تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
صفدری، مدیرعامل بیمه ما در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ همزمان با روز جهانی یوزپلنگ ایرانی مطرح کرد

کاهش ۴۳ درصدی مرگ‌ومیر پلنگ ایرانی با طرح «بیمه ما»

مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ما درباره تفاهم‌نامه حفاطت از پلنگ ایرانی گفت: طی دو سالی که این طرح اجرایی شده‌است، تاثیر به سزایی در کاهش تلفات داشته. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 43 درصد از مرگ و میر پلنگ‌ها کاسته شده‌است.
رویداد۲۴مدیرعامل شرکت بیمه ما درباره تفاهم‌نامه حفاظت از پلنگ ایرانی گفت: طی دو سالی که این طرح اجرایی شده است، تأثیر به سزایی در کاهش تلفات داشته است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 43 درصد از مرگ‌ومیر پلنگ‌ها کاسته شده است.

یوزپلنگ گونه نادر از رسته گربه‌سانان است که در جهان دو گونه از آن موجود است. نوع آفریقایی و دیگر نوع آسیایی این حیوان است. نسل یوز آسیایی که زمانی در گستره وسیعی از غرب این قاره، از سوریه و عربستان تا هند و ترکمنستان پراکنده بود، از 20 سال پیش جز در ایران منقرض‌شده است. زیستگاه یوز آسیایی، فقط به ایران محدود می‌شود چراکه تنها کشور ما که از حدود 40 سال پیش برنامه حفاظتی خود را برای نگهداری نسل این حیوان آغاز کرده است. ازاین‌رو به یوز آسیایی، یوز ایرانی نیز گفته می‌شود.

ازاین‌رو حفظ و نگهداری و ادامه نسل این‌گونه جانوری برای بسیاری از فعالین محیط‌زیستی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، دولت و سایر نهادها اهمیت دارد.

امروزه، یکی از حامیان مهم یوزپلنگ ایرانی، شرکت سهامی «بیمه ما» است که از حدود دو سال پیش، اقدام به بیمه کردن یوزپلنگ ایرانی کرده است.

در تاریخ 4 اردیبهشت‌ماه 95 تفاهم‌نامه بیمه جامع پلنگ ایرانی، با حضور معاون رئیس‌جمهور، رئیس حفاظت محیط‌زیست، مدیرعامل شرکت بیمه ما، مدیر برنامه اجرایی سازمان ملل متحد و معاون زیست‌محیطی و صید و شکار امضا شد.

مجید صفدری، مدیرعامل بیمه ما، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره این تفاهم‌نامه حفاظتی از پلنگ ایرانی گفت: ما در حال حاضر در 16 استان کشور، ازجمله: یزد، ایلام، مازندران و چهارمحال بختیاری، حدود 5/1 میلیارد تومان، هزینه ناشی از حمله پلنگ به احشام روستاییان را پرداخت کردیم. بعضی از این حمله‌ها هم به خود روستاییان بود که ما هزینه درمانی روستاییان را نیز از طریق بیمه تأمین کردیم.

او ادامه داد: همچنین 350 میلیون به صندوق محیط‌زیست، بابت خسارت پلنگ پرداخت کردیم.

او درباره علت صدمه به پلنگ‌های ایرانی گفت: بعضی از این حیوانات از طریق حوادث طبیعی، تلف و مصدوم می‌شوند. تعدادی در اثر تردد در جاده با خودروها برخورد می‌کنند، بعضی از آن‌ها در دام شکارچیان یا تله‌ها می‌افتند و گرفتار می‌شوند.

صفدری افزود: حق بیمه بیمه‌نامه ما، یک میلیارد تومان است که بابت این بیمه توسط شرکت پرداخت‌شده است و آنچه اهمیت دارد این است که ما هیچ هزینه‌ای از روستاییان و سازمان حفاظت محیط‌زیست دریافت نمی‌کنیم و تمامی هزینه‌ها از طرف بیمه پرداخت می‌گردد.

صفدری درباره سقف هزینه بیمه‌ای پلنگ و احشام روستاییان گفت: هر نوع از احشام، مبلغ متفاوتی دارد. برای مثال اگر پلنگ، به گوسفند صدمه بزند، به ازای هر گوسفند یک میلیون تومان، اگر به گاو صدمه بزند، به ازای هر گاو، سه میلیون تومان پرداخت می‌کنیم؛ اما اگر پلنگ آسیب ببیند، مبلغ 65 میلیون تومان به صندوق محیط‌زیست پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت بیمه ما، درباره تأثیر این بیمه‌نامه در کاهش تلفات مربوط به پلنگ ایرانی گفت: طی این دو سال که این کار اجرایی شده است، تأثیر به سزایی در کاهش تلفات داشته. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 43 درصد از مرگ‌ومیر پلنگ‌ها کاسته شده. نکته قابل‌ملاحظه این است که ما خسارات روستاییان را نیز پرداخت می‌کنیم. درصورتی‌که درگذشته، پلنگ به احشام آن‌ها حمله می‌کرد و دارایی آن‌ها نابود می‌شد. ما با اجرای این تفاهم‌نامه، فرهنگ بیمه را گسترش دادیم و از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری کردیم.

او همچنین، در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت سهامی بیمه ما، اقدام دیگری را نیز درزمینهٔ حفاظت محیط‌زیست انجام داده است یا خیر، گفت: کارشناسان در حال بررسی هستند جلساتی را نیز با کارشناسان محیط‌زیست، مبنی بر طرح حمایت از سواحل دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان داشتیم. همچنین شرکت بیمه ما، در جهت گسترش فرهنگ محیط‌زیستی پاک‌سازی و حمایت از جنگل‌ها و مراتع تلاش‌هایی را در دست بررسی و اجرا دارد.

صفدری در خاتمه درباره آموزش‌های فرهنگی روستاییان مبنی بر منع شکار و صدمه به پلنگ‌ها گفت: سازمان محیط‌زیست اقدام به گسترش فرهنگ حفاظت و عدم شکار و ضربه به پلنگ‌ها، کرده است و ما هم در شرکت سهامی بیمه ما، از طریق انتشار فیلم در بولتن‌های خبری و تهیه اخبار مربوط به محیط‌زیست کمک کرده‌ایم.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
متاسفانه های الرغم پیگیری های مکرر و دادن قولهای مساعد از سال 96 تا کنون مبلغی پرداخت نشده است و به سختی گذران زندگی میکنیم
اینجا جای سوال دارد که چرا بستر مناسب برای پرداخت ضرر وزیان ناشی از این مساله وجود ندارد که اهالی منطقه نیز دلخوش به حمایت از این گونه در حال انقراض باشند!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان