تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۷

پیشنهادهای ویژه تهرانگردی در نوروز

شهرداری تهران پیشنهادهای ویژه تهرانگردی در نوروز امسال را در منطقه ۱۱ منتشر کرده و شهروندان می‌توانند نقشه گردشگری را در تعطیلات نوروز از ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی دریافت کنند.

رویداد۲۴-شهرداری تهران پیشنهادهای ویژه تهرانگردی در نوروز امسال را در منطقه ۱۱ منتشر کرده و شهروندان می‌توانند نقشه گردشگری را در تعطیلات نوروز از ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی دریافت کنند.بخش تاریخی شهر تهران که در هسته مرکزی پایتخت واقع شده، دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری است که تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای دیدن آن‌ها است. علاقمندان برای آگاهی از اماکن تاریخی و مسیرهای راهنمای گردشگری منطقه ۱۱ می‌توانند نقشه گردشگری منطقه ۱۱ را در تعطیلات نوروز از ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی که در میدان راه‌آهن ، میدان حسن آباد و پارک دانشجو مستقر شده‌اند، دریافت کنند.

پیشنهادهای ویژه تهرانگردی در منطقه ۱۱ تهران عبارتند از:

موزه قرآن کریم

موزه ملی قرآن کریم با زیربنایی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و خیابان ولی عصر (عج) برای نگهداری آثار برجسته و تداوم‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی احداث و راه‌اندازی شده است.

مسجد سجاد(ع)

مسجد سجاد یکی از مساجد قدیمی منطقه ۱۱ است که قدمت آن به دوره پهلوی اول باز می‌گردد. طراح این مسجد استاد حسین لرزاده است و کار ساخت آن در خرداد ۱۳۲۳ آغاز شد.

بنا بر آنچه در کتیبه این مسجد آمده است، ۱۰۱۶ نفر در دهه ۲۰ شمسی در احداث این مسجد کمک کرده‌اند که اسامی آنها در دفترچه‌ای نگهداری می‌شود. در میان این اسامی نام دکتر مصدق نیز به چشم می‌خورد.

مسجد سجاد در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فخر رازی واقع است.

خانه و موزه مقدم

موزه مقدم دانشگاه تهران درحقیقت خانه مقدم از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمد تقی خان احتساب الملک بوده است.

از ویژگی‌های بارز این موزه همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است، فضایی که شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است.

نشانی: خیابان امام خمینی بعد از خیابان شیخ هادی

خانه تاریخی تیمور تاش

این خانه تاریخی که از آثار دوره اواخر قاجار است، تنها موزه جنگ کشور است که در آن ابزار و ادوات جنگی از جمله توپ اهدایی روسیه در عهدنامه ننگین ترکمانچای به نمایش در آمده و با همکاری شهرداری منطقه ۱۱ و فرماندهی دانشگاه جنگ در معرض دید عموم قرار گرفته است.

علاقمندان برای بازدید از این خانه تاریخی می‌توانند تا ۱۵ فروردین از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر به خیابان کارگر جنوبی، پایین‌تر از میدان پاستور، خیابان دانشگاه جنگ مراجعه کنند.

خانه تاریخی فاموری

این بنا از خانه‌های زیبای اواخر دوره قاجار است که این روزها حال و هوای بهاری دارد .

این خانه با حوضچه سنگی، نمای آجری و سبک معماری دوره قاجار، همراه با طراحی خلاقانه نمای حیاط ایرانی از زیباترین بناهای دیدنی شهر تهران است.

خانه فاموری در خیابان جمهوری، بین خیابان ولی عصر (عج) و حافظ، بعد از خیابان روم، کوچه گشتاسب، درب انتهای کوچه قرار دارد.

مقبره شیخ هادی

آقا شیخ هادی نجم آبادی مجتهد دوره ناصرالدین شاه بود که شاگردانی نظیر سید جمال الدین اسد آبادی، دهخدا و حسن رشدیه داشته است.

نشانی : خیابان امام خمینی _خ شیخ هادی _ نرسیده به جمهوری

مسجد و ساعت مشیرالسلطنه (اولین ساعت شهری تهران )

این مسجد و مدرسه ساخته میرزا احمدخان مشیر السلطنه است و دارای صحن کوچکی با هشت حجره در سه طرف آن است و شبستانی ستون‌دار در جبهه شمالی و در مقابل جبهه قبله قرار دارد.

از ویژگی‌های این بنا وجود یک برج ساعت در شرق آن است که از معابر مجاور دیده می‌شود و به همین دلیل به مسجد ساعت نیز شهرت یافته است.

نشانی: خیابان مولوی _ نبش خیابان تشکری موحد

خانه انیس الدوله

خانه تاریخی انیس الدوله از عمارات ارزشمند پایتخت است.

جایی که امروز این خانه قرار دارد در دوران سلطنت ناصرالدین شاه شرق دروازه گمرک و اوایل ورودی شهر از سمت غرب بود .

خانه تاریخی انیس الدوله با معماری ارزشمند ایرانی - اسلامی قاجاری در دو طبقه و در باغی بنا شد که این باغ نسبتا وسیع از دو رشته قنات مشروب می‌شد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران (خانه امیر بهادر)

خانه امیربهادر یکی از خانه‌های باارزش دوره قاجاریه است که در خیابان ولی عصر، جنوب میدان منیریه واقع شده است.

این خانه متعلق به مرحوم حسین پاشازاده معروف به امیربهادر جنگ؛ وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار بوده است و در حال حاضر نیز در تملک انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است.

میدان حسن‌آباد

میدان حسن‌آباد از ابنیه دوره پهلوی اول است و تا قبل از طرح توسعه تهران چهارراهی کوچک بود.

سبک معماری این میدان کاملاً غربی است و نسبتی با معماری سنتی ایرانی ندارد. نگرش غرب‌گرایانه این زمان حکومت در سبک‌های معماری ایرانی نیز نفوذ یافت یعنی سبک معماری ساختمان‌های گنبدی. مشابه این معماری در ساختمان بزرگ تخریب شده تلگراف خانه در میدان توپخانه، میدان مخبرالدوله، بانک تجارت (بازرگانی سابق) اصفهان و چند بنای دیگر دیده می‌شود.

میدان حسن‌آباد به سال ۱۳۰۹ با نام پهلوی در چهارراه حسن آباد سابق به بهره‌برداری رسید. میدانی دایره شکل به شعاع ۴۵ متر و مساحت حدود ۶۳۵۸ متر.

موزه ثبت احوال (نخستین مرکز ثبت احوال کشور)

ساختمان گنجینه اسناد هویتی مفاخر کشور (موزه ثبت احوال) همزمان با انقراض سلسله قاجار و شروع حکومت پهلوی اول در محله حسن آباد در دو طبقه به مساحت ۷۸۰ مترمربع مشتمل بر اندرونی و بیرونی و باغ به نام اداره احصاییه و سجل احوال ثبت شده است.

نشانی : خیابان امام خمینی (ره) _نرسیده به خیابان شیخ هادی

بازارچه چوبی

«چهارسوق چوبی در خیابان فروزش از کوچه شهید رضایی مجد به سمت پایین قراردارد که با چوب به شکل مخروطی شکل مسقف شده است و به همین علت آن را چهارسوق چوبی نامند. چهارسوق در چهارراه قرار دارد.

بازارچه تاریخی چارسوق (بازارچه سعادت) از جمله بناهای باقی مانده از تهران قدیم است که در تقاطع کوچه های زندی، توسلی، میثم و رضایی مجد واقع شده است.

کوچه لولاگر : تنها کوچه قرینه شهر تهران

کوچه لولاگر متفاوت ترین کوچه پایتخت است که با معماری منحصر به فرد و قرینه بودن تمام خانه‌ها، نماها ، بالکن‌ها، پنجره ها و درختان منحصر به فرد شده است.

خانه‌های دوقلو رو به روی هم که ۷۶ سال پیش توسط خانواده لولاگرها با هنرمندی «استاد حسن بنا» ساخته شده‌ و درختان متقارنی که در حیاط این خانه‌ها به صورت قرینه و موازی کاشته شده، دیوارهای آجری قدیمی، قدیمی‌ترین پیتزا فروشی ایران و نزدیکی به سفارت فرانسه و ایتالیا این کوچه را تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی شهر تهران کرده است.

نشانی : خیابان نوفل لوشاتو – کوچه لولاگر

بازارچه نائب آقا

این بازارچه هم در خیابان فروزش قرار دارد و تمام مختصات بازارچه های قدیمی را داراست. این بازارچه نرسیده به کوچه رضایی مجد قرار گرفته و در ۴ سوی آن ۳ یا ۴طاق ضربی وجود دارد.

این بازارچه که قدمتی معادل ۱۰۰ سال دارد، مربوط به اواخر دوره قاجار است. این بازارچه قدیمی و تاریخی دارای خصوصیات کامل و بارز یک بازارچه بوده و در مرکز این بازارچه سقفی با استفاده از سازه خرما، چوبی که روی آن را با ورق گالوانیزه پوشانده اند، قرار گرفته است.

اولین ایستگاه آتش نشانی

ایستگاه یک آتش نشانی در ضلع شمالی میدان حسن آباد واقع شده و اولین ایستگاه شهر تهران به حساب می‌آید که در سال ۱۳۰۷ به دستور کریم آقا بوذرجمهری رییس بلدیه آن زمان، قبرستان قدیمی موجود در میدان حسن آباد (ایستگاه آتش‌نشانی فعلی) تبدیل به اداره ماشین‌های آب‌پاش شد.

اولین هنرستان موسیقی

این هنرستان نخستین مدرسه موسیقی کشور است و غلامحسین بنان، ابوالحسن صبا، جواد معروفی، نصرالله زیرین‌پنجه نخستین مدرسان هنرستان موسیقی و روح‌الله خالقی، مهدی مفتاح، حسین دهلوی، علینقی وزیری و بسیاری دیگر از بزرگان، مدیریت این هنرستان را بر عهده داشته‌اند.

میدان حر (باغشاه)

میدان حر یا باغشاه یکی از میدان‌های مرکزی شهر تهران است که با تندیس نبرد پیروزمندانه گرشاسب با اژدها (داستان شاهنامه) شناخته می شود. این مجسمه که نشانه پیروزی خیر بر شر است، در سال ۱۳۳۹ در منطقه باغشاه پیشین برپا شده است.

باغشاه در گذشته بیرون از شهر تهران قرار داشت و با گسترش شهر تهران بخشی از شهر شد. این باغ بعدها به جایگاه استقرار سربازها و لشکر گارد واگذار شد. از رویدادهای باغشاه یکی فرمان محمد علی شاه قاجار برای سرکوب، مقابله و محاکمه مشروطه‌خواهان بود و دیگری فرمان به توپ بستن مجلس شورای ملی که از این محل صادر شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان