تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره ادعایی که در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد

افزایش قدرت خرید بازنشستگان در دولت یازدهم

در رقابت های انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از ادعاهایی که برخی نامزدها در رابطه با عملکرد دولت یازدهم مطرح کردند پایین بودن حقوق و قدت خرید بازنشستگان بود؛ ادعایی که حداقل آمار و ارقام آن را تایید نمی کند و ثابت می کند که در این دوره برای کسب رای برخی به هر دروغ و فریب متوسل شدند حتی با ادعای حمایت از قشر محروم که عمدتا توهین به شخصیت مردم محروم بود.
رویداد۲۴در رقابت های انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از ادعاهایی که برخی نامزدها در رابطه با عملکرد دولت یازدهم مطرح کردند پایین بودن حقوق و قدت خرید بازنشستگان بود؛ ادعایی که حداقل آمار و ارقام آن را تایید نمی کند و ثابت می کند که در این دوره برای کسب رای برخی به هر دروغ و فریب متوسل شدند حتی با ادعای حمایت از قشر محروم که عمدتا توهین به شخصیت مردم محروم بود.

جمع کردن رای با دادن شعارها و وعده‎های عوام‎فریبانه که امکان تحقق آنها در شرایط فعلی کشور وجود ندارد، دادن امید واهی به مردم و دست گذاشتن روی نقاطی که اگرچه نقاط ضعف و کمبودها محسوب می‎شوند بدترین نوع جمع‎آوری رای است. 

اما نمایندگان جریان اصول‎گرا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به جای اینکه از برنامه‎های منطقی خود حرف بزنند و یا در مورد عملکرد خود شفاف‎سازی کنند سیاست تخریب و عوام‎فریبی را پیش گرفتند. یکی از مصداق‎های تخریب بی‎اساس دولت توسط کاندیداهای اصولگرا در خصوص بازنشستگان است .
  
ادعایی که البته رئیس جمهور در یکی از سخنرانی های خود به آن پاسخ داد و گفت: «شما دم از محرومیت و بازنشستگی می‎زنید، لطفا اعلام کنید بازنشستگان در نهادهای شما چقدر حقوق می‎گیرند؟»

اما این سوال رئیس‎جمهور مانند بسیاری دیگر از سوال‎ها در خصوص عملکرد این نامزدها بی پاسخ ماند.

در خصوص حقوق بازنشستگان باید دو نکته بسیار مهم را در نظر گرفت یکی وضعیت افزایش حقوق آنها و دیگری قدرت خریدشان است. در دولت قبلی قدرت خرید بازنشستگان نسبت به تورم  تا بیش از 7درصد کاهش یافت، تورم روز به روز افزایش پیدا می‎کرد و حقوق بازنشستگان به اندازه این افزایش صعودی تغییر نمی‎کرد.

این در حالی است که در دولت یازدهم علاوه بر اینکه تورم کاهش پیدا کرد، حقوق بازنشستگان نیز به صورت پلکانی افزایش یافت و همین امر قدرت خرید آنها را نیز بالا برد. طبق آمار، تورم در سال‎های 93 تا 95 به ترتیب 15/6، 15/5 و 10درصد و متوسط افزایش حقوق بازنشستگان در این سال‎ها به ترتیب 20درصد، 14درصد و 20درصد بوده است. 

در سال 95 حقوق بازنشستگان تا سقف 20درصد افزایش یافته است. در سال 96 نیز با همین رویکرد سعی شده به جز افزایش سالانه حقوق (10درصد) تا حد ممکن به همسان‎سازی حقوق بازنشستگان نیز پرداخته شود. 

همسان‎سازی حقوق بازنشستگان  یکی دیگر از گام‎های بزرگ و مفید دولت یازدهم برای آنها بوده است، دولت در این راستا تلاش‎های زیادی کرده و تاکنون موفق شده حدود 85درصد از حقوق بازنشستگان را همسان کند.

از تعداد یک میلیون و 325 هزار بازنشسته، 1میلیون و 105هزار و 300نفر، که کمتر از 14میلیون ریال حقوق دریافت می‎کنند، مشمول همسان‎سازی شده‎اند و حقوقشان به طور متوسط 20درصد افزایش پیدا کرده است. 

مردم و به خصوص بازنشستگان وضعیت خود را در حال حاضر و قبل از آن می‎بینند و به خوبی می‎توانند مقایسه کنند و بهترین داورهستند. بنابراین به نظر می‎رسد افکارعمومی تحت تاثیر تخریب های بی‎اساس و دروغ علیه دولت توسط تندروها قرار نمی گیرد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان