تاریخ انتشار: ۲۳:۳۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
محمد رضا عارف در مسجد محله احمدی‌نژاد:

نتیجه تک صدایی دیکتاتوری است

معاون اول دولت سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه نظام ما دنبال تک‌صدایی و تک‌حزبی نیست، یادآور شد: ما باید اختلاف‌نظر درون خانواده را بپذیریم، چون حرکت ایجاد می‌کند چراکه غیر از این نتیجه‌ای جز دیکتاتوری ندارد. اما باید مراقب باشیم و از خداوند بخواهیم تحمل اختلاف نظر را به ما بدهد و به یکدیگر برچسب نزنیم.
رویداد۲۴- نامزد اصلاح طلب تهران گفت: باید اختلاف‌نظر درون خانواده را بپذیریم، چون حرکت ایجاد می‌کند و غیر از این نتیجه‌ای جز دیکتاتوری ندارد. اما باید مراقب باشیم تحمل اختلاف‌نظر را داشته باشیم و به یکدیگر برچسب نزنیم.

محمدرضا عارف در مسجد محله نارمک با حضور در جمع مردم از برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود برای مجلس شورای اسلامی سخن گفت. طبق اعلام مسئولان، پس از اتمام سخنرانی دکتر عارف، جلسه پرسش و پاسخی در حضور این کاندیدای مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با نمازگزاران برپا می‌شود.

مسجد جامع نارمک یکی از پایگاه مهم شرق تهران برای سیاسیون به حساب می‌آید که به دلیل مجاورت با محل سکونت رییس جمهور سابق ایران - میدان ٧٢ محله نارمک - همواره به عنوان یکی از پایگاه‌های سخنرانی‌های او در ٨ سال ریاست جمهوری شناخته می‌شود.

باید قدر انقلاب را بدانیم

محمدرضا عارف در سخنرانی خود در مسجد محله نارمک با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زینب: توصیه من به جوانان رعایت حرمت ایام فاطمیه در برنامه‌های انتخاباتی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما در آستانه بزرگ‌ترین رویداد سیاسی نظام قرار داریم و همه باید برای حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان برنامه‌ریزی کنیم.

عارف با بیان اینکه انقلاب توسط مردی بزرگ آغاز شد و خیلی زود هم به نتیجه رسید، اظهار داشت: ما باید قدر این انقلاب را بدانیم.

برادران در منطقه مشغول برادرکشی هستند

او اضافه کرد: اگر به شرایط منطقه دقت کنیم، تاسف می‌خوریم چون برادران مشغول برادرکشی هستند. امروز فقط کشور ما با ثبات کامل زندگی می‌کنند که گرچه برای منطقه متأسف هستیم اما از حضور مردم خوشحالیم. درک مردم به قدری بالارفته که برغم تمام کاستی‌ها، حساب این مسائل را از نظام جدا می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در نظام ارزشی ما برخلاف بسیاری از انقلاب‌ها، ماندگاری یک مسئول در پست و سمت اهمیت ندارد، چون مبنا آرمان های و ارزش‌هایی بود که توسط امام راحل مطرح شد. نمی‌گوییم مشکل وجود ندارد، اما می‌توانیم برطرف کنیم.

سرلیست اصلاح طلبان تهران در انتخابات مجلس متذکر شد: امام فرمودند جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش؛ این نگاه و نقش مردم در تمام فصول قانون اساسی قابل مشاهده است که از این نظر یکی از مترقی‌ترین قوانین جهان را داریم. ضمن اینکه مقام معظم رهبری هم فرمودند اگر کسی با نظام زاویه دارد هم باید رأی بدهد که همین نشان می‌دهد حضور مردم چقدر ارزشمند است.

نظام به دنبال تک‌صدایی و تک‌حزبی نیست

معاون اول دولت سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه نظام ما دنبال تک‌صدایی و تک‌حزبی نیست، یادآور شد: ما باید اختلاف‌نظر درون خانواده را بپذیریم، چون حرکت ایجاد می‌کند چراکه غیر از این نتیجه‌ای جز دیکتاتوری ندارد. اما باید مراقب باشیم و از خداوند بخواهیم تحمل اختلاف نظر را به ما بدهد و به یکدیگر برچسب نزنیم.

عارف اصلاح‌طلبی را گفتمانی درون نظام و پایبند به ارزش‌های انقلاب توصیف و تصریح کرد: در انتخابات سال ‌٩٢ هم مشاهده کردید چگونه با  کنار کشیدن یک کاندیدا به نفع دیگری، منافع ملی به منافع حزبی ترجیح پیدا کرد.

او با تاکید بر اینکه به مردم سالاری دینی اعتقاد داریم و می‌توانیم آن را در جهان مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: تلاش در جهت پاسخگویی به پرسش مردم و مسئولیت‌پذیریِ حداکثری از جمله ویزگی‌های این گفتمان است.

نتیجه حرکت مردم در سال ٩٢ برجام و تغییر نگاه جهان به ایران بود

نامزد اصلاح طلبان تهران خطاب به مردم گفت: شما در انتخابات سال ٩٢ حرکتی را رقم زدید که برجام و تغییر نگاه جهان به ایران نتیجه آن بود که این نگاه همچنان باید ادامه یابد؛ ما نیز به همین دلیل گفتیم «گام دوم» چراکه ما روند و ریکرد دولت را نگاه می‌کنیم و معتقدیم این روند رو به ارتقای توانایی‌های کشور است. در همین راستا نیز غرب دیگر منکر نقش ایران در منطقه نیست و باید تاثیرگذاری بیشتری را شاهد باشیم.

حضور مردم در انتخابات ٩٢ عامل مذاکره غرب بود

معاون اول دولت اصلاحات حضور مردم در انتخابات ٩٢ را دلیلی برای مذاکره غرب با ایران خواند و گفت: تأکید دارم اگر این روند ادامه یابد شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود و می‌توانیم برای رفع برادرکشی نقش بسیار تعیین کننده‌ای برعهده بگیریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ائتلاف جریان اصلاحات و حامیان دولت حداقل کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم؛ سال ٩٢ طرحی در نظر داشتیم که این سی نفر حلقه اتصال جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا باشند که به نتیجه نرسید که بعد از آن همه در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شد.

رییس بنیاد امید ایرانیان با یادآوری این موضوع که به امید و آرامش نیاز داریم و شروع ناآرامی ممکن است قابل کنترل نباشد، ابراز داشت: در شورا هم از دوستان خواستیم وارد مسائل حاشیه‌ای نشوند. ائتلاف دست دولت را در پیشبرد برنامه‌هایش مانند رونق اقتصادی باز می‌گذارد.

مسائل ٨ سال گذشته، رونق اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است

او دولت را در کنترل تورم موفق ارزیابی کرد و توضیح داد که به دلیل مسائل ٨ سال گذشته همچنان در زمینه رونق اقتصادی با مشکل مواجه هستیم.

معاون اول دولت سیدمحمد خاتمی به حضور ١۶ ایثارگر در فهرست اصلاح‌طلبان اشاره و تاکید کرد: با حضور در گلزار شهدا و تجدید میثاق بیشتر متوجه شدیم چه مسئولیتی بر عهده داریم چراکه معتقدیم خون شهدا پشتوانهٔ همه ما و مسئولان است.

عارف با بیان اینکه بحث حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات اهمیت بسیار زیادی دارد، یادآور شد: فتوای اخیر مقام معظم رهبری که فرمودند شرکت در انتخابات واجب عینی است نشان دهنده اهمیت امر است.

پاسخ محمدرضا عارف به پرسش‌های مردمی

نامزد مجلس دهم با بیان اینکه مجلس در زمینه‌های گوناگون از جمله محیط زیست وظیفه دارد اظهار کرد: در صورت ورود به مجلس، همراه با دولت در زمینه‌های گوناگون مانند رفع آلودگی هوا، کنترل کاهش کیفیت آب و خاک همکاری می‌کنیم. این‌ها متعلق به فرزندان و نسل اینده کشور است که باید با دقت رسیدگی شود.

او افزود: اگر اکثریت مجلس را به دست بیاوریم، مبنای حرکت ما یک برنامه ۱۲۶ محوری است که با توجه به برنامه چهارم پیش خواهیم رفت. متاسفانه چاره‌ای نداریم جز اینکه برنامه ششم را با توجه به نقاط مغفول‌مانده اجرایی کنیم.

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سوالی در مورد حوادث سال هشتاد و هشت با بیان اینکه دیدگاه ما‌‌ همان است که مقام معظم رهبری عنوان کردند که ریشه آن را در خارج از کشور دیدند؛ تاکید کرد: ما ظرفیت خود را در گفت‌وگو با جهان نشان دادیم و بر همین مینا می‌توانیم مسائل داخلی را نیز مدیریت کنیم.

عارف در پاسخ به پرسش دیگری در مورد مسئله حصر اظهار داشت: رفع حصر امروز یکی از خواسته‌هایی است که شما در هر جمع جوان و دانشجویی می‌روید، مطالبه می‌شود و در این زمینه به دخالت خارجی‌ها نیاز نداریم چراکه می‌توانیم در داخل نظام مشکل را حل کنیم.

یکی از حاضران از عارف درباره انتقال قدرت به مدیران جوان پرسید که او در پاسخ متذکر شد: واقعیت این است که ما ٢۴ یا ۲۵ ساله بودیم که امور را به دست گرفتیم اما خودمان نگران سپردن امور به جوانان بودیم.

معاون اول دولت خاتمی با یادآوری اینکه متاسفانه کادرسازی در کشور صورت نگرفت، متذکر شد: ما در بنیاد باران به این سو حرکت کردیم و برای نسل جوان برنامه داریم. برخی می‌گویند چرا یک جوان ٣٢ ساله توانست وزیر شود؟ ما اول انقلاب این فرصت را به جوانی دادیم که امکان استفاده از تجربه نسل گذشته طاغوتی را نداشتیم اما اکنون نیز ما باید به این سو حرکت کنیم، چون جوانان امروز تجربه چهار دهه را پشت سر دارند و نسل اول باید در اتاق فکر به آنها کمک کند.

حاشیه‌های از سخنرانی محمدرضا عارف در مسجد جامع نارمک

- مسجد نارمک مملو از افرادی بود که پس از نماز برای سخنرانی عارف در مسجد ماندند و نکته جالب این بود که نسل جوان بیشترین افرادی بودند که در مسجد بودند.

- سخنرانی عارف با محورهای مسائل اقتصادی، اهمیت حضور مردم در انتخابات، رفع حصر و مسائلی سیاست داخلی بود.

- هنگام پاسخ‌های عارف به سوالی در مورد در مورد حصر، یکی از حاضران اعتراض کرد که البته دیگر حاضران به این تشنج‌آفرینی معترض شدند و در ‌‌نهایت این فرد به خواست مردم به بیرون مسجد هدایت شد.

- حاضران در مسجدف شعارهایی در حمایت از عارف و اصلاح‌طلبان و همچنین شعارهایی برای رفع حصر می‌دادند

- پس از سخنرانی عارف، او به سوال‌های و دغدغه‌های حاضران پاسخ داد که این پرسش و پاسخ حتی تا خیابان و لحظه سوار شدن او به خودرو هم ادامه داشت.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان