تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به اعترضات مردم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

حالا وقت مبارزه با فساد است/ روحانی سریعاً دست به کار شود/ تندروها یک طبقه جدید هستند که با شفافیت مخالف‎اند

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است فساد، رانت و تبعیض در کشور ما نهادینه شده است که یکی از عوامل آن وجود تندروها هستند. با توجه به اعتراضات اخیر بهتر است روحانی سریعاً شفاف‌سازی دستگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد و کسانی که برای کشور مشکل‌آفرینی می‌کنند را به مردم معرفی کند.
حالا وقت مبارزه با فساد است/ روحانی سریعاً دست به کار شود/ تندروها یک طبقه جدید هستند که با شفافیت مخالف‎اند
رویداد۲۴-مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است فساد، رانت و تبعیض در کشور ما نهادینه شده است که یکی از عوامل آن وجود تندروها هستند. با توجه به اعتراضات اخیر بهتر است روحانی سریعاً شفاف‌سازی دستگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد و کسانی که برای کشور مشکل‌آفرینی می‌کنند را به مردم معرفی کند.

اعتراضات و تجمعات مردمی در یک هفته گذشته، به سوژه اصلی رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است. این اعتراضات که در بسیاری از شهرها به خشونت کشیده شد، باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از هم‌وطنانمان هم شد. هرچند که برخی سعی کردند تا از این اعتراضات سوءاستفاده کنند اما به نظر می‌رسد این تجمعات و اعتراضات نه‌تنها ساماندهی نشده، بلکه کاملاً مردمی و به دلیل مشکلات اقتصادی-سیاسی بوده است.

جرقه این حوادث، پنجشنبه دو هفته پیش و در شهر مشهد و با شعارهای ضد گرانی زده شد. این اعتراضات به‌تدریج به سایر شهرها و روستاهای کشورمان نیز تسری پیدا کرد. هرچند که برخی از مسئولان سعی داشتند تا این اعتراضات را تماماً به خارج از کشور ارتباط دهند و اعلام کنند همه این مردم خط گرفته از خارج از کشور و معاندین بودند، از سوی دیگر اما اکثر مسئولین نظام ازجمله رئیس‌جمهوری کشورمان اعلام کردند که همه مردم معترض خط گرفته و سازمان‌دهی شده نیستند و علاوه بر مطالبات اقتصادی، خواستار باز شدن بیشتر فضای سیاسی نیز هستند. 

روحانی اما در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به اعتراضات اخیر گفت: « مردم نسبت به اینکه باید با فساد مبارزه جدی‌تر شود و اینکه برخی چرا مسائل به‌خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود،نقد دارند. انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه می‌خواهند را به‌خوبی بیان کنند.» مبارزه با فساد در تمامی سطوح مهم‌ترین خواسته مردم در سراسر کشور است. وجود تبعیض و فساد در کشور، موجبات نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم را فراهم کرده است. به نظر ‌می‌رسد اکنون زمان مناسب برای مبارزه با فساد آغاز شده است و حسن روحانی می‌تواند با حمایت مردمی و موجی که اخیراً به راه افتاده است، مبارزه با فساد و فاسدان را هرچه سریع‌تر آغاز کند. 

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به اعتراضات اخیر مردمی و لزوم مبارزه گسترده با فساد اقتصادی، گفت: بگذارید ابتدا از آقای روحانی تشکر کنم که اعتراضات مردمی را به رسمیت شناخت و ضروری است تهدید اعتراضات را اکنون به فرصت مبارزه با فساد تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون و با اعتراضات مردم بهترین فرصت برای شکل‎گیری عزم جدی مبارزه با فساد است گفت: بزرگ‌ترین مشکلی که باعث شد تا این تجمعات و اعتراضات عظیم در سراسر کشور شکل بگیرد، وجود تبعیض، عدم شفافیت، پارتی‌بازی، ورود افراد نالایق در سطح مدیریت و... است. آقای رئیس‌جمهور در واقع باید یک دفتری را در زیر مجموعه خود قرار دهد و گزارش‌ فسادهای که رخ می‌دهد را به اطلاع مردم و قوه قضاییه برساند. 

پازوکی ادامه داد: مشکل مردم این است که افراد فاسد به‌عنوان مدیر در رأس کار قرار گرفته‌اند. برخی از همین مدیرها در ساعات کاری می‌روند درس می‌خوانند که مدرک بگیرند، طبق قانون انجام چنین کاری جرم است و باید سریعاً با این افراد برخورد شود. در همه جای دنیا افراد اول می‌روند درس می‌خوانند بعد می‎آیند سرکار، اما در کشور ما برعکس است، طرف اول مدیر می‌‌شود و بعداز آن می‌رود درس می‌خواند. من عاجزانه از آقای رئیس‌جمهور درخواست می‌کنم که با فساد از پایین‌ترین تا بالاترین سطح برخورد کند.

این کارشناس، با بیان اینکه موضع‌گیری اخیر آقای روحانی برخلاف نسبت به اعتراضات اخیر، نسبت به سایر مقامات دیگر،  بسیار خوب بود، تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید واقعیت‌ها را با مردم در جریان بگذارد. متأسفانه رانت‌خواری و پارتی‌بازی در کشور ما بیداد می‌کند، نماینده مجلس سعی دارد تا پارتی‌بازی فلان پروژه را در شهر خودش ببرد. آقای رئیس‌جمهور باید به‌شدت با بده بستان‌ها مخالفت کند. اقتصاد ایران مانند نان شب، محتاج شفافیت است. پارتی‌بازی در سیستم اداری کشور ما بسیار دهشتناک است.

پازوکی ادامه داد: زمانی که جوانی می‌بیند خودش فارغ‌التحصیل از بهترین و معتبرترین دانشگاه داخلی کشور است اما بیکار است و جوان دیگری که در دانشگاه درجه 5 و 6 درس خوانده و به دلیل داشتن پارتی، توانسته به سرکار برود، طبعاً سرخورده می‌شود و دست به اعتراضات خیابانی می‌زند. مردم از تبعیض، فساد و نابرابری به‌شدت خسته هستند. چرا باید اکنون صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در دست گروه اندکی از تندرویان یک دانشگاه خاص باشد؟ این صداوسیما مگر برای ملت ایران نیست؟ من نمونه‌های عینی دارم از اینکه بخشی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه خاص تماماً از رانت‌ها  و پارتی‌بازی‌ها استفاده می‌کنند. سفرهای خارجی می‌روند، ماشین‌های گران‌قیمت سوار می‎شوند و الی‌آخر، خب این موارد را مردم در سطح جامعه مشاهده می‌کنند. 

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: ریشه همه مشکلات در کشور ما بی‌عدالتی است، معتقدم اگر به همه‌ افراد جامعه به یک میزان ظلم شود، این عین عدالت است. مردم دیگر ناعدالتی، فساد و تبعیض را تاب نمی‌آوردند. فساد از همان نهاد ریاست‌جمهوری تا خود دادگستری وجود دارد. 

مهدی پازوکی با تأکید بر وجود شفافیت در سیستم اداری کشور، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی اگر کارش را درست انجام می‌داد، کسی در این مملکت پارتی‌بازی انجام نمی‌داد. سازمان بازرسی به‌جای آنکه بیایید و جلوی فساد را  در کشور بگیرد، سر خود را در جاهای دیگر گرم کرده است. یا مثلاً قوه قضاییه، من یا هر شخص دیگری اگر همین الان با کسی دعوایمان شود یا شکایت نمی‌کنیم و یا اگر هم شکایت کنیم از قوه قضاییه ترس داریم. در قوه قضاییه هم فساد وجود دارد اما نمی‌توان اعلام کرد، اگر در این مورد صحبت کنیم همین فردا ما را می‌گیرند. 

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه فساد و رانت در کشور ما بیداد می‌‌کند، گفت: چگونه افرادی که مالیات نمی‌دهند اکنون در خانه‌های 20میلیاردی زندگی می‌کنند؟ چرا بر فرارهای مالیاتی نظارتی نمی‌شود؟ من از آقای روحانی خواهش می‌کنم  به وزارت اطلاعات بگوید به‌جای اینکه با شعار دادن دانشجویان کاری داشته باشد،جلوی فساد را بگیرد و با کسانی که با پارتی‌بازی وام‌های نجومی گرفته‌اند، رشوه داده‌اند و... برخورد کند. 

پازوکی با بیان اینکه تندروها باعث شده‌اند تا کشور در بن‌بست قرار بگیرد، تصریح کرد: تندروها یک طبقه جدید هستند که در جمهوری اسلامی ایران به قدرت رسیده و دارای ثروت‌های نجومی شدند. این طبقه به‌شدت با شفافیت مخالف هستند؛ یعنی رابطه تندروها با شفافیت مانند رابطه «جن» و «بسم‌الله» است. تندروها با دموکراسی، مردم‌سالاری، حقوق شهروندی، جامعه مدنی، حق اعتراض و این قبیل ادبیات، مشکل دارند. این تندروها همواره در کشور حضور داشته‌اند. این افراد در زمان ریاست سیدمحمد خاتمی، هر 9 روز برای خاتمی بحران ایجاد می‌کردند. زمانی که جهان خاتمی را به‌عنوان یک فرد ادیب، دانشمند، فهمیم معرفی می‌کرد، تندروها به‌شدت ناراحت می‌شدند و سعی می‌کردند که هر روز برایش بحران‌آفرینی کنند. 

پازوکی ادامه داد: این تندروها احمدی‌نژاد را به قدرت رساندند، اما اکنون حاضر نیستند مسئولیت اشتباهاتش را بر عهده بگیرند. به‌عنوان‌مثال احمدی‌نژاد کشور را ربع قرن به عقب برد و با حرف‌های بی‌ربطش هزینه‌های بسیار زیادی را به مردم و کشور تحمیل کرد؛ عوارض و مشکلاتی که اقتصاد ایران امروزه با آن مواجه است، از سیاست‌های پوپولیستی محمود احمدی‌نژاد در 8 سال دوران ریاستش است، ازجمله دادن یارانه به همه مردم. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یارانه‌ها هدفمند نشده است، تصریح کرد: منابع عمومی کشور که باید صرف آبادی و سازندگی شود، همه و همه صرف پرداخت یارانه یا کارخانه پول پخش‌کنی شده است. دولت اکنون سالانه 45 هزار میلیارد تومان فقط پول یارانه می‌دهد. روحانی در همین یک سال اخیر، مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را سه برابر کرده است، روحانی که تاکنون هیچ تصمیمی علیه منافع ملی مردم نگرفته است اما در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم که چه هجمه‌هایی علیه دولت از سوی تندروها به راه افتاده است. متأسفانه بخش اصلی پشت صحنه صداوسیما هم‌دست این تندروها است. شما اگر مناظرات تلویزیونی را دنبال کنید در اکثر مواقع می‌بینید که یک طرف مناظره یکی از بچه‌های دانشگاه خاص است. صداوسیمایی که باید در اختیار همه مردم باشد، فقط دست یک گروه خاص تندرو قرار دارد که فقط خودشان به‌عنوان کارشناس در برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

پازوکی ادامه داد: این تندروها افرادی هستند که در جمهوری اسلامی به ثروت و جایگاه رسیدند، از خانه و ماشین  تا سفرهای خارجی و عضویت در چندین هیئت‌مدیره؛ و به‌جای آنکه به فکر منافع  و حقوق مردم باشند فقط و فقط به دنبال منافع شخصی خود هستند و سعی دارند تا برای کشور مشکل ایجاد کنند. البته من شخصاً این ایراد را متوجه دولت آقای روحانی هم می‌دانم. متأسفانه هنوز بخشی از بدنه میانه دولت آقای روحانی از همین افراد تندرو است. درحالی‌که ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بسیار فهیم و با سواد را از معتبرترین دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی در اختیار داریم.

مهدی پازوکی با بیان اینکه تندروها ممکن است مانع رئیس‌جمهور برای شفافیت سازی شوند، خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات امسال به حسن روحانی رأی دادند. روحانی خیر الموجودین بود نه یک کاندیدای ایده‌آل. او باید بداند که بعد از خداوند، بزرگ‌ترین سرمایه‌اش مردم هستند. آقای روحانی باید هر دو هفته یک‌بار در صداوسیما حضور پیدا کند و واقعیت‌‌ها را برای مردم بازگو کند و بگوید که چه کسانی برای دولت مانع ایجاد می‌‌کنند و به قولی چوب لای چرخ فعالیت‌های دولت می‌گذارند. 

این کارشناس ادامه داد: روحانی در دور اول با 16 میلیون رأی توانست راهی پاستور شود، اما در دور دوم مردم به او 24 میلیون رأی دادند. مردم حس کردند که روحانی نسبت به سایر کاندیداها به آن‌ها نزدیک‌تر است. بنابراین روحانی باید با مردم و نهادهای قدرت صحبت کند و هرکس که دنبال سوءاستفاده و تخطی از قانون بود را به مردم معرفی کند. اکنون که بحث بودجه و انتقادات به آن مطرح است باید بگویم مجلس ابتدا باید بودجه خود را بر اساس اصول ببندد.

وی افزود: واقعاً چرا شورای نگهبان باید برای یک سال آینده خود بودجه 128میلیارد تومان باشد؟ درحالی‌که بودجه شورای نگهبان در سال65، 6 میلیون تومان بوده است. اعضای شورای نگهبان 12 نفر هستند که سر جمع با ده میلیارد می‌توانند اداره شوند. اما مجلس هم می‌ترسد که بخواهد جلوی بودجه شورای نگهبان را بگیرد.  ما اگر با شاه مخالف بودیم به این دلیل نبود که اسم همسرش فرح است! ما با سیستم شاه مخالف بودیم. اگر خدای نکرده ما هم بخواهیم به سمت این سیستم اشتباه و غلط برویم، مردم حق خواهند داشت که به ما اعتراض کنند.

پازوکی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام اکنون 4 پژوهشکده دارد، واقعاً این پژوهشکده‌ها برای چیست؟. وظیفه مجلس حل اختلافات میان شورای نگهبان و مجلس است. من اگر روزی به قدرت برسم،بودجه مجمع را در حد یک دبیرخانه پرداخت خواهم کرد. مگر مجمع تشخیص سازمان برنامه است که موسسه تحقیقاتی داشته باشد. دبیرخانه مجمع هم یک پژوهشکده برای خود دارد و تمامی افرادی که در این دبیرخانه‌ها مشغول به کار هستند بر اساس رفاقت و پارتی‌بازی آمده‌اند، نه بر اساس آزمون و میزان سواد؛ این‌ها واقعاً خنده‌دار است. این اتفاقات را مردم قطعاً می‌بینند و به همین دلیل معترض می‌شوند. پس ضروری است که رئیس‌جمهور سریعاً شفاف‌سازی را در دستور کار خود قرار دهد و منابع فساد را به مردم و مراجع قضایی معرفی کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
هم مبارزه بافسادهم حاملها ازحالت پلکانی بیرون بیاد خیلی بد هم کم مصرف هم پرمصرف این خیلی بی عدالتی که 4 جارایگان باشه بعدا مامردم بخوان بچاپن ماکه قبض نمیدیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
0
0
این تندرو ها همه جا هستند کل صدا وسیما (حتی انتخاب سخنرانان و....)اکثر تریبونها بیشتر نهاد ها /فقط آقا امام زمان کمک کند با این همه ......
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان