تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
دیلی تلگراف مطرح کرد

چشم شرکت‌های انگلیسی به فرصت 600 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در ایران

شرکت‌های انگلیسی در آستانه شکوفایی 600 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری تجاری و زیرساختی در ایران طی یک دهه آتی با احتیاط به فرصت‌های موجود چشم دوخته‌اند.
رویداد۲۴- شرکت‌های انگلیسی در آستانه شکوفایی 600 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری تجاری و زیرساختی در ایران طی یک دهه آتی با احتیاط به فرصت‌های موجود چشم دوخته‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از دیلی تلگراف، با خروج جمهوری اسلامی از چندین دهه انزوای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، این کشور در مسیر جذب سرمایه‌گذاری‌های بلندپروازانه گام نهاده است.

پروژه‌های زیرساختی کلیدی مورد نیاز شامل گسترش شبکه ریلی 10 هزار و 223 کیلومتری دولتی این کشور است که از کریدورهای صنعتی و بازرگانی پشتیبانی می‌کند و انتظار می‌رود تا سال 2025 به بیش از 25 هزار کیلومتر گسترش بیابد. 

علاوه بر این، انتظار می‌رود تمام 54 فرودگاه ایران نیازمند به‌روزرسانی قابل‌توجهی باشند و این کشور همچنین قصد دارد طی دهه آتی هفت فرودگاه بین‌المللی جدید احداث کند.

شرکت هواپیمایی ایران ایر در حال حاضر سفارش 114 هواپیمای جدید را به شرکت ایرباس داده و بر اساس برآوردهای صورت گرفته طی یک دهه آتی حدود 600 هواپیمای جدید دیگر نیز نیاز خواهد بود.

آماندا کلاک، رئیس شرکت زیرساختی و مشاوره ارنست‌اند یانگ گفت: «آیا در این میان فرصتی برای تجارت انگلیس وجود دارد؟ مطمئناً بله.»

کلاک در ادامه افزود: «مسئله این است که شرکت‌ها می‌خواهند اطمینان یابند که سرمایه‌گذاری امن داشته‌اند. برای رسیدن به چنین هدفی، باید این پروژه بی‌خطر شود. بااین‌حال، شرکت‌ها به‌دقت خطراتی که ایران را احاطه کرده را بررسی خواهند کرد.»

تازه‌ترین آمار دولتی انگلیس نشان می‌دهد که از ماه ژانویه تا اکتبر 2016 ارزش صادرات انگلیس به ایران روندی رو به رشد داشته و حجم این صادرات در مقایسه با مدت مشابه در سال 2015 با 42 درصد افزایش روبرو شده است.

اتاق بازرگانی ایران انگلیس اعلام کرده که مشکل اصلی افزایش تجارت ایرانی انگلیسی ناشی از نبود تسهیلات بانکی است چراکه بانک‌های اروپایی از تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران که حتی پس از توافق هسته‌ای سال 2015 حفظ شده، ترس دارند.

اتاق بازرگانی ایران و انگلیس اعلام کرد: «تا پیش از انتخابات آمریکا نشانه‌هایی از تمایل بانک‌های انگلیس برای انجام معاملات مستقیم با ایران تحت شرایط دقیق و مشخص دیده می‌شد. از آن زمان به بعد، به نظر می‌رسد رفتار بانک‌ها با احتیاط و محدودیت بیشتری همراه شده است.»

ایران اکتبر سال گذشته نخستین محموله میعانات گازی و نفت خام خود را به انگلیس فروخت. شرکت ملی نفت ایران گفت که این شرکت محموله‌ای از یک میلیون بشکه میعانات گازی را به بریتیش پترولیوم و دومین محموله را نیز به شرکت انگلیسی ناشناسی فروخته است.

ایران در شرایطی که روی افزایش تولیدات و سطح صادرات خود کار می‌کند، برای محصولات نفتی و گازی خود به دنبال مشتریان جدید است. این کشور نفتی امیدوار است که تولیدات روزانه خود را طی پنج سال آینده به حداکثر شش میلیون بشکه برساند اما این مسئله به‌شدت به این بستگی دارد که آیا ایران در جذب سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های نفتی بزرگ موفقیتی حاصل می‌کند یا خیر.

ایران همچنین امیدوار است سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در بخش درحال‌توسعه گاز طبیعی جذب کند.  

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان