تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۶

احتمال اصلاح قیمت بنزین مطابق با نرخ تورم

کمیسیون‌ انرژی مجلس شورای اسلامی طی بررسی لایحه بودجه، با تبصره افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت و آن را حذف کرد، چراکه اکثر نمایندگان عضو در این کمیسیون تخصصی معتقد بودند که برای مثال بنزین ۱۵۰۰ تومانی تورم و کاهش قدرت خرید مردم را در پی دارد و پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش 50 درصدی قیمت بنزین منطقی نیست.

رویداد۲۴-کمیسیون‌ انرژی مجلس شورای اسلامی طی بررسی لایحه بودجه، با تبصره افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت و آن را حذف کرد، چراکه اکثر نمایندگان عضو در این کمیسیون تخصصی معتقد بودند که برای مثال بنزین ۱۵۰۰ تومانی تورم و کاهش قدرت خرید مردم را در پی دارد و پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش 50 درصدی قیمت بنزین منطقی نیست.اما هنوز پرونده این تبصره بسته نشده و هفته آینده در کمیسیون تلفیق بودجه حذفیات کمیسیون‌های تخصصی مجدداً بررسی خواهد شد. ممکن است که طی بررسی‌های کمیسیون تلفیق مجدداً تبصره 18 که اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی دارد، احیا شود، البته با اعمال تغییرات کارشناسی در نرخ رشد قیمت حامل‌های انرژی.

درباره اینکه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی چه گذشت و چرا نمایندگان این کمیسیون تخصصی رأی منفی به این بخش از لایحه دولت دادند، سراغ سخنگوی این کمیسیون رفتیم.
اسدالله قره خوانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به «ایران» گفت: تبصره 18 که مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌شود، چندان منطقی نبود. افزایش 50درصدی قیمت حامل‌های انرژی نه با نرخ تورم 10 درصدی کنونی هماهنگی دارد و نه با توان خرید مردم. لذا این کمیسیون تصمیم گرفت که نظرش را با حذف این تبصره اعلام کند. البته در این میان نمایندگانی بودند که به اصلاح تبصره اصرار داشتند و معتقد بودند که نباید دوباره سیاست تثبیت قیمت‌ها دنبال شود اما اغلب نمایندگان به حذف این مصوبه اصرار داشتند.
او ادامه داد: به هر حال نمایندگان مستقل هستند و هر یک نظر خود را بیان می‌کنند اما نمی‌توان نادیده گرفت که افزایش قیمت بنزین به میزان 50 درصد چقدر شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
قره خوانی با اشاره به بررسی نظر کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق و در نهایت در صحن علنی مجلس گفت: احتمال تغییر تصمیم کمیسیون انرژی وجود دارد. کمیسیون تلفیق نظرات اصلاحی را با توجه به دفاعیات دولت جمع‌بندی خواهد کرد و فکر می‌کنم که طی این فرآیند تغییراتی در رأی کمیسیون انرژی رخ دهد.
او ادامه داد: به هر حال ما سیاست تثبیت قیمت‌ها که تجربه آن را در سال‌های گذشته داشته‌ایم و تمام مشکلات کنونی نیز از آن تصمیم نشأت می‌گیرد، فراموش نخواهیم کرد. شاید اگر آن زمان تصمیم درستی گرفته می‌شد، الان قیمت حامل‌های سوخت منطقی شده بود و مردم نیز در برابر این تغییر پلکانی مقاومت نمی‌کردند اما الان افزایش 50 درصدی قیمت‌ها طی یک سال، نه تنها اصلاح قیمت‌ها محسوب نمی‌شود بلکه تصمیمی غیرکارشناسی است.
بررسی مصوبه حذف شده در کمیسیون تلفیق
اعضای کمیسیون تلفیق نیز مانند کمیسیون انرژی نظرهای متفاوتی نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی دارند. برخی معتقدند که باید قیمت‌ها اصلاح شود برخی دیگر نیز با توجه به مباحث اقتصادی و اجتماعی مربوط به حوزه خود عقیده دارند که مردم توان تحمل افزایش نرخ تورم را ندارند.
در این باره عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 به «ایران» گفت: احتمال دارد که طی بررسی رأی کمیسیون انرژی در مورد تبصره 18 دوباره تصمیم جدیدی گرفته شود. اما قطعاً کمیسیون تلفیق با افزایش 50 درصدی قیمت بنزین موافقت نخواهد کرد، چراکه نرخ تورم با این میزان افزایش همخوانی ندارد و قیمت بنزین به‌عنوان یک کالای استراتژیک بر قیمت تمام کالاهای دیگر و در نهایت بر معیشت مردم اثر خواهد گذاشت.
این نماینده مجلس که در کمیسیون برنامه و بودجه عضو است، ادامه داد: احتمالاً کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی به میزان نرخ تورم موافقت خواهد کرد، چراکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در اسناد بالادستی نیز آمده است.
با این حال احمد صفری یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه به «ایران» گفت: نمی‌شود که همزمان یارانه مردم را قطع کنیم و قیمت حامل‌های انرژی را نیز بالا ببریم. مردم تحمل این فشارهای اقتصادی را ندارند.
او ادامه داد: نتیجه نهایی بررسی‌های کمیسیون تلفیق بودجه اواسط هفته آتی اعلام خواهد شد. البته این نظر یک بار دیگر در صحن علنی مجلس به شور گذاشته می‌شود و تا زمانی که تبدیل به مصوبه نشده امکان تغییر آن وجود دارد. لذا اکنون مردم و بازارها نباید به ایجاد تورم هیجانی دامن بزنند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان