تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در گفتگو با رویداد24 (بخش اول):

آرای آیت الله جنتی کاملا پاک بود

سید حسین هاشمی استاندار تهران، سال 1394 را سال خوب برای نظام و کشور می داند؛ سالی که به گفته او دو اتفاق مهم در این سال رخ داد؛ نخست توافق هسته ای و اجرای برجام و بعد برگزاری انتخابات موفق هفتم اسفند. انتخاباتی که در آن استاندار تهران شهادت می دهد در بحث صیانت از آرای مردم از تمام روش های علمی استفاده شد تا حق الناس محافظت شود.

رویداد24- سید حسین هاشمی استاندار تهران، سال 1394 را سال خوب برای نظام و کشور می داند؛ سالی که به گفته او دو اتفاق مهم در این سال رخ داد؛ نخست توافق هسته ای و اجرای برجام و بعد برگزاری انتخابات موفق هفتم اسفند. انتخاباتی که در آن استاندار تهران شهادت می دهد در بحث صیانت از آرای مردم از تمام روش های علمی استفاده شد  تا حق الناس محافظت شود. بر همین اساس هاشمی در گفت و گوی اختصاصی با رویداد 24 تاکید می کند که با وجود رویکرد انتخابی مردم در این دوره که لیستی رای دادند آرای آیت الله جنتی کاملا پاک  متعلق به خود او بود. آنچه در پی می آید بخش نخست این گفت و گو است.

*سال 94 برای شما و سایر مسوولان وزارت کشوری به نوعی سال انتخابات بود، این سال را چطور ارزیابی می کنید؟

بطور کلی سال 94 سال خوبی برای نظام و کشور بود. چند اتفاق مهم را ما در این سال داشتیم. اول از همه موضوع توافق هسته ای بود که از آن به عنوان یکی از ممتازترین کارهای دولت یازدهم یاد می کنند و در آینده درباره این اتفاق بزرگ قضاوت خواهند کرد که چطور ما را از یک خطر جدی دور کرد و تمام آن تحریم های ظالمانه لغو شد. موضوع دوم، برگزاری انتخابات موفق هفتم اسفند بود. این انتخابات بعد از برجام اتفاق افتاد و مخالفین، فضاسازی های سنگینی به راه انداخته بودند و بداخلاقی های زیادی را بوجود آوردند اما نکته جالب آن بود که مردم به گفتمان جناح ها رای دادند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، مردم به لیست ها رای دادند و شما می بینید که وقتی از نفر 60 می گذریم اختلاف فاحشی در رای وجود دارد. ما در این انتخابات علاقه مند بودیم رای گیری را الکترونیکی برگزار کنیم و من خودم جزو اولین نفرات بودم که این موضوع را در وزارت کشور مطرح و در همین رابطه مصاحبه کردم و خیلی هم پیگیر بودم چون در تهران به دلیل کثرت کاندیداها شمارش آرا بسیار دشوار است، به هر حال مسئول این کار وزارت کشور بود، از اینرو سخت افزار مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. ولی در نرم افزار اختلاف نظر بود، نهایتا سیستم مثل سابق دستی شد. اما در بحث صیانت از آرای مردم از تمام روش های علمی استفاده کردیم و در این زمینه از حق الناس محافظت شد.

آرای آیت الله جنتی کاملا پاک بود (سوم فروردین - اسلاید شو سیاسی - اسلاید شو صفحه نخست)

*اشاره کردید در این دوره اتفاق جالبی افتاد و اینکه مردم لیستی رای دادند اما در همین انتخابات احساس شد که برای فرد خاصی گزینشی عمل شد؟ و حتی در جایی شنیده شده که برای حضور یک فرد ابطال صندوق شده؟

نه اصلا اینطور نیست. واقعا رای آیت الله جنتی مال خودش بود، خیلی ها همین سوال را از من کردند ولی به صراحت می گویم که آیت الله جنتی رای آورد و ما در هیچ جایی ابطال صندوق را نداشتیم و رای کاملا پاک بود و در این موضوع جای هیچ حرف و حدیثی نیست.

* شوک بزرگی که شاید به شما وارد شد قبل از انتخابات و با ردصلاحیت های گسترده بود، انتظار این حجم زیاد ردصلاحیت ها را داشتید؟

بحث را باید به عقب تر ببریم آنجایی که قرار بود معتمدین انتخاب شوند. در تهران یک عده از انتخاب اعضای هیات اجرایی بسیار نگران بودند. من در هفته دولت در حسینیه جماران یک صحبت تندی کردم برخلاف اینکه فرد آرامی هستم ولی آنجا محکم گفتم مگر می شود در تهران که هشت و نیم میلیون جمعیت داریم 30 نفر را نداشته باشیم که قابل اعتماد باشند، خوشنام باشند، باتجربه باشند، مورد وثوق همه باشند، واقعا اگر نتوانیم این تعداد نفرات را پیدا کنیم وای به حال تهران! شما وقتی فرمانده میدانی خود می دانی داری چیکار می کنی ولی برای افرادی که بیرون میدان هستند سخت است که قضاوت کنند. ما وقتی این 30 نفر را به عنوان معتمد انتخاب کردیم حتی یک مورد هم پیش نیامد که بگویند ای کاش فلانی بود. از بین این 30 نفر هشت نفر به عنوان هیات اجرایی انتخاب شد و برای انتخاب این افراد نه سفارشی به ما شد و نه تحت فشار بودیم و خود همان 30 نفر از بین خودشان هشت نفر را انتخاب کردند و باز بعد از انتخاب این هشت نفر ذره ای گلایه نبود که ای کاش فلانی در این ترکیب می بود و این نوع انتخاب در استان تهران بی نظیر بود.

*اما آقای رسایی به این ترکیب اعتراض داشت و عنوان کرد عواملی در هیات اجرایی هستند که من را ردصلاحیت کنند؟

ببینید مثلا در همین ترکیب، آقای طاهری حضور داشت که سابقه اش مشخص است و هر کاری بکنند از قانون عدول نمی کند یا مثلا مهندس آیت اللهی یا مهندس میرولد. جالب است بدانید که ما در این رابطه هیچ مشکلی با هیات نظارت نداشتیم. ضمنا هیات اجرایی مستقل از وزارت کشور است، وقتی فرماندار 30 نفر را انتخاب می کند نظارت باید تایید کند بعد آنها از بین خودشان هشت را انتخاب می کنند فقط رییس جلسه فرماندار است و آنها از چهار مرجع برای صلاحیت افراد استعلام می کردند.

*نظر هیات اجرایی در تایید صلاحیت ها با نظر هیات نظارت و شورای نگهبان بسیار متفاوت بود، به نظر شما در تایید صلاحیت توسط هیات اجرایی اشکالی وجود داشت یا هیات نظارت و شورای نگهبان اعمال سلیقه کرد؟

در هیات اجرایی چیزی به نام نظارت استصوابی وجود ندارد، اعضا هیات صرفا براساس قانون کار خود را انجام دادند. از آن طرف هم نمی شود به هیات نظارت یا هیات نظارت استان و شورای نگهبان ایراد گرفت که چرا این کار را کردند، این مسائل از قدیم بوده و به امروز و دیروز برنمی گردد حالا اگر بگوییم در قانون مشکل وجود دارد آن یک بحث دیگر است اما بنده در جریان علت ردصلاحیت ها نیستم و این را شما باید از اعضای شورای نگهبان بپرسید.

آرای آیت الله جنتی کاملا پاک بود (سوم فروردین - اسلاید شو سیاسی - اسلاید شو صفحه نخست)

*آیا شما تلاش کردید که با رایزنی ردصلاحیت ها کاهش پیدا کند؟

این وظیفه من نبود و نه من به عنوان استاندار و نه وزارت کشور در این راستا دخالت نکردند، به هر حال افراد دیگری راجب این موضوع صحبت هایی کردند.

*آقای هاشمی، شما گفتید من فرمانده این میدان بودم، آیا به واقع شما فرمانده این میدان بودید؟

با اختیار کامل و با اقتدار استانداری تهران کارش را انجام داد و از هیچ کجا به ما فشار آورده نشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
0
1
ملت تهران به جنتى اينهمه راى بدهند امرى غير ممكن بوده و مثل روز روشن بر همگان مبرهن است كه اين راى شفارشى اعلام گرديده است
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
0
0
اكر نظر سنجي كنيد افكار عمومي انتخاب اقاي جنتي نميبذيرد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان