تاریخ انتشار: ۰۴:۱۶ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

دریاچه ارومیه تا چند سال دیگر به وضعیت تعادل می‌رسد؟

وضعیت دریاچه بهتر شده است. سطح آب بالا آمده و حتی قسمت های نگران کننده ای که به دلیل نبود رطوبت باعث بلندشدن گردو خاک شور می شد، کم شده است و نگرانی ها تقریبا از این بابت از بین رفته است.
رویداد۲۴-وضعیت دریاچه بهتر شده است. سطح آب بالا آمده و حتی قسمت های نگران کننده ای که به دلیل نبود رطوبت باعث بلندشدن گردو خاک شور می شد، کم شده است و نگرانی ها تقریبا از این بابت از بین رفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا این روزها لکه خشکی روی نقشه ایران شده است. خشک شدن دریاچه ارومیه در دهه 80 شروع شد و همین طور ادامه پیدا کرد تا اینکه تقریبا دیگر اثری از آن دیده نمی شود. روی پل کلانتری دریاچه ارومیه هم تقریبا اصلا آبی دیده نمی شود. اگر هم آبی وجود دارد، تکه تکه و بخش بخش است اما به جایش قایق های به گل نشسته ای دیده می شود که زمانی برای خود در دریاچه برو و بیایی داشته اند. البته دولت یازدهم مسیر احیای دریاچه را در پیش گرفته و طرح احیای دریاچه از دوسال پیش آغاز شده است. حالا هم گفته می شود وضعیتش بهتر است و اگر منابع مورد نیاز به موقع تخصیص پیدا کند، دریاچه تا 8 سال دیگر به وضعیت تعادل می رسد. با سید محمد حسین شریعتمدار، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت دریاچه ارومیه و چشم انداز بهبود آن گفتگو کردیم. شریعتمدار، مهم ترین مساله پیشروی احیای دریاچه را تخصیص به موقع منابع می داند.

*سال آینده را برای دریاچه ارومیه چطور ارزیابی می کنید؟

یکی از فاکتورهای شرایط سال آینده دریاچه ارومیه به شرایط جوی بستگی دارد. البته مورد بعدی و مهم هم این است که تامین منابع مالی به موقع انجام بگیرد. چرا که براساس طرحی که برای احیای دریاچه وجود دارد، زمان بندی هایی وجود دارد که باید سر زمان خود اجرایی شود. آنچه مهم است این است که اعتبارات این زمان بندی به موقع تامین شود. امسال هم یکی از مشکلات این بود که اعتبارات به موقع تامین نشد. اخیرا هم رییس دستگاه اجرایی، دکتر تجریشی در همایش بزرگداشت آب در اتاق ایران گفت بسیار بسیار شرایط سختی از نظر تخصیص اعتبارات دارند و کارشان به دلیل این مساله عقب افتاده است.

*چرا این اتفاق می افتد؟

بالاخره این مساله، مشکل بودجه ممکلت است و همه دستگاه ها با مشکل تخصیص اعتبار مواجه هستند.

*این مساله تخصیص پیدا نکردن به موقع بودجه شامل تمام تالاب ها می شود؟

در واقع اصلا روی دیگر تالاب ها هیچ کاری انجام نمی شود و تنها دریاچه ارومیه است که در طی برنامه کار می شود. البته با وجود تمام مشکلات طبق گزارش دکتر تجریشی تا به امروز موفق بوده ایم. پیش بینی آنها این است که ظرف ده سال اگر طرح هایشان طبق زمان بندی که انجام داده اند اجرا شود، دریاچه به تعادل می رسد.

*چند سال از شروع طرح گذشته است؟

الان دو سال از شروع طرح گذشته است و 8 سال دیگر باقی مانده است تا دریاچه به تعادل برسد. به این ترتیب اگر به برنامه با موفقیت عمل شود امیدواریم که 8 سال آینده وضعیت خوبی داشته باشیم.

*در این دوسال چقدر وضعیت دریاچه تغییر کرده است؟

وضعیت دریاچه بهتر شده است. سطح آب بالا آمده و حتی قسمت های نگران کننده ای که به دلیل نبود رطوبت باعث بلندشدن گردو خاک شور می شد، کم شده است و نگرانی ها تقریبا از این بابت از بین رفته است.

 


نظرات شما
پیشخوان