تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
احمد شیرزاد در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

تحقیر سربازان آمریکایی در تعارض با ارزش‌های اخلاقی و معنوی است

این موضوع آدم را یاد جنگ دایی جان ناپلئون در سمیرم می‌اندازد که از یک اتفاق روایت‌های گوناگون برجای ماند و هرکسی این اتفاق و جریان به زعم خود نقل می‌کرد.
رویداد۲۴ یک فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به تحقیر سربازان آمریکایی با استفاده از مرد زن پوش و انتشار تصاویر گریه کردن آنها، گفت: ما طرفدار اوباما یا جریان متبوع او نیستیم و انتقادمان نسبت به تحقیر سربازان آمریکایی به معنای زیر سوال بردن عملکرد خوب مرزبانان ایرانی نیست. ما در نقد این مساله تاکید بر این اصل داریم که با تقویت مخالفان برجام عملا در به قدرت رسیدن آنان در این دوره از انتخابات نقش آفرینی کردیم که این مساله به نفع نظام جمهوری اسلامی به ویژه در دوران پسابرجام نیست.

احمد شیرزاد در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره حواشی راهپیمایی ۲۲ بهمن و تحقیر چندباره سربازان آمریکایی با استفاده از مرد زن پوش و انتشار تصاویر گریه کردن آنها به رغم عذرخواهی مقامات آمریکایی از ورود به مرز‌های آبی کشور، گفت: این موضوع آدم را یاد جنگ دایی جان ناپلئون در سمیرم می‌اندازد که از یک اتفاق روایت‌های گوناگون برجای ماند و هرکسی این اتفاق و جریان به زعم خود نقل می‌کرد.

این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هرحال یک اتفاقی رخ داد که موفقیت آمیز بود ولی هر اتفاق هرچقدر موفقیت آمیز نیز یک ظرفیت خاص دارد که اگر قرار باشد بیشتر از ظرفیتش ادامه پیدا کند ارزش‌های خود را از دست می‌دهد و تضعیف می‌شود. دستگیری سربازان آمریکایی ناشی از هوشیاری مرزبانان ایرانی بود که کاری ارزشمند است. همچنان که مقامات عالی کشور نیز بر این نکته واقف بودند و دیدیم همین ماجرا با درایت مسئولان سیاسی کشور ورق را به نفع ایران در عرصه بین المللی برگرداند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از حاشیه سازی برخی جریان‌های تندرو نسبت به این مساله، اعلام کرد: متاسفانه الان گروهی متصور هستند که اگر به عنوان یک اهرم یا ابزار از این ماجرا برای تحقیر آمریکاییان استفاده کنند، به جایگاه ایران در عرصه بین الملل یا حتی داخل کشور کمک می‌کنند. در حالیکه این روند با ارزش‌های ملی، اخلاقی، معنوی و حتی بین المللی در تعارض است.

او ادامه داد: ما به لحاظ اخلاقی و شرعی نباید سربازان یک کشور حتی اگر در تخاصم یا جنگ باشیم را تحقیر کنیم. کمااینکه معصومین (ع) نیز در آموزه‌های دینی نیز این را به ما آموخته‌اند. آن زمانی که برخی مقامات نظامی در صدر اسلامی سربازان را در حال حقارت و تحقیر آمیزی نزد معصومین حاضر می‌کردند و ایشان نسبت به همین رفتار‌ها تذکر و هشدار دادند.

به گفته او، فارغ از موضوعات دینی نیز ایرانیان در طول تاریخ بار‌ها نشان داده‌اند که خواستار کرامت از طرف مقابل خود بوده و به طبع آن نیز بر خود لازم می‌دیدند تا با سایر کشور‌ها رفتار کرامت آمیز داشته باشند.

شیرزاد در عین حال نیز تبعات سیاسی این حواشی را چنین تفسیر کرد که اتفاقی که در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن رخ داد یک فرصت را برای جریان تندرو ایالات متحده فراهم می‌کند تا بر دولت اوباما فشار آورده و او را به سبب مذاکره با ایران و برجام محکوم کنند.

او ادامه داد: جریان تندرو ایالات متحده به خصوص در این ایام می‌توانند از این بعد تبلیغاتی علیه رقیب خود بهره ببرند که برجام و مذاکرات با ایران باعث شده تا این کشور از موضع ضعف در عرصه بین الملل شناخته شود و در راهپیمایی‌های ملی ایران در فضایی به مراتب تند‌تر از گذشته مورد اهانت قرار بگیرند.

این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه می‌بایست فضای مناسب برای اجرای دقیق برجام استمرار داشته باشد، تصریح کرد: اگر ما به موفقیتی در برجام رسیدیم نباید طوری رفتار کنیم که مخالفان آن تقویت شده و موافقان آن در یک موضع ضعف قرار بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه نباید موضوعات را خصوص برجام با هم اشتباه بگیریم، توضیح داد که ما طرفدار اوباما یا جریان متبوع او نیستیم و انتقادمان نسبت به تحقیر سربازان آمریکایی به معنای زیر سوال بردن عملکرد خوب مرزبانان ایرانی نیست. ما در نقد این مساله تاکید بر این اصل داریم که با تقویت مخالفان برجام عملا در به قدرت رسیدن آنان در این دوره از انتخابات نقش آفرینی کردیم که این مساله به نفع نظام جمهوری اسلامی به ویژه در دوران پسابرجام نیست.

به گفته او، اگر مخالفان برجام و جریان‌های نزدیک به لابی اسرائیل بر مسند کار بنشینند کنار آمدن با آنان به ویژه در دوران پسا برجام کار سختی است. البته امکان دارد که تندروهای داخل تصور کنند که تعامل با تندروهای ایالات متحده کار راحتی باشد ولی مطمئنا این اتفاق چنان ظرفیتی را دارد که شرایط را بعد از دولت اوباما در خصوص جمهوری اسلامی تغییر دهد.

شیرزاد در پایان تاکید کرد: در هر صورت در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن سربازان آمریکایی تحقیر شدند و حتی صداوسیما نیز به نحو دیگری این موضوع را دنبال کرد ولی ما امیدواریم که این موضوعات خیلی در بعد بین المللی انعکاس پیدا نکند چون اساسا نفعی برای جمهوری اسلامی و منافع ملی نخواهد داشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
اسدمسعودی
|
United States of America
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
0
0
آقای احمدشیرزادتحلیلشان خیلی خیلی خیلی عالی وفوقالعاده وبسیارهوشمندانه وسیاستمدارانه واستادانه وواقع نگر وصحیح ودرست است. تقریبا تمامی عملکردتندروها ومخالفان برجام وغارتگران تحریم وسودبرندگان آن ،نیاز بسیارشدیدبه اینچنین تحلیل هایی داردتاواقعیت مخفی پشت پرده آنان رابتواندآشکارکندومردم بدبخت ببچاره درمانده وبیکس راروشن ومغزهیپنوتیزم شده آنهارابیدارکند. این رفتارعجیب غریب وخطرناک تندروهاوخودسرهاکه البته همگی بامجوزمخفی انجام میدهندبیشترشبیه مشتی هاولختی های محله است که باهرقیمتی شده آبروی محله روحفظ کنن تالختی های محله های مجاور نتوانند به محلشون هجوم بیارن ودیگه هیچ کاری به ابعادوتاثیرات بین المللی اون ندارن ومهم براشون کسب رضایت اهل محل و تلکه کردن اونهاست .معمولاهروقت لختی ها عربده کشی میکنن عاقل ها مجبورن برای حفظ جانشان قایم بشوندوهمین موضوع انان راجری ترمیکندبخصوص اگه بدانندکه بزرگان واصحاب قدرت محل آنهاراتاییدمیکنن.براهمین همیشه واویلابوویلا داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
0
0
براي من هم پخش تصوير گريه سرباز آرميكايي در آن روز سوال برانگيز بود كه چه مناسبتي داشت.آيا مسائلي اتفاق افتاده بود با ضرورتي كارشناسي شده تشخيص داده بود كه بايد پخش شود؟به هر حال كمي نچسب بود.ولي حالا كه پخش شد به ياد اشك مادران وكودكان شهداي كشور.به ياد اشك مادران وكودكان فلسطين ولبنان وعراق و افغانستان ويمن.به ياد اشك كودكان وحشت زده نقاط بسياري از جهان كه آمريكا براي خفظ منافعشون اشك از چشمانشان جاري كرد.هيچ وقت ظلم هاي اين كشور ظالم را فراموش نمي كنيم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان