تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۶

جریان آب هیرمند مشکل کشاورزی سیستان‌وبلوچستان را حل می‌کند/تلاش مسئولان در کاهش آسیب‌ها ثمری نداشته‌است

نایب رییس کمیسیون نظارت شورای عالی استان‌ها معتقد است که آب رود هیرمند می‌تواند مشکل خشکسالی و دیگر آسیب‌های محیط زیستی را برطرف کند.
رویداد۲۴-نایب رییس کمیسیون نظارت شورای عالی استان‌ها معتقد است که آب رود هیرمند می‌تواند مشکل خشکسالی و دیگر آسیب‌های محیط زیستی را برطرف کند.

مسعود ده‌مردی، نماینده شهروندان هیرمند (از توابع سیستان و بلوچستان) در شورای عالی استان‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: جریان آب رود هیرمند می‌تواند مشکل خشکسالی استان را تا حدودی برطرف کند.

عضو شورای عالی استان‌ها بیان کرد: دو دهه گذشته مردم استان با ماهیگیری از تالاب هامون و همچنین کشاورزی امورات زندگی خود را می‌گذراندند اما حالا تنها خشکسالی می‌بینند و طوفان شن.

او ادامه می‌دهد: افرادی که هنوز در روستاها باقی مانده‌اند تنها با پول یارانه امورات خود را می‌گذرانند.

دهمری با پیشنهادی جهت بهبود وضعیت گفت: هرچه زودتر باید طرح‌هایی چون پرآب کردن تالاب هامون و طرح شروع به کار منطقه آزاد تجاری سیستان و بلوچستان اجرایی شود.

این مقام مسئول با اشاره به اظهارات رییس‌جمهور افزود: اظهارات ریاست جمهور در "کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار تهران" در خصوص روشن شدن وضعیت رود هیرمند باعث شد تا مردم استان به آینده امیدوار شوند.

"رییس جمهور در این کنفرانش گفته بود که ساخت سدها و آب‌بندها در افغانستان، بر استان سیستان و بلوچستان و خراسان تأثیرگذار است، اگر رودخانه هامون خشک شود، نه تنها ایران بلکه افغانستان و دیگر کشورهای همسایه با مشکل مواجه می‌شوند و مردم مجبور به مهاجرت می‌شوند."

نایب رییس کمیسیون نظارت شورای عالی استان‌ها گفت: آب رود هیرمند می‌تواند وضعیت کشاورزی را در استان دگرگون کند و همچنین باعث شود تا افرادی که به حاشیه کلانشهرها مهاجرت کرده‌اند و به کارهای کاذبی مانند نوازندگی و دستفروشی روی آورده‌اند را به خانه باز گردانند.

دهمردی با انتقاد از فعالیت مسئولان استانی خاطرنشان کرد: ۱۸ سال است که وضعیت مردم استان به ویژه مرزنشینان به دلیل خشکسالی و وقوع طوفان شن مطلوب نیست. فعالیت‌هایی از سوی مسئولان در حال اجرا شدن است ولی اگر نگاهی به وضعیت بیندازیم می‌بینیم این تلاش‌ها ثمره قابل توجهی نداشته است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان