تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ درباره ۱۴۰۰۰ چک غیرقابل وصول در شهرداری تهران

بحران چک‌های برگشتی ۷۵۰ میلیارد تومانی، یادگار به جا مانده از قالیباف + سند

مدیران متخلف، خزانه خالی، تراکم فروشی، قراردادهای نجومی و حالا چک‌های برگشتی! معضلاتی که شهردار جدید تهران با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد این مشکلات بیش از آن چیزی است که محمدعلی نجفی و یارانش گمان می‌کردند از محمد باقر قالیباف برایشان به ارث بماند.

رویداد۲۴- زینب غبیشاوی: مدیران متخلف، خزانه خالی، تراکم فروشی، قراردادهای نجومی و حالا چک‌های برگشتی! معضلاتی که شهردار جدید تهران با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد این مشکلات بیش از آن چیزی است که محمدعلی نجفی و یارانش گمان می‌کردند از محمد باقر قالیباف برایشان به ارث بماند.
 
گویی مشکلات و تخلفات شهرداری تهران تمامی ندارد، هرچند روز یک‌بار خبری از گوشه و کنار شهرداری در خصوص تخلفات دوران قالیباف به بیرون درز می‌کند، تخلفاتی که بیش از هر چیزی به اعتماد عمومی مردم ضربه وارد می‌کند.
 
از همان روزی که محمدعلی نجفی به ساختمان بهشت نقل‌مکان کرد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد چاه مشکلات شهرداری که قالیباف همواره از آن به‌عنوان دوران اوج خدمت و مدیریت یاد می‌کرده است، این‌چنین عمیق باشد. چاهی عمیق و به وسعت 12 سال که مدیران جدید را هم در مشکلات و تخلفات خود غرق کرده است.
 
محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران بارها و بارها از دوران مدیریتی 12 ساله خود به‌عنوان بهترین و پاک‌ترین دوره‌های شهرداری تهران یادکرده است تا جایی که معتقد است که شهرداری را از یک‌نهاد حمایتی به یک‌نهاد اجتماعی تبدیل کرده است. ما نیز طبیعتاً قصد نداریم عملکرد و کارکردهای مثبت قالیباف و همراهانش را در 12 سال مدیریت زیر سؤال ببریم اما به طبع هم نمی‌توانیم چشمانمان را بر روی تخلفات گسترده‌ای که این دوران رخ‌داده است ببندیم و فکر کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.
 
پیشین از این بارها به تخلفاتی که از دوران قالیباف برای نجفی ویارانش به یادگار مانده است، پرداخته شده، از همان ابتدا و لحظه‌ی ورود نجفی ویارانش به بهشت مشخص بود که شهردار جدید، نه‌تنها به بهشت وارد نشده، بلکه با جهنمی از تخلفات و مشکلات گسترده روبه‌رو شده است.
 
«چک‌های برگشتی» یکی دیگر از معضلات و بحران‌های شهرداری تهران است. چک‌های که اکثراً از سوی تولیدکنندگان مسکن به شهرداری در زمان مدیریت قالیباف داده‌شده است و عمدتاً برگشتی و غیرقابل‌وصول هستند. شهرداری تهران در بین سال‌های ۸۴ تا ۸۹ یعنی به مدت ۵ سال به نسبت وضعیت مالی بسیار خوبی داشت. افزایش درآمدی ناشی از روند تصاعدی ساخت‌وساز و به‌تبع آن، رونق بازار مسکن که از شاخص‌های اصلی رونق اقتصادی محسوب می‌گردد، باعث ایجاد و افزایش اشتغال در سطح مناسبی در جامعه شد.
 
از سال ۸۹ اما بازار مسکن دچار افت و رکود نسبی گردید. انبوه‌سازی‌ها،‌ گران شدن مسکن ناشی از آغاز تحریم‌ها، دلالیسم ناشی از ازدیاد تولید و پیشی گرفتن عرضه از تقاضا درنهایت منجر به رکود در بازار مسکن شد. البته آماده شدن و عرضه بیش‌ازاندازه بازار مسکن مهر نیز در رکود بازار مسکن هم بی‌تأثیر نبوده و نیست؛ با این تفاسیر درآمدهای شهرداری تهران که تک‌محصولی و مبتنی بر فروش تراکم محاسبه می‌شود شدیداً رو به کاهش گذاشت و تولیدکنندگان مسکن را مشکلات جدی روبه‌رو کرد تا جایی که نتوانستند در موعد مقرر تعهدات مالی خود را که پیش از آن برای پرداخت‌های عوارض تخریب و ساخت‌وساز که در قبال آن به شهرداری تهران چک داده بودند را، کارسازی نمایند.
 
همین اتفاق باعث شد تا شهرداری تهران با موجی از چک‌های برگشتیِ تولیدکنندگان مسکن مواجه شود. اتفاقی که سوء مدیریت در آن بیش از هر موضوع دیگری خودنمایی می‌کند.
 
از سوی دیگر و از سال ۹۰ بحث «بودجه غیر نقد» وارد بودجه شهرداری تهران شد و متعاقب آن بحث صدور «هولوگرام» به‌عنوان یک مفسده مالی در صدر مباحث مالی قرار گرفت. هرچند که اخیراً نجفی هر دو بخش صدور هولوگرام و توافقات ناشی از آن در مناطق را ممنوع کرده است که جای تقدیر هم دارد، اما همین اتفاقات باعث شده تا شهرداری تهران با ۱۴۰۰۰ فقره چک برگشتی، بالغ‌بر ۷۵۰ میلیارد تومان مواجه باشد.
 
بحران چک‌های برگشتی ۷۵۰ میلیارد تومانی، یادگار به جا مانده از قالیباف + سند
 
اکنون موضوعی که باید سریعاً موردبررسی و رسیدگی قرار بگیرد، همین چک‌های برگشتی است. چک‌های که با وصول شدن آن‌ها قطعاً می‌توان کمی از مشکلات شهرداری را مرتفع کرد. به‌طور مثال اکنون شهرداری ماهیانه مبلغی بالغ‌بر 550 میلیارد تومان فقط برای حقوق پرسنل و کارمندانش پرداخت می‌کند. البته شهرداری به علت حجم بالای بدهی‌ها و خزانه‌ خالی به‌جامانده از دوران قالیباف، برای پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکلاتی مواجه است که وصول این چک‌ها می‌تواند کمک‌حالی در این شرایط بحرانی باشد.
 
از سوی دیگر، اداره کل حقوقی و اداره کل تشخیص و وصول درآمد که مرجع اصلی اخذ این چک‌ها است، باید سریعاً توضیحات لازم و مستند خود در این مورد را ارائه دهد، البته رویداد۲۴، در اولین نشست خبری آقای شهردار، موضوع چک‌ها را با نجفی در میان گذاشت و شهردار نیز متعهد شد تا سریعاً این موضوع را پیگیری و به رسانه‌ها اعلام کند؛ علاوه بر این سمیع الله حسینی مکارم معاون مالی و اقتصادی شهرداری هم بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام داده است و دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به رویداد۲۴، اعلام کرد که گروهی در اداره کل حقوق شهرداری تشکیل‌شده است تا روند وصول این چک‌ها را سریعاً بررسی کنند تا مطالبات شهرداری سریعاً اخذ شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان