تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

شرط رضا کیانیان برای بازیگرانش چیست؟‌

رضا کیانیان که اولین تجربه کارگردانی را از سر می‌گذراند می‌گوید: «شرطم برای بازیگرانم این است که به هیچ وجه لوندی‌های باب روز را روی صحنه اجرا نکنند.»
رویداد۲۴-رضا کیانیان که اولین تجربه کارگردانی را از سر می‌گذراند می‌گوید: «شرطم برای بازیگرانم این است که به هیچ وجه لوندی‌های باب روز را روی صحنه اجرا نکنند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا کیانیان از یکشنبه 17 بهمن همراه با هدایت هاشمی و بهاره رهنما هر روز ساعت 17 روی صحنه تماشاخانه پالیز می‌رود تا نخستین کارگردانی تئاتر را تجربه کند.

کیانیان به سراغ نمایشنامه «حرفه‌ای» اثر دوشان کواچویچ رفته است که 12 سال پیش در آن بازی کرد. سال 83 بود که بابک محمدی این متن را با بازی رضا کیانیان، احمد ساعتچیان و مریم سعادت روی صحنه برد اما در اجرایی که از 17 بهن در تماشاخانه خصوصی پالیز می‌بینید کیانیان هم بازیگر است و هم کارگردان.

دوشان کواچویچ، هنرمند اهل یوگسلاوی دو شخصیت آفریده ذهنش تیا و لوک را در دوران فروپاشی کمونیسم در اروپای شرقی قرار می‌دهد تا نمایشنامه «حرفه‌ای» را بیافرینند. کواچویچ همچنین از شخصیت مارتا به عنوان عاملی برای فاصله‌گذاری بین دیالوگ‌های بلند تیا و لوک استفاده می‌کند. تیا هدایت هاشمی است، لوک رضا کیانیان و مارتا بهاره رهنما.

«حرفه‌ای» به واسطه وقوع وقایعش در دورانی که شباهت‌های بسیاری با شرایط حال حاضر جامعه ما دارد می‌توانست به قصد همراه کردن مخاطب با خود یا خنده گرفتن از او کاملا به تکیه‌کلام‌های باب روز جامعه ایرانی آغشته شود.  

رضا کیانیان اما در مورد تلاش برخی کارگردانان برای ایرانی کردن متن‌های فرنگی می‌گوید: «به نظرم این که شما برای ایرانی کردن متنی فرنگی تکیه‌کلام‌های فارسی و از جمله عبارات سیاسی مد روز مثل «بگم بگم» یا «کلید» را وارد اثر کنید، کاری بسیار سبک است. حرکتی که بسیاری از هنرمندان ما برای همراه کردن تماشاگر با اثرشان انجام می‌دهند و من آن را لوندی می‌دانم و به هیچ عنوان دوست ندارم برای جذب تماشاگر لوندی کنم. شرطم برای بازیگرانم هم این است که به هیچ وجه لوندی‌های باب روز را روی صحنه اجرا نکنند. به نظرم نمایش‌هایی که با این قبیل تکیه‌کلام ها  اجرا می‌شوند، تماشاگر را در سطح نگه می‌دارند.»

نمایش «حرفه‌ای» از 17 بهمن در سالن شماره 1 تماشاخانه تازه‌تاسیس پالیز واقع در خیابان آبان (شهید عضدی) روی صحنه می‌رود. «حرفه‌ای» تا 27 اسفند هر روز ساعت 17 اجرا خواهد شد.

نظرات شما
پیشخوان