تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات پهپاد پریموکو وان ۱۵۰ ساخت یک خودروساز جمهوری چک

هواپیمای بدون سرنشین Primoco One ۱۵۰ می‌تواند به طیف وسیعی از حسگر‌ها برای کاربرد‌های شناسایی مجهز شود.

پهپاد Primoco One ۱۵۰

رویداد۲۴| حسین فلاحی: پریموکو وان ۱۵۰ (Primoco One ۱۵۰) یک پهپاد با اندازه متوسط ​​و کاملاً خودکار است که توسط شرکت پریموکو برای عملیات نظارتی غیرنظامی و نظامی طراحی و توسعه داده شده است. شرکت پریموکو یک تولیدکننده خودرو در جمهوری چک است.

این پهپاد با ارزیابی ریسک عملیات ویژه آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا و  استانگ ۴۷۰۳ مطابقت دارد. ارزیابی ریسک عملیات ویژه، استانداردی برای ارزیابی ریسک برای پهپاد‌ها است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک سازمان توسعه و تولید طبق آخرین استاندارد الزامات صلاحیت پرواز نظامی اروپا تأیید شد.

پریموکو و شرکت سوئیسی یو ام اس اسکلدار برای تامین ترکیبی از پهپاد‌های بال ثابت پریموکو وان ۱۵۰ و پهپاد‌های بال چرخشی یو ام اس وی-۱۵۰ برای مشتریان همکاری کردند. این دو پهپاد که در نوامبر ۲۰۲۱ به مشتریان منتخب ارائه شدند دارای یک لینک ارتباطی مشترک بوده و به همین دلیل می‌توانند توسط یک سیستم کنترل زمینی واحد کنترل شوند.

آزمایش پهپاد Primoco One ۱۵۰

نسخه نظامی این پهپاد با نام  امPrimoco One ۱۵۰، در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ آزمایش پرواز موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشت. این پهپاد برای انطباق با الزامات نظامی با حضور اعضایی از دپارتمان نظارت بر هوانوردی نظامی وزارت دفاع جمهوری چک و موسسه فنی نظامی هوانوردی و پدافند هوایی آزمایش شد.

پهپاد Primoco One ۱۵۰

این پهپاد اوایل همان ماه توسط شرکت پریموکو و ارتش چک در منطقه آموزشی نظامی لیباوا آزمایش شد. این آزمایش بر ارزیابی عملکرد سیستم‌های ارتباطی میدان نبرد و حسگر‌های شناسایی نوری پهپاد متمرکز بود. این آزمایش توانایی پهپاد Primoco One ۱۵۰ را برای فعالیت به عنوان بخش حیاتی از ارتش چک برای استقرار یک سیستم ارتباطی امن در مناطق مختلف از جمله شرایط زمینی چالش‌برانگیز اثبات کرد.

طراحی و ویژگی‌های پهپاد Primoco One ۱۵۰

پهپاد Primoco One ۱۵۰ دارای بدنه کاملاً کامپوزیتی است. این هواپیما به گونه‌ای طراحی شده است که عملیات خودکار را در هنگام برخاستن، پرواز و فرود ارائه دهد. همچنین این پهپاد قادر به انجام عملیات در روز و شب و در شرایط آب و هوایی سخت و چالش برانگیز است. این طراحی، تطبیق‌پذیری لازم را برای سفارشی‌سازی هواپیما جهت برآورده کردن نیاز‌های ماموریتی متعدد مشتریان فراهم می‌کند.

توانایی برخاستن این هواپیمای بدون سرنشین از باند‌هایی با طول ۳۰۰ متر، به اپراتور‌ها این امکان را می‌دهد که ماموریت‌ها را از مکان‌های دور انجام دهند. One ۱۵۰ همچنین نگهداری آسان و هزینه‌های عملیاتی پایینی دارد.

پهپاد Primoco One ۱۵۰

این پهپاد حداکثر وزن برخاست ۱۵۰ کیلوگرم دارد. طول آن ۳.۶۵ متر، ارتفاع آن ۱.۲۵ متر و طول بال‌های آن ۴.۸۵ متر است. ظرفیت حمل بار این پهپاد  ۳۰ کیلوگرم با محموله حسگر ترکیبی است. این پلتفرم را می‌توان در کانتینری به طول ۲.۹ متر، عرض ۱.۲ متر و عمق ۱ متر حمل کرد.

سیستم‌های ارتباطی و حسگر‌های موجود در پهپاد Primoco One ۱۵۰

هواپیمای  وان ۱۵۰ام می‌تواند به سیستم‌های ارتباطی نظامی و یک سیستم شناسایی الکترواپتیکی مجهز شود. این پهپاد دارای یک ایستگاه رادیویی از L۳Harris و لینک‌های داده ANW۲C ساخت  پرزیستنت سیستمز است.

همچنین این هواپیمای بدون سرنشین دارای یک واحد رصد الکترواپتیکی/مادون قرمز با طول موج متوسط اپسیلون ۱۸۰ با کیفیت فول اچ‌دی نصب شده روی گیمبال، کانال تصویربرداری حرارتی SD در باند MWIR و یک مسافت‌یاب لیزری است. حسگر تصویربرداری حرارتی، شناسایی با کیفیت بالا را در شب امکان‌پذیر می‌کند. سیستم EO/IR از فناوری خودران برای ردیابی خودکار اشیاء استفاده می‌کند. این هواپیما از یک لینک داده رادیویی ۵ گیگاهرتز تا ۶ گیگاهرتز یا ارتباط ماهواره‌ای Inmarsat استفاده می‌کند. این سامانه می‌تواند با حسگر‌های تشخیص و فاصله‌یابی نور و سایر حسگر‌های سفارشی ادغام شود.

سیستم هواپیمای کنترل از راه دور می‌تواند به حسگر چندطیفی نوری TK-۷ مجهز شود که امکان جستجوی خودکار و ارزیابی اشیاء زمینی را فراهم می‌کند.

پهپاد Primoco One ۱۵۰

وان ۱۵۰ همچنین دارای رادار‌های دیافراگم مصنوعی NSP-۳، NSP-۵ و NSP-۷  است که در قسمت چپ بدنه نصب شده‌اند تا امکان تشخیص اهداف و نقاط مورد نظر در مناطق کم دید و تعیین سرعت اهداف متحرک را در هر دو حالت هدف زمینی و دریایی فراهم کند.

سیستم‌های اسکن نوری خودکار PT-۸ و PT-۸N به عنوان حسگر‌های اختیاری برای مکان‌یابی کشتی‌ها و بازماندگان در سطح آب ارائه می‌شوند. رادار NSP-۷ دارای حالت‌های مختلف اسکن از جمله حالت نواری باند Ku، نشانه هدف متحرک زمینی، نورافکن و تشخیص تغییرات منسجم است.

سیستم ناوبری و کنترل در پهپاد Primoco One ۱۵۰

پریموکو One ۱۵۰ مجهز به سیستم موقعیت‌یابی جهانی گلوناس/گالیله/بیدو است. واحد اینرسیایی داخلی به عنوان یک سیستم ناوبری مستقل عمل می‌کند.

این پهپاد دارای یک فرستنده تمام‌عیار خودکار وابسته به پخش نظارت در داخل/خارج و قابلیت شناسایی دوست از دشمن است که هماهنگی هواپیما‌های بدون سرنشین و سرنشین‌دار را در حریم هوایی بهبود می بخشد.

پهپاد Primoco One ۱۵۰

همچنین این پهپاد مجهز به سیستم خلبان خودکار VECTOR، دیتالینک TELEM۵ با فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز، ایستگاه کنترل زمینی GCS۰۳ و برنامه برنامه‌ریزی و رابط ماموریت VisionAir است.

این هواپیمای بدون سرنشین را می‌توان در طول سفر از برخاستن تا فرود از راه دور کنترل کرد. این پهپاد به یک چتر نجات اضطراری برای فرود در صورت خرابی مجهز شده است.

موتور و عملکرد پهپاد Primoco One ۱۵۰

این وسیله نقلیه بدون سرنشین توسط یک موتور پیستونی تزریق سوخت چهار زمانه Primoco ۳۴۰ بومی نیرو می‌گیرد. موتور Primoco ۳۴۰ که با هوا خنک می‌شود، وزنی معادل ۱۵ کیلوگرم و توان خروجی اسمی ۲۵ اسب بخار دارد.

پهپاد Primoco One ۱۵۰

این پهپاد دارای استقاومت پروازی ۱۵ ساعت و حداکثر برد ۲۰۰۰ کیلومتر است. سقف پروازی آن تقریباً ۳۳۰۰ متر و سرعت کروز آن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر در ساعت است.

مشخصات فنی کلی Primoco One ۱۵۰

نوع پروژه: هواپیمای بدون سرنشین

توسعه دهنده: پهپاد پریموکو

طول: ۳.۶۵ متر (۱۱.۹ فوت)

طول بال‌ها: ۴.۸۵ متر (۱۵.۹ فوت)

موتور: موتور پریموکو ۵۰۰

قدرت موتور: ۵۰ اسب بخار

کد ویدیو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما