تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
گاردین مطرح کرد

گرمی روابط ایران و انگلیس در پی دیدار وزرای خارجه

در شرایطی که فیلیپ هاموند میزبان دیپلمات ایرانی بود، میهمان ها باید مراقب می بودند که تندروها در تهران را دلواپس نکنند.
رویداد24- در شرایطی که فیلیپ هاموند میزبان دیپلمات ایرانی بود، میهمان ها باید مراقب می بودند که تندروها در تهران را دلواپس نکنند.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24 به نقل از گاردین، سفر وزیر خارجه ایران به انگلیس که پس از 12 سال صورت گرفت، با وجود دهه ها بی اعتمادی و اختلافات موجود در مسائل منطقه ای و حقوق بشر به عنوان نمادی از گرم شدن روابط میان دو کشور به نمایش درآمد.

محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با نقشی که در به نتیجه رساندن توافق هسته ای ایفا کرد، توجهات بین المللی را به خود جلب کرد. او مجبور در سفر به لندن مجبور بود بسیار دقیق عمل کند تا مبادا تندروهای داخلی که هر حرف و حرکتش را مورد موشکافی قرار می دادند را دلواپس نکند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس صبح جمعه و یک روز پس از حضور ایران در نشست سوریه در لندن، صبحانه کاری خو را با ظریف صرف کرد. ساعتی پس از این دیدار او در صفحه رسمی توییتر خود نوشت که این دیدار نمادی از گرم شدن روابط است.

پس از این دیدار بود که مشخص شد سفرات انگلیس در تهران و هیئت ایرانی در لندن از ماه آینده خدمات اعطای گذرنامه را آغاز خواهند کرد. در ماه آگوست بود که ایران و انگلیس سفارتخانه های خود در پایتخت دو کشور را بازگشایی کردند. در ماه نوامبر سال 2011 در پی حمله به سفارت انگلیس در تهران روابط دو کشور به پائین ترین سطح نزول کرد.

ظریف پس از آن به لندن سفر کرد که دیوید کامرون درپی گفتگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تهران را به طور رسمی به کنفرانس سوریه دعوت کرد.

ظریف از دو سخنرانی مهم خود در روز پنج شنبه از جمله سخنرانی در چتم هاوس استفاده کرد تا بگوید که عدم دعوت از ایران به مذاکرات سوریه در سال های نخست آغاز درگیری ها هیچ کمکی به بهبود شرایط نکرد. 

او در کاخ وست مینستر به گروهی از نمایندگان مجلس انگلیس و بازرگانان این کشور گفت: می بایست مسئله را بازتعریف و تهدیدها را روشن کنیم. به گمان من برای دیدن این تهدید نیاز به هوش سرشاری نیست؛ تهدید پیش روی همه ما است: تروریست های داعش. ما نخواهیم توانست راه چاره آشتی جویانه ای برای سوریه پیدا کنیم مگر اینکه از همدیگر پشتیبانی کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد که ایران دوست ندارد عربستان که رقیب منطقه ای آن محسوب می شود را کنار بگذارد و اینکه تهران، ریاض را «بازیگر مهمی در منطقه» می داند. ظریف گفت ایران رزمنده ای در سوریه ندارد بلکه چند تن رایزن نظامی هستند که به گفته اواز وی دولت مرکزی سوریه دعوت شده اند.

ظریف در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: باور ندارم که رئیس جمهور آینده آمریکا، هرکس که باشد، در موقعیتی باشد که بخواهد توافق هسته ای را پاره کند. 

وی به ویژه کنگره آمریکا را به خاطر قانون تازه ای سرزنش کرد که مانع از ورود بدون روادید دوتابعیتی ها یا دیگر اتباع بیگانه ای به آمریکا می شود که در پنج سال گذشته به ایران سفر کرده اند. این قانون تازه شماری از ایرانیان را به خشم آورده است. ظریف گفت که او با همتای آمریکایی خود در این باره گفتگو کرده و از اروپا نیز خواسته است که به این قانون اعتراض کنند؛ چرا که به گفته او این قانون سد راهی خواهد بود برای رفت و آمدهای دانشگاهی میان ایران و غرب. 

ظریف در ادامه افزود: جای شگفتی دارد. یک ایرانی، یا حتی کسی که به ایران آمده باشد، از 11 سپتامبر به این سو دست به عملیات تروریستی نزده است. ایران را نباید بیرون نگه داشت. این تبعیض است.

برچسب ها: انگلستان ، هاموند ، لندن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان