تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۶ آبان ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

کمبود عرضه؛ عامل اصلی جهش دوباره قیمت خودرو

کارشناسان می‌گویند گرانی‌های تازه بازار خودرو نه از نرخ ارز و قیمت کارخانه، بلکه از کمبود عرضه ناشی می‌شود؛ نبود خودرو در بازار، زنجیره‌ای از رشد قیمت، دلالی و شکاف میان کارخانه و بازار ایجاد کرده است.

قیمت خودرو

رویداد۲۴| بازار خودروهای داخلی همچنان تقاضا دارد و برخلاف گذشته در رکود کامل نیست، اما تعرفه‌های جدید انگیزه خرید و فروش را کاهش داده است. در بخش خودروهای مونتاژی، افزایش نرخ ارز قیمت‌ها را به سطحی رسانده که از دسترس قشر متوسط خارج شده است.

گرانی‌های تازه بازار خودرو بیش از آنکه نتیجه افزایش قیمت کارخانه‌ای یا جهش نرخ ارز باشد، از کمبود عرضه ریشه می‌گیرد، کارشناسان می‌گویند حتی با افزایش قیمت کارخانه، در صورت عرضه کافی، بازار توان کنترل دارد؛ اما نبود خودرو در بازار زنجیره‌ای از رشد قیمت، دلالی و شکاف دوباره میان کارخانه و بازار را رقم زده است.

به گزارش ایسنا، تقاضا در بازار داخلی همچنان وجود دارد و رکود عمیقی در بازار خودرو‌های داخلی مشاهده نمی‌شود، اما افزایش قیمت‌های جدید دو خودروساز داخلی، شوک جدیدی به بازار خودرو نداده است و تعرفه‌های جدید، هر چند برای برخی از خودرو‌ها مناسب است، اما در مجموع موجب افت و کاهش انگیزه خریداران و فروشندگان شده است.

در بخش خودرو‌های مونتاژی، به‌ویژه خودرو‌های چینی، روند بازار متفاوت است. این خودرو‌ها با افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تولید، به رده قیمتی بالای ۱.۵ تا دو میلیارد تومان رسیده‌اند و عملا از دسترس قشر متوسط خارج شده‌اند و مونتاژکاران نیز بیشتر به سمت تولید خودرو‌های گران‌قیمت با تیراژ کمتر و حاشیه سود بیشتر حرکت کرده‌اند.

در حال حاضر در بازار خودرو‌های داخلی تقاضای خرید و فروش وجود دارد و برخلاف گذشته، بازار در رکود کامل نیست و خرید و فروش انجام می‌شود و تنها بخش از بازار که همچنان در رکود به سر می‌برد، بازار خودرو‌های خارجی است و رکود این بخش ناشی از بسته بودن واردات خودرو برای ایرانیان مقیم خارج و اعلام تعرفه‌های پلکانی جدید است.

علت افزایش قیمت خودرو در بازار بیش از آنکه ناشی از افزایش قیمت خودروسازان باشد، بیشتر ناشی از کمبود عرضه است؛ گا‌ها افزایش قیمت کارخانه‌ای وجود دارد، اما عرضه مناسب از افزایش قیمت در بازار جلوگیری می‌کند و مشکل اصلی در حال حاضر کمبود عرضه است.

بازار خودرو‌های داخلی و خارجی تا حدودی به یکدیگر وابسته هستند و واردات صحیح می‌تواند در سیاست‌های کنترل قیمت تاثیرگذار باشد. در سال ۱۴۰۲ با وجود رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بود و دلیل اصلی این تفاوت، وجود آستانه تحمل قیمتی در بازار خودرو بود چراکه بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را نداشت.

یک عامل مهم اثرگذار دیگر، میزان واردات خودرو است. همین میزان واردات، اثر روانی مثبت و قابل توجهی بر کنترل رشد قیمت خودرو داشت. امروز بازار دیگر به سرعت با قیمت‌های جدید سازگار نمی‌شود و گردش مالی گذشته رخ نمی‌دهد.

اگر عرضه مناسب نباشد، قیمت بازار نیز حتی بیش از مقدار کارخانه رشد خواهد کرد. ضروری است که در صورت اعطای مجوز افزایش قیمت به خودروسازان، از آنها تعهداتی برای افزایش تولید، تامین قطعات و عرضه کافی به بازار دریافت شود.

در غیر این صورت، کمبود عرضه باعث ایجاد رانت، فعالیت گسترده دلالی و تشدید شکاف قیمت کارخانه و بازار شده و دسترسی مصرف‌کننده واقعی به خودرو دشوارتر می‌شود.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
0
0
به مردم ایران توصیه میکنم این ماشین های آشغال رو نخرید. به زودی زود، اولین اتفاق واردات خودرو های کارکرده خارجی برای ارزان شدن خودرو در ایران خواهد بود
نظرات شما