خود برای امضای توافق جدید را اعلام کرد.

هیات ایرانی به سرپرستی حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت که صبح دیروز و پس از اصرار ترکمنستانی ها بر مواضع زیاده خواهانه این کشور، در هماهنگی با وزیر نفت مذاکرات را ترک کرده و درحال بازگشت به ایران بود، با اصرار ترکمنستانی ها از فرودگاه باز گردانده شد تا با پذیرفته شدن شرایط ایران، زمینه برای امضای توافق دوجانبه بار دیگر فراهم شود.

نتیجه مذاکره شب گذشته دو کشور ایران و ترکمنستان، حصول توافق اولیه ای بود که به موجب آن، فعلا گاز وارداتی از ترکمنستان قطع نشود تا کلیات توافقی که هنوز جزئیات آن رسماً اعلام نشده، ظرف روزهای آینده به مذاکره گذاشته شود.

هیات مذاکره کننده گازی ایران شب گذشته به تهران بازگشت.

بنا به گفته یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران که در بدو ورود به تهران با تسنیم گفت وگو کرد، توافق اولیه فقط برای قطع نشدن گاز وارداتی از ترکمنستان حاصل شده و مذاکرات دو طرف برای ثبات در روند همکاری ها در زمینه تجارت گاز ادامه خواهد داشت.

به گزارش رویداد۲۴ در حالی ترکمنستان با سوءاستفاده از سرمای زمستانه هوا، ایران را به قطع گاز برای دریافت 1.8 میلیارد دلار پول درخواستی خود تهدید کرده است، معاون وزیر نفت، قطع گاز ترکمنستان را برابر با تجدید نظر ایران در ارتباطات تجاری خود با این کشور دانست.

پافشاری دو کشور بر سر مواضع خود، مسئولان دو طرف را صبح دیروز پای میز مذاکره کشاند، اما به دلیل اصرار ترکمنها به دریافت نقدی 1.8 میلیارد دلار از ایران بابت سالهای گذشته، مذاکرات صبح دیروز بی نتیجه ماند.

ترکمنها که ابتدا ایران را به قطع گاز از صبح شنبه تهدید کرده بودند، پس از موضع گیری قاطع وزارت نفت و پشتیبانی وزارت امور خارجه از موضع وزارت نفت، با ترس از واکنش متقابل ایران در تجدید نظر در روابط تجاری با ترکمنستان، عصر دیروز باز هم پای میز مذاکره با مسئولان ایرانی نشستند و نتیجه این مذاکره، حصول توافق اولیه ای بود که به موجب آن، فعلا گاز وارداتی از ترکمنستان قطع نشود تا کلیات توافقی که هنوز جزئیات آن رسماً اعلام نشده، ظرف روزهای آینده به مذاکره گذاشته شود.
برچسب ها: رویداد24 ، گاز ، ترکمنستان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان