تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

اراضی حاشیه رودخانه کن یکی از منابع تولید گرد و غبار در تهران

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: در گذشته اراضی حاشیه رودخانه کن را در منطقه ۱۷ داشتیم که سال های سال مورد استفاده قرار گرفته بود و معادن فعال شن و ماسه در آن وجود داشت و به همین دلیل از آن نقطه، گرد و غبار تولید شد.
 رویداد۲۴ محمد حسین بازگیر در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه محیط زیست هیچ مرز و جغرافیایی نمی شناسد و مسائل فراتر از شهر و استان و منطقه باید بررسی شود، گفت: در چند سال اخیر معادن شن و ماسه منطقه ۱۷ غیرفعال شد اما عرصه‌ای که در آن منطقه وجود دارد نزدیک به ۵۰ هکتار و هنوز ساماندهی نشده است. در واقع کاربری‌های شهری در آنجا واقع نشده است و گاهی شاهد بروز ریزگرد از آن مناطق هستیم همچنین در جنوب تهران و منطقه ۱۹ عرصه هایی از گذشته به دلیل فعالیت های آجرپزی باعث ایجاد ریزگرد می شد.

رئیس محیط زیست شهر تهران درباره دیگر عوامل اثرگذار در این حوزه اظهار کرد: در سطح شهر کارگاه‌های مختلف عمرانی و ساخت و ساز زیادی داریم که گاهی اوقات به دلیل رعایت نکردن مسائل، گرد و خاک ایجاد می کند.

در ادامه این برنامه جواد بداغ جمالی با اشاره به اینکه باید به لیست منابع آلوده کننده و ایجاد کننده ریزگرد، منابع متحرک را نیز اضافه کرد، گفت: این منابع متحرک همان خودروها هستند. خودروها چه دیزلی و چه بنزینی با ترمزهایی که می گیرند، می توانند ذرات معلق را به هوا اضافه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست سازمان محیط زیست با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی آلوده کننده، شاهد دو دسته اصلی هستیم، اظهارکرد: یک دسته منابعی هستند که نزدیک و اطراف تهران مانند ورامین و رباط کریم قرار دارند و منابع دیگر ریزگردهایی هستند که از دوردست‌ها از غرب کشور و عراق می‌آیند و هر دو گروه را می توان مد نظر قرار داد.

بازگیر در پایان گفت: از زمانی که دبیرخانه ملی و منطقه‌ای گرد و غبار را راه اندازی کردیم، سامانه پایش یکپارچه در خصوص این مسائل باید راه اندازی می‌شد تا مجموعه‌ای از اطلاعات و عناصر ماهواره ای، زمینی و هر نوع اطلاعات مدل‌سازی را جمع بندی کند و خروجی ارائه دهد البته به صورت موردی در پایان نامه‌های ارشد و دکترا این کار انجام شده است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان