تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۶
عضوکمیسیون برنامه و بودجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

مجلس با افزایش قیمت بنزین موافقت نمی‌کند/ بنزین ۱۵۰۰ تومانی تورم‌زا است

یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه معتقد است که حامل‌های انرژی به‌عنوان کالای مادر محسوب می‌شوند و افزایش قیمت آن‌ قطعاً تورم‌زا و بر سایر کالاهای دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود، به همین دلیل بعید می‌دانم که مجلس با بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان موافق باشد و درنهایت امکان دارد یک افزایش ۱۰ درصدی را برای حامل‌های انرژی تصویب شود.
مجلس با افزایش قیمت بنزین موافقت نمی‌کند/ افزایش قیمت بنزین تورم زا است

رویداد۲۴-یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه معتقد است که حامل‌های انرژی به‌عنوان کالای مادر محسوب می‌شوند و افزایش قیمت آن‌ قطعاً تورم‌زا و بر سایر کالاهای دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود، به همین دلیل بعید می‌دانم که مجلس با بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومان موافق باشد و درنهایت امکان دارد یک افزایش ۱۰ درصدی را برای حامل‌های انرژی تصویب شود.

انتقادات به پیشنهاد افزایش قیمت بنزین از گوشه و کنارها همچنان به گوش می‌رسد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در برنامه‌وبودجه سال 97، پیشنهاد داد تا قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین تا 50 درصد افزایش قیمت داشته باشند. این خبر اما انتقادات وسیعی را به همراه داشت و از همان دقایق ابتدایی تقدیم لایحه بودجه به مجلس، بسیاری از نمایندگان به‌صراحت با آن مخالفت کرده و اعلام کردند که این افزایش قیمت را قبول ندارند و بعید است که بخواهند این میزان افزایش را تصویب کنند.

برخی از کارشناسان بر این عقیده‌‌اند که افزایش قیمت بنزین و گازوئیل می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند، خصوصاً در شهرهای بزرگی مانند تهران، زیرا با افزایش قیمت آن طبعاً بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند؛ اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین هم بتواند رفت‌وآمد خودروها را کاهش دهد.

از سوی دیگر، تغییرات در قیمت یا کاهش بنزین و سایر حامل‌های انرژی تأثیر و ارتباط مستقیم بازندگی مردم و سایر اقلام و کالاهای مصرفی دارد. افزایش قیمت در این بخش‌ قطعاً تورم‌زا خواهد بود و زندگی روزمره مردم را طبعاً تحت شعاع قرار خواهد داد.

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به حواشی اخیر پیرامون پیشنهاد افزایش قیمت بنزین در بودجه سال 97، گفت: رقم پیشنهادی برای قیمت بنزین رقم بالایی است و بعید است که مجلس با این موضوع موافقت کند. به نظر می‌رسد اگر بنا باشد افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل داشته باشیم، این افزایش چیزی حدود 10 درصد خواهد بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اکثر نمایندگان مجلس، مخالف افزایش 50 درصدی قیمت بنزین هستند و بنزین لیتری 1500 تومان را رقم بسیار بالایی می‌دانند، زیرا اگر این میزان افزایش قیمت تصویب شود، تورم و گرانی در سایر بخش‌ها هم در پی آن ایجاد خواهد شد.

عزت‌الله یوسفیان ملا با اشاره به مباحث اخیر پیرامون افزایش قیمت بنزین در پایتخت نسبت به سایر شهرستان‌ها برای کاهش آلودگی، گفت: اکنون این موضوع در مجلس عنوان نشده است که دیدگاه سایر نمایندگان را در خصوص این موضوع بدانم. بنده معتقدم که نمی‌توان این طرح را عملیاتی کرد، زیرا این ابزار را نداریم که بخواهیم قیمت بنزین تهران از شهرستان‌ها را جدا کنیم و منصفانه این است که یک قانون برای همه کشور تعمیم داده شود.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه روحانی بهتر بود از همان ابتدای دوره مدیریتی خود قیمت بنزین را به‌صورت پلکانی افزایش می‌داد، تصریح کرد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها هم بر شیب ملایم تأکید شده است. افزایش قیمت بنزین از 1000 تومان به 1500 تومان نه‌تنها یک شیب ملایم نیست، بلکه بسیار هم تند است. شیب ملایم یعنی افزایش 5 الی 10 درصدی، نه 50 درصدی. لذا ازآنجایی‌که این شیب هیچ همخوانی با قانون هدفمندی ندارد، بعید است که مجلس هم آن را قبول کند.

یوسفیان ملا بابیان اینکه افزایش قیمت بنزین صد درصد تورم‌زا خواهد بود، تصریح کرد: سوخت به‌عنوان یک کالای مادر است که اگر تغییری در قیمت آن ایجاد شود قطعاً تأثیر خود را بر سایر کالاها خواهد گذاشت. مجلس عموماً هرساله اجازه افزایش ده‌درصدی قیمت بنزین را به همه دولت‌ها داده است، به همین دلیل افزایش ده‌درصدی قیمت حامل‌های سوخت منطقی و قابل‌پذیرش است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه دولت می‌تواند به‌جای افزایش قیمت سوخت، از سایر بخش‎ها این کسری را جبران کند، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم برخی از هزینه‌هایمان را کم کنیم و یا از بخش‌های دیگر این کسری را جبران کنیم. افزایش تولید نفت، افزایش کالا‌های صادراتی، کاهش سفرهای خارجی کارکنان دولتی که اکنون هم رئیس‌جمهور دستور آن را داده است و سایر اقدامات دیگر که می‌تواند بخشی از میزان بودجه را تامین کند.

عزت‌الله یوسفیان با اشاره به اینکه بحث عوارض خروج از کشور فعلاً در مجلس موردبحث و بررسی قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: من با افزایش قیمت عوارض خروج از کشور برای همه اقشار جامعه موافق نیستم؛ یعنی قیمت عوارض خروج از کشور برای کسانی که سفرهای تفریحی می‌روند، باکسانی که برای زیارت، درمان یا تحصیل می‎روند متفاوت باشد. اگر نوع سفر مشخص باشد، طبیعتاً راحت‌تر می‌توان در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.
نظرات شما
پیشخوان