تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

بازاریان در انقلاب چه نقشی داشتند؟

رویداد24- اسدالله عسگراولادی که در میان شناخته شده ترین بازاریان قرار می گیرد درباره تاثیر گذاری بازار در جریان انقلاب اسلامی توضیح می دهد.

اسدالله عسگراولادی، از بازاریان پرسابقه و رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین درباره عملکرد بازار در پروسه انقلاب اسلامی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:« نقش بازار در انقلاب اسلامی از سال 1335 پررنگ است و از این مقطع زمانی بازار وارد شد؛  اما در مجموع بازار همواره در کنار روحانیت بوده است. روحانیت اصیلی که حدودا از 1000 سال پیش در کشور ما شکل گرفته است.»

او ادامه داد:«به طور اختصاصی جریان بازار در فرآیند انقلاب اسلامی ما از سال های بعد از کودتای 28 مرداد حیات خود را آغاز کرد. بازار آرام آرام بیدار شد که این وضعیت، وضعیت مناسبی نیست. با حضور در مساجد بازار مثل مسجد امین الدوله جوان ها کنار پیش نماز مسجد جمع شدند و گفتگو کردندکه وضعیت خوب نیست. نطفه تشکیلات که برای کمک به انقلاب اسلامی ما آمد با مسجد شکل گرفت. مسجد حاج ابوالفتح و مسجد طالقانی که خود آقای طالقانی پیش نماز آن بود. »

بر اساس گفته های این بازاری شناخته شده حرکت های آن زمان چندان انسجام لازم را نداشت:« این حرکت به صورت انسجام دار نبود اما به گونه ای بود که جوان ها بعد از نماز کنار پیش نماز مسجد می نشستند و مشکلات را می گفتند. دولت هم خیلی سخت کوشش داشت جوان ها را یگیرد. زمانی که آیت الله  بروجردی مرحوم شد مرجعیت بین قم، نجف، اصفهان و مشهد تقسیم شد. وقتی مرجعیت تقسیم شد بازار تهران به سوی آیت الله حمینی رفت.»

عسگراولادی افزود:« پس از اینکه آیت الله بروجردی مرحوم شد شاه برای اینکه بازار را ضعیف کند تسلیت را به نجف داد که مرجعیت را از قم به نجف ببرد. ولی موفق نشد. افرادی مانند امام خمینی و آیت الله گلپایگانی در قم بودند و نمی شد آنها را نادیده گرفت. امام خمینی حرکت خودش را در آن روز علنی کرد. جوان هایی که در مساجد تهران و قم بودند را جمع کرد و 15 روز یکبار با آنها جلسه گذاشت. افکار آنان را با همدیگر منسجم کرد. افکار آنها را متحد کرد و توضیح داد که از نهضت اسلامی چه می خواهیم.»

او اعتقاد دارد بازاری ها توامان از عملکرد سیاسی و اقتصادی رژیم گذشته ناراضی بودند:« بازار از وضعیت اقتصادی و سیاسی ناراضی بود. چون ما به غرب اعتنا می کردیم. به لحاظ اقتصادی هم نارضایتی بود که بازار را در تنگنا قرار داده اند. شاه تمام بازاری ها را زیر فشار قرار داده بود. کار را از بازار بیرون کشیده بود و دست یک عده ای که اطراف خودش بود سپرد.»

این چهره شناخته شده بازار همچنین درباره وضعیت معشیت مردم اینگونه توضیح داد:«دو طیف داشتیم. طیف مرفه و طیف حقوق بگیر. طیف حقوق بگیر زیر فشار بود. هر طیفی که سمت دربار بود مرفه بود.»  
نظرات شما
پیشخوان