تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۵

تغییر شیوه ساخت‌و‌سازهای پایتخت در سال جدید

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای اجرای طرح ساخت و ساز توسط مجریان ذیصلاح در سال آینده مشکلاتی وجود دارد، گفت:معاون شهرسازی شهرداری اعلام کرده است تعداد افرادی که دارای گواهی احراز صلاحیت هستند در پایتخت بسیار اندک است و نمی‌توان مردم را موظف کرد برای ساخت پروژه‌های ساختمانی خود از مجری‌های ذی‌صلاح استفاده کنند.

اقبال شاکری در خصوص اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی مبنی‌بر اینکه از تیر ماه سال آینده اجازه ساخت و ساز تنها به افراد ذی‌صلاح داده می‌شود، اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد، نظارت بر ساخت وسازها بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: شرایط مجری ذی‌صلاح باید از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شود و نظام مهندسی می‌تواند در این رابطه نظر خود را اعلام کند. اگر این برنامه ابلاغ شود سازمان نظام مهندسی موظف است به عنوان ناظر، این طرح را کنترل کند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در توضیح شرایط مجری ذی‌صلاح گفت: شخصی که قرار است وظیفه ساخت یک پروژه ساختمانی را داشته باشد باید دارای گواهی‌نامه احراز صلاحیت باشد.

شاکری با بیان اینکه برای اجرای این طرح بین دستگاه‌های ذیربط اختلاف نظر وجود دارد، تصریح کرد: معاون شهرسازی شهرداری اعلام کرده است تعداد افرادی که دارای گواهی احراز صلاحیت هستند در پایتخت بسیار اندک است و نمی‌توان مردم را موظف کرد که برای ساخت پروژه‌های ساختمانی خود از مجری‌های ذی‌صلاح استفاده کنند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه بیشتر کسانی که به ساختمان‌سازی می‌پردازند در این زمینه تخصص ندارند و بعضاً به کارهای دیگر مشغول هستند، عنوان کرد: این افراد در دوره‌های تخصصی شرکت می‌کنند و بعد به آنها گواهی داده می‌شود. اما این اطمینان به وجود نمی‌آید که کار با کیفیت انجام شود.

وی ادامه داد: به کسانی باید بگوییم مجری ذی‌صلاح که شرکت اعتباری آنها تنها مختص ساخت و ساز باشد و بیمه آنها توسط شرکت مربوطه پرداخت شود. بیمه مجریان ذی‌صلاح باید زیر نظر شرکت ساختمانی مربوط باشد.

شاکری تأکید کرد: چون تعداد کافی مجری ذی‌صلاح برای اجرای این طرح وجود نداشت این طرح قبل از اجرا شدن منتفی شد. اما حال که این طرح مجددا مطرح شده اگر بتوانیم آن را اجرا کنیم مسلماً به نفع پایتخت است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: در ساخت و ساز باید به سمتی حرکت کنیم که مالک خواسته‌های مد نظر خود را بیان کند و یک فرد مشخص دارای مسئولیت که در عین حال پاسخگو نیز باشد اجرای پروژه را برعهده بگیرد. مجری ذی‌صلاح باید تا پایان اجرای پروژه هم به مالک و هم به نظام مهندسی پاسخگو باشد.

به گفته شاکری ابتدا باید تعداد افرادی که می‌توانند این وظیفه را برعهده بگیرند مشخص کنیم و سپس محدودیت‌های اعلام شده اعمال شود و اگر این اتفاق بیفتد کمیته عمران شورای شهر با این موضوع موافق است.
منبع: آنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان