تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
سیدحسین هاشمی در گفت و گوی نوروزی با رویداد۲۴ (بخش دوم):

اگر کدخدامنشی به معنی ماستمالی است، اینکاره نیستم

سید حسین هاشمی، استاندار تهران، همچنان از معاون امنیتی سابق خود دفاع می‌کند و او را در قضیه حمله به سفارت عربستان در سال گذشته بی‌تقصیر می‌داند. این در حالی که وزارت کشور، به دلیل سهل انگاری در وظایف محوله، صفرعلی براتلو، معاون امنیتی، انتظامی را برکنار کرد.
رویداد۲۴- سید حسین هاشمی، استاندار تهران، همچنان از معاون امنیتی سابق خود دفاع می‌کند و او را در قضیه حمله به سفارت عربستان در سال گذشته بی‌تقصیر می‌داند. این در حالی که وزارت کشور، به دلیل سهل انگاری در وظایف محوله، صفرعلی براتلو، معاون امنیتی، انتظامی را برکنار کرد. هاشمی از همه معاونان و همکاران خود این چنین دفاع می‌کند. برخی معتقدند که این خصیصه ریشه در خلق و خوی او دارد؛ خلق خویی که مبتنی بر حل و فصل مسائل به روش کدخدامنشی هر چند او معتقد است که «اگر کدخدامنشی به معنی ماست مالی است، من اینکاره نیستم». آنچه در پی آید بخش دوم و پایانی گفت و کوی سید حسین هاشمی، استاندار تهران با رویداد۲۴ است.

***

*یک شبهه ای در اعلام نتایج انتخابات تهران پیش آمد؛ مطابق به قانون وقتی نفر سی ام (آخرین نفر راه یافته) 25درصد + 1 رای ماخوذه را کسب کند دیگر نمی بایست نفر 31 اعلام شود. ولی در اعلام نتایج به جای آنکه آرای30 اعلام شود ابتدا آرای 50 نفر و سپس 42 و 32 نفر و مجددا 50 نفر اعلام شد؟ این موضوع شائبه ای ایجاد کرد که آیا قرار است در پس این اتفاق ماجرای به وجود آید؟

این موضوع را ستاد انتخابات کشور تصمیم گرفت. آماری که می آمد دو تا آمار بود، یکی رسمی که نمایندگان هیات اجرایی و هیات نظارت امضا می کردند و یک آمار غیررسمی بود که وقتی شمارش از طریق سیستم انجام می شد به وزارت کشور می آمد، ولی مهم همان آمار رسمی بود. ضمن اینکه اعلام رای این تعداد افراد به تصمیمات ستاد انتخابات کشور برمی گشت و در گذشته هم این اتفاق افتاده بود.

*نتایج انتخابات تهران برای برخی به قدری شوک آور بود که گفتند که این رای نشانه نفوذ، عدم ولایت مداری و یا کوفه نشینی مردم تهران است، نظر شما نسبت به این اظهارنظرها چیست؟

مهمترین موضوع این است که مقام معظم رهبری این انتخابات را تایید کردند و همین ملاک ما است. بنظرم نباید اصل را رها کرد و به حاشیه رفت.

اگر کدخدامنشی به معنی ماستمالی است،اینکاره نیستم

*آقای استاندار یکی از اتفاقاتی که در زمان مدیریت شما افتاد حمله به سفارت عربستان بود، بالاخره عوامل اصلی این حمله مشخص شدند؟

بله موضوع با جدیت پیگیری شد و افرادی دستگیر شدند و قوه قضاییه هم قاطعانه به موضوع ورود پیدا کرد. عامران هم دو دسته بودند که یک دسته در اختیار قوه قضاییه هستند و دسته دیگر فعلا آزادند ولی در صورت نیاز دوباره بازخواست خواهند شد. ریشه اصلی آن هم مشخص و در برخی رسانه ها اعلام شد.

*در این موضوع سخنگوی وزارت کشور صراحتا علت برکناری معاون امنیتی استانداری تهران را سهل انگاری در این اتفاق عنوان کرد. ولی شما از ایشان حمایت کردید و گفتید این موضوع نبوده، شما علت این برکناری را چه می دانید؟

نظر من مثل سابق است. شاید وزیر یک اطلاعاتی داشت که من نداشتم. به هر حال نظر من همانی است که آن موقع اعلام کردم.

*آقای هاشمی خیلی ها شما را فردی اخلاق مدار می دانند. بر این اساس اعتقاد دارند شما بیشتر به دنبال کدخدامنشی هستید. و بیشتر از این طریق مشکلات را برطرف می کنید. آیا در قضیه برکناری معاون امنیتی خود از این منش استفاده کردید؟

شما تعامل را با کدخدامنشی قاطی نکنید، تهران پیچیدگی های خاص خودش را دارد در تهران مدیریت کردن با تمام استانهای دیگر فرق دارد. همه مقامات در پایتخت هستند از اینرو باید تعامل همکاری و اعتماد وجود داشته باشد. کدخدامنشی به معنی ماست مالی اگر هست، خیر من اصلا اینکاره نیستم و اتفاقا در کارم خیلی جدی و محکم هستم و در عین حال اخلاق مدار هم هستم زیرا اخلاق در اسلام یک اصل است. همچنین من به تفیض اختیار معتقدم و می گویم شما باید به مدیر خود اختیارات کافی را بدهی هرچند این موضوع در کشور ما درست جا نیافتاده است.

*عملکرد فرمانداری ورامین در این مدت توام با حاشیه بوده، مثلا در قضیه تجمع قرچک شما دستور ویژه دادید ولی معلوم نشد کار به کجا رسید؟

آن نشست برگزار شد و هیچ اتفاقی نیافتاد اگر جلسه بهم می خورد و درگیری روی می داد حرف شما درست بود ولی اینکه دستور ویژه دادم برای این بود که باید ریشه این مسائل برای آینده مشخص شود. در همین رابطه گزارش کاملی به وزارت کشور دادم و از اینجا به بعد مسئولیت با وزارتخانه است.

*یکی از معضلات شهر تهران برگزاری نمایشگاه های فصلی است، بفرمائید این نمایشگاه ها چه سودی برای مردم دارد؟ آیا اگر قرار است تخفیفی در نمایشگاه ها داده شود چرا این تخفیفات در خود واحد صنفی داده نمی شود؟

الان من خودم سه سال است که این نمایشگاه ها را برگزار می کنم و هر سال بهتر از گذشته برپا می شود.اما  صنف کمی مقاومت کرد که نمایشگاه برگزار نشود نهایتا معاون اول محترم رییس جمهور دستور دادند که برگزار شود. من خودم که ارم رفتم حتی یک مورد اعتراض مردمی چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ قیمت نشنیدم. وجود این نمایشگاه ها برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است چون به جای آنکه به چند نقطه شهر مراجعه کنند از یک نقطه همه نیازهای خود را خریداری می کنند و این در صرفه جویی زمان موثر است.

*آقای مهندس موضوع راه اندازی شرکت های توسعه و عمران یک تکلیف قانونی است و دولت بر اساس سند برنامه ششم توسعه و اینکه بخش اقتصاد تعاونی را از 5درصد به 25درصد برساند این شرکت ها را ایجاد کرد، ولی متاسفانه این قانون زمین ماند و مخصوصا در تهران راه به جایی نبرد، چرا؟

اینطور نیست و این کار دارد انجام می شود و اقدامات قابل قبولی هم صورت گرفته در همین زمینه خود آقای دکتر رضوی هم مسئول است. استان تهران در این راستا پیشتاز بوده اما با شرایط ایده آل هنوز فاصله داریم ولی در کل مسیر، مسیر مثبتی است و ما هم بدونبال راه اندازی سریعتر این شرکت ها هستیم.

*آقای هاشمی دولت شعار جوانگرایی داده اما می بینیم نه تنها آقای رییس جمهور به این شعار عمل نکرده بلکه بدنه هم نسبت به این موضوع بی تفاوت است؟از جمله شما و استانداری تهران؛ علت چیست؟

خیر من این موضوع را قبول ندارم زیرا لااقل از چهار معاون من دو نفر از آنها جوان هستند پس ما جوانگرایی را در کار خود عملی کردیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان