تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

تایید عملکرد دولت در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: دولت در این مدت تلاش کرده تا رشد تسهیلات را افزایش دهد و تا حدود زیادی هم موفق عمل کرده است، اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که دولت در این مسیر با موانع متعددی نیز مواجه بوده که موجب سنگ‌اندازی در این روند شده است.
رویداد۲۴-عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: دولت در این مدت تلاش کرده تا رشد تسهیلات را افزایش دهد و تا حدود زیادی هم موفق عمل کرده است، اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که دولت در این مسیر با موانع متعددی نیز مواجه بوده که موجب سنگ‌اندازی در این روند شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از شادا پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و تلاش برای جذب سرمایه یکی از اقداماتی است که به وسیله آن می‌توان به رونق اقتصادی کمک کرد. در این میان بانک‌ها نقش مهمی در ایجاد این رونق دارند و می‌توانند با جمع‌آوری پس‌اندازها و سرعت بخشیدن به استفاده بهینه از آنها موجب افزایش تولید، اشتغال و گسترش کارآفرینی شوند.

سیدناصر موسوی لارگانی، نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده فلاورجان، رشد تسهیلات قرض‌الحسنه را موجب افتخار بانک‌ها می‌داند.

مشروح گفتگو با موسوی لارگانی را در ادامه می خوانید.

عملکرد دولت یازدهم در زمینه رشد تسهیلات قرض‌الحسنه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت در این مدت تلاش کرده تا رشد تسهیلات را افزایش دهد و تا حدود زیادی هم در این زمینه موفق عمل کرده است اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که دولت در این مسیر با موانع متعددی نیز مواجه بوده که موجب سنگ اندازی در این روند شده است.

رشد تسهیلات قرض‌الحسنه تا چه حد بر زندگی مردم تاثیرگذار است؟

اسلام برای قرض‌الحسنه ارزش زیادی قائل است. فلسفه به وجود آمدن قرض‌الحسنه هم این است که اسلام با تکدی‌گری مخالف است، چون فرد را به این روند عادت می‌دهد و مانع از کار و تلاش و رونق می‌شود. اما اگر قرض باشد و فرد بداند که باید آن را پرداخت کند، به خاطر آن فعالیت و تلاش می‌کند. از نظر من اگر قرض‌الحسنه با سود پایین صورت گیرد و مشتریان آن واقعی باشند، به خوبی می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم باشد و در حرکت چرخه اقتصادی تاثیرگذار و موجب افزایش تولید، اشتغال و گسترش کارآفرینی شود.

رشد تسهیلات قرض‌الحسنه چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند؟

اگر ما سود تسهیلات را حتی جدا از قرض‌الحسنه کاهش دهیم، این امر می‌تواند باعث ایجاد رونق قابل توجه در کشور شود. این موضوع باعث ایجاد رقابت می‌شود و این توانمندی را به وجود خواهد آورد. زمانی که ما تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صنعتگر قرار دهیم، با این تسهیلات ارزان می‌تواند تولید ارزان‌تری داشته باشد و تولید ارزان‌تر می‌تواند ایجاد رقابت با دیگر کشورها را به وجود آورد. اما اگر سود تسهیلات بالا باشد، صنعتگر نمی‌تواند رقابت کند و مجبور به تعطیل کردن کسب و کار خود می‌شود. یکی از دلایل رکود در کشور نیز همین امر است. درحال حاضر سه موضوع برای تولیدکنندگان ما ایجاد مشکل کرده است؛ مالیات، سود بانکی و هزینه‌های تامین اجتماعی که موجب می‌شوند قدرت رقابت از تولیدکنندگان گرفته شود.

ابلاغ سیاست‌های اقتصادمقاومتی از سوی رهبرانقلاب چه کمکی به رشد تسهیلات قرض‌الحسنه کرده است؟

تنها راه نجات کشور از مشکلات موجود، آن است که به سیاست‌های ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری روی آورد که در رابطه با اقتصاد مقاومتی به روسای قوا ابلاغ شده است. اگر ما اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق کنیم، مطمئنا هم رشد اقتصادی ما تحقق پیدا می‌کند، هم باعث رونق می‌شود. اگر بخواهند وعده‌های اقتصادی محقق شود، باید روی تحقق اقتصاد مقاومتی پافشاری کنند. اجرای این اقتصاد یعنی ما به داشته‌های خود تکیه کنیم نه به دست دیگران.

با وجودمحدودیت‌های ایجاد شده درخصوص اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب بر کشور، در دولت یازدهم شاهد رشد تسهیلات قرض‌الحسنه و ازدواج بوده‌ایم، این امر چگونه محقق شد؟

اینکه ما اعداد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را افزایش دادیم، امر چشمگیری است اما مشکلاتی که بر سر پرداخت وجود دارد، موجب شده تا رشد خود را نشان ندهد. قطعا یکی از اقدامات ارزشمندی که دولت و بانک‌ها می‌توانند به آن افتخار کنند، همین بحث تسهیلات است. هر چقدر افزایش پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بیشتر شود، دولت می‌تواند به خود ببالد که موفق شده سپرده قرض‌الحسنه از مردم دریافت کند؛ یعنی درجه اطمینان مشتریان بانک ها به حد بالایی رسیده و مطمئن هستند که اگر سرمایه‌ خود را قرض‌الحسنه کند، می تواند از این موضوع مطمئن باشد که در راه رونق اقتصاد کشور استفاده می‌شود. در نظر گرفتن این تسهیلات می‌تواند بیش از هر چیز برای خود بانک‌ها موثر و تاثیرگذار باشد.

 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان