تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

تصمیم‌گیری مدیران موفق در قرن 21

مهدی صادقی مالمیر*
برای موفقیت در هر بازه زمانی داشتن ابزار به‌روز و کارآمد برای شرایط آن مقطع زمانی امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است.
با توجه به اینکه پس از سپری شدن دوران اقتصاد مبتنی بر شکار، دامپروری ، کشاورزی و اقتصاد صنعتی اکنون در دوران اقتصاد اطلاعات به سر می‌بریم. ابزارهایی که در این روزگار کارآمد و به‌روز باشند زمینه تصمیم‌گیری بهتر را فراهم می‌سازند.
با عنایت به این موارد و با تاکید مجدد بر اینکه در زمان اقتصاد اطلاعات به‌سر می‌بریم، تصمیم‌گیری بر مبنای اطلاعات درست، به‌هنگام و جامع، زمینه‌ساز موفقیت مدیران در تصمیم‌گیری آن‌ها برای شرکت اقتصادی، کسب‌و کار و کشورشان است.
یکی از ویژگی‌های دهه حاضر سرعت در رویدادهاست که نیاز به واکنش‌های سریع را افزایش می‌دهد، به‌گونه‌ای که در همین زمینه بیل‌گیتس معتقد است در دوران کسب‌و کار با سرعت اندیشه به سر برده و این مهمترین مزیت رقابتی هر سازمان است.
برای اینکه بتوان تصمیمی به‌هنگام، درست و جامع در هر زمان گرفت و در این تصمیم جامع تمام نکات موثر بر حال و آینده شرکت را لحاظ کرد (المان‌هایی مانند: نقدینگی، سودآوری، به‌روز رسانی فن‌آوری، رقبا، رضایت مشتریان، نیاز حال و آینده و مسیر حرکت بازار، نیازهای سرمایه‌های انسانی و وفادارسازی آن‌ها و ...) باید شرکت ما متکی به یک لایه دیتای قدرتمند و یکپارچه باشد که به مدیران و کارآفرینان کمک کند تا از تصمیمات مبتنی بر حس به تصمیمات مبتنی بر آمار و اطلاعات درست برسند.
لایه دیتای یکپارچه‌ای که از موجودی انبار، نقدینگی، بانک، وضعیت بازار و رقبا و برنامه ریزی تولید و قیف فروش شرکت و رضایت و یا شکایت مشتریان و... را تماما در برگرفته و این نیاز استراتژیک سازمان را مرتفع سازد.
در دنیای امروز بازاریابی و IT استراتژی‌های بالادستی محسوب می‌شوند و سایر موارد بر مبنای این استراتژی‌ها باید در شرکت طراحی و اجرا گردند.
در حوزه IT در کشور ما شرکت‌ها و سازمان‌ها در قسمت سخت‌افزار بسیار جلوتر از نرم‌افزار هستند.
کوچکترین شرکت‌های ایران قالبا آخرین ورژنهای سخت‌افزار و ابزار شبکه را در حال استفاده هستند اما متاسفانه حتی بزرگترین سازمانهای ایران هم حوزه نرم‌افزار و اتکا در تصمیم‌گیری‌ها به لایه دیتا بسیار ضعیف و منفعلانه رفتار می‌کنند.
علت این مساله خود نیاز به بررسی مستقل و دقیق دارد اما از دلایل عمده آن می‌توان به ضعف باور به تفکر و مدیریت سیستمی و همچنین ضعف شرکت‌های تامین‌کننده نرم‌افزار که عمدتا یا همچنان نرم‌افزارهای مالی ارائه می‌کنند و یا نرم افزارهای جزیره‌ای مثلا CRM یا... اشاره کرد.
تهیه نرم‌افزار از تامین‌کنندگان خارجی هم دارای مخاطرات مختص به خود هستند که مهم‌ترین آن‌ها پشتیبانی در شرایط عادی( در شرایط خاصی مانند تحریم که جای خود دارد) و مساله کپی‌رایت و جریمه‌های سنگین و قفل شدن نرم‌افزارهای قفل شکسته (مانند آنچه که به صورت وسیع در مورد مایکروسافت CRM در حال رخ دادن است (استفاده از نرم افزار بدون رعایت قوانین کپی رایت که ممکن است چند صباحی مشکل آفرین نباشد اما پس از آن مدیران شرکت‌های استفاده کننده را در تمام کشورهای عضو این قوانین (اروپا، آمریکا، کانادا و...) دچار مشکلات عدیده می‌کند) می‌توان اشاره کرد.
مدیران و کارآفرینان کشور عزیزمان ایران باید نرم‌افزارها را نه به هدف ارائه گزارش به سازمان‌های ناظر مانند اداره دارایی یا بیمه بلکه به عنوان ابزار تصمیم‌گیری خود تهیه و مورد استفاده قراردهند.
نرم‌افزارها باید با این رویکرد تهیه شوند که مدیران سطوح مختلف سازمانی به داشبوردهای خود دسترسی پیدا کنند و به کمک و اطلاعاتی به‌هنگام و جامعی که از کل سازمان به دست می‌آورند تصمیم‌گیری کنند نه بر اساس اطلاعات گذشته و تصورات ذهنی خود که این ملزم به رسیدن به لایه دیتای یکپارچه در سازمان به کمک ابزارهای جامع نرم‌افزاری است.

*کارآفرین و مدیر عامل شرکت مهندسی نرم افزار پگاه سیستم
برچسب ها: رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان