تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
عبدالکریم حسین زاده در گفت‎و‎گو با رویداد۲۴:

ایمنی شهر وظیفه شهرداری است/ قالیباف امروز به کمیسیون عمران می‎آید

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه پلاسکو تاکید کرد بر اساس بند 14 ماده 53 یا 54 شناسایی مخاطرات چه حریق و چه زلزله و مسائل از این دست و در مجموع تامین ایمنی در حوزه شهری، وظیفه شهرداری است.
رویداد۲۴عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه پلاسکو تاکید کرد بر اساس بند 14 ماده 53 یا 54 شناسایی مخاطرات چه حریق و چه زلزله و مسائل از این دست و در مجموع تامین ایمنی در حوزه شهری، وظیفه شهرداری است. 

اتفاقات چندماه گذشته در کشور باعث آن شده که امروز کمیسیون عمران به عنوان یکی از فعال ترین کمیسیون های مجلس شناخته شود. از بررسی تحقیق و تحفص درباره املاک نجومی گرفته تا انتخاب پر سر و صدا رییس نظام مهندسی ساختمان و حادثه غم انگیز پلاسکو همه گواه بر آن دارد که عملکرد کمیسیون عمران بیش از گذشته زیر ذره بین است. در همین رابطه با عبدالکریم حسین زاده، عضو کمیسیون عمران به گفت و گو نشستیم و آخرین اخبار این حوزه ها را پیگیر شدیم.
 
پس از کش‌وقوس‎های فراوان بالاخره مهندس رجبی، نماینده شیراز به عنوان رییس نظام مهندسی ساختمان انتخاب شد، این انتخاب چقدر می‎تواند مفید فایده باشد؟
به نظر من مجلس یک ظرفیت کلان برای بخش‎های فنی و تخصصی است. سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان با زیرمجموعه‌های چندگانه‎ای است که دارای بخش‎های مختلف فنی است. ارتباط تخصصی این بخش‎های فنی که خارج از مجموعه حاکمیتی هستند چه به عنوان دولت و چه به عنوان مجلس قابل ملاحظه است. حالا وقتی یکنفر از مجلس انتخاب می‎شود این ارتباط می‎تواند خیلی تنگاتنگ‎تر شود. من این انتخاب را یک نقطه مثبت می‎دانم. این انتخاب یک فرصت است نه یک تهدید. فرصت از این جهت که کمیسیون عمران و مجلس وقتی یک نماینده خودش را در صدر این سازمان می‎بیند فضا و دریچه‎های جدیدی را باز می کند. ما در اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی در مجلس نهم کارهای زیادی انجام دادیم ولی به سرانجام نرسید ولی الان این فرصتی که ایجاد شده می‎تواند فرصت خوبی باشد که کارها به سرانجام برسد.

پس از حادثه پلاسکو برخی از منتقدان شهرداری تهران معتقدند که ایمنی شهر جز اولویت‎های شهرداری نیست. نظر شما در این باره چیست؟
به نظرم بند 14 ماده 53 یا 54 اعلام می‎کند شناسایی مخاطرات چه حریق و چه زلزله و مسائل از این دست و در مجموع تامین ایمنی در حوزه شهری، وظیفه شهرداری است و تبصره ذیل آن آورده است که اگر شهرداری از این وظایف سرپیچی کند باید پاسخگو باشد. در حقیقت موضوع پلاسکو یک موضوع سیاسی نیست بلکه ما می‎خواهیم بر سر این موضوعات بحث کنیم که دیگر این اتفاقات نیافتد.
 
قرار بود بعد از تصویب بودجه در کمیسیون عمران به موضوع املاک نجومی پرداخته شود، لطفا در این باره کمی توضیح دهید؟
از امروز جلسات تحقیق و تفحص شروع می‎شود و آقای قالیباف هم باید در کمیسیون حاضر شوند. سه محور در این جلسات مطرح می‎شود که شهردار تهران باید در این رابطه پاسخگو باشد.

استیضاح وزیر راه و شهرسازی به کجا رسید؟
از شرایطی که در مجلس می‎بینیم می‎شود تصور کرد که استیضاح انجام می‎شود منتها من فکر می‎کنم مجلس به موضوع غیرسیاسی و غیراحساسی نگاه می‎کند چون چندماهی بیشتر از دولت نمانده و قاعدتاً رای به استیضاح در جهت تامین منافع ملی نیست.

به نظرتان در صورت استیضاح، آقای آخوندی به عنوان وزیر باقی خواهد ماند؟
فکر می کنم آقای آخوندی همچنان وزیر بماند.
نظرات شما
پیشخوان