تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵

ترقی: مشارکت بالای 35 درصد در تهران باشد همیشه اصلاح طلبان پیروزند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی معتقد است: آرایش جناح های سیاسی کشور تا انتخابات سال آینده تغییر نخواهد کرد و خبرسازی هایی که در این زمینه انجام می گیرد با واقعیت منطبق نیست. همچنین وی با بی تأثیر دانستن عملکرد دولت یازدهم در نتایج انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اکثریت این مجلس را با اصولگرایان می داند.
رویداد24- حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به تشریح دلایل عدم موفقیت اصولگریان در دور اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و برنامه های آنها برای دور دوم این انتخابات پرداخت که مشروح این گفت و گو به این شرح است:

در آستانه دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آرایش سیاسی و انتخاباتی جناح های سیاسی را چطور ارزیابی می کنید؟
 آرایش سیاسی و انتخاباتی کشور همچنان تا پایان انتخابات مرحله دوم مجلس فکر می کنم به قوت خودش باقی است و تغییری نخواهد کرد، ولی در شرایط بعد از پایان انتخابات و آغاز کار مجلس دهم به نظر می رسد که به مرور به مناسبت ورود به عرصه رقابت انتخابات های شورای اسلامی و ریاست جمهوری آینده آرایش جدیدی شکل بگیرد.
بعضی از خبرها و خبرسازی هایی که دارد صورت می گیرد که نشان دهنده این است که رقابت در بین جریان های سیاسی از حالت فعلی دارد خارج می شود و مثلا آقای احمدی نژاد دارد وارد می شود به نظر نمی رسد که خیلی با واقعیت منطبق باشد.

یعنی به نظر شما احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حضور پیدا نمی کند؟
- من فکر نمی کنم. خیر
ضمن اینکه همین رقابت فعلی بین جریان اصولگرا و اصلاح طلب و مستقلین فعلا تنها آرایش سیاسی تثبیت شده موجودی است که باقی مانده تا ببینیم ائتلاف با مستقلین و کدام یک از این جریان ها در درون مجلس شکل می گیرد؛ و اینکه بعد از آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آنها چه موضعی را اتخاذ می کنند؟
بنابر این من خیلی معتقد به اینکه جریان چهارمی مثل آقای احمدی نژاد وارد عرصه رقابت شود، نیستم.

به نظر شما کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم چه کسی می تواند باشد؟
- هنوز هیچ بحثی نشده که کسی در مظان این مسأله قرار گرفته باشد.

پیش بینی شما از حضور اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست و فکر می کنید که اصولگرایان در این انتخابات چطور حاضر می شوند؟
در بین این 69 نماینده که باید انتخاب شوند، در 11 حوزه انتخابیه رقابت بین 2 اصولگرا و در 8 حوزه بین 2 اصلاح طلب است؛ بنابر این به طور قطع در این 19 حوزه 11 نماینده منتخب اصولگرا و 8 نفر منتخب اصلاح طلب خواهند بود. در بقیه حوزه ها رقابت بین اصولگرایان، اصلاح طلبان و مستقلین است.
به نظر می رسد که در بین آنها نیز اصولگرایان بالغ بر 20 نفر را پیروز انتخابات خواهند شد و این جمعیت به جمعیت فعلی بیش از 120 نفر اصولگرایان اضافه خواهد شد و با مقداری کاهش نسبت به دور قبل باز هم به نظر می رسد که اکثریت مجلس از آن اصولگرایان باشد.

به نظر شما، منتخبانی که در دور دوم وارد مجلس دهم می شوند، چه تأثیری در انتخاب رئیس و هیأت رئیسه مجلس بعدی خواهند داشت؟
تا الآن در جلسه آقای لاریجانی حدود 145 نفر و در جلسه آقای عارف حدود 70 نفر از منتخبان مجلس دهم شرکت کرده اند. بنابر این به طور طبیعی موقعیت آقای لاریجانی نسبت به آقای عارف برای ریاست دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، موقعیت تثبیت شده تری است؛ ولی قطعا آرای نمایندگان منتخب در دوره دوم هم می تواند نقش بسیار مهمی در نهایی شدن و تقویت نتیجه انتخابات برای هر دو طرف داشته باشد. این حدود 60 نفر نقش تقریبا تعیین کننده ای در انتخاب رئیس مجلس آینده خواهند داشت.

دلیل عدم موفقیت اصولگرایان در دور اول انتخابات چه بود و لیستی که آنها داده بودند چقدر در این امر تأثیر داشت؟
به نظر من لیست مشکلی نداشته است، اما به نظر من 3 یا 4 عامل برای این امر وجود داشته است. اول اینکه رأی تهران در شرایطی که مشارکت مردم در انتخابات بیش از 35 درصد باشد، تقریبا در دوره های قبل نیز همین نتیجه را داشته است؛ یعنی وقتی میزان شرکت کننده بالاست و به بالای 35 درصد می رسد، نوعا اصلاح طلبان موفق می شوند قشر خاکستری که جذب انتخابات می شوند را جذب کنند و رأی به نفع آنها بوده است.
البته یک عامل نیز این است که مقام معظم رهبری هم از همه، خصوصا کسانی که ممکن است حتی نظام را قبول نداشته باشند، برای شرکت در انتخابات دعوت کردند.
در این انتخابات در شمال تهران یک میلیون نفر از کسانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون مهر انتخاباتی در شناسنامه آنها زده نشده، شرکت کردند و همه آنها به نفع لیست امید و اصلاح طلبان رأی دادند که به نظر می رسد عامل اصلی توفیق است.
در روش های تبلیغاتی اصولگرایان ضعف هایی بوده که آن هم به نظر می رسد عامل دیگری در نتیجه انتخابات تهران است.

به نظر شما ممکن است برنامه ای وجود داشته باشد که منجر به جذب قشر خاکستری جامعه به سمت اصولگرایان بشود؟
بله، من فکر می کنم که تکیه اصولگرایان روی حل مشکلات اقتصادی و ارائه برنامه در این رابطه بهترین عامل برای جذب این قشر است؛ چون مشکلات اقتصادی به این قشر آسیب جدی رسانده و نگرانی و دغدغه زیادی دارند. لذا گفتمان اقتصادی و ارائه راه حل های مناسب برای حل مشکلات اقتصادی مردم می تواند جاذبه لازم را برای جذب این قشر داشته باشد.

الآن که اصولگرایان دولت را در دست ندارند، چطور برنامه های خود را به مردم منعکس می کنند؟
طبیعتا اولا مجلس آینده می تواند این نقش را ایفا کند. ثانیا در تبلیغات انتخاباتی آینده وقتی که روی این محورها تأکید کنند، روی رأی مردم تأثیر می گذارد.

عملکرد دولت یازدهم چقدر بر رأی مردم در انتخابات هفتم اسفند ماه تأثیر داشت؟
عملکرد دولت به طور طبیعی چون خیلی نمود خاصی برای آحاد جامعه نداشت و مردم خیلی احساس نمی کردند که این عملکرد مشکلی را از زندگی آنها حل کرده فکر نمی کنم که خیلی تأثیری در انتخابات داشت. چون تردید و دو دلی و دغدغه نسبت به اینکه آیا برجام به نتیجه می رسد یا نمی رسد، همچنان در جامعه باقی است و بر این اساس به نظر نمی رسد که مردم خیلی از این مسأله تأثیر گرفته باشند.

به نظر شما امیدی که برجام به جامعه دمیده بود نمی توانست نیروی محرک باشد؟
در نظرسنجی ها ما چنین امیدی را ندیدیم. یعنی در نظرسنجی ها حالت ناامیدی و یأس بیشتر بر مردم غلبه داشته است.

به نظر شما اصولگرایان باید چه برنامه ای در پیش داشته باشند تا بتوانند که در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی موفق شوند؟
دور دوم طبیعتا اصولگرایان در حال فعالیت هستند و یک رقابت جدی را در شهرستان ها دارند دنبال می کنند. اقتضائات شهرستان ها با تهران اختلافات قابل توجهی دارد. در شهرستان ها عمدتا مسائل محلی و ملاک ها و انگیزه های محلی، قومیتی و امثال آن نسبت به مسائل سیاسی تأثیرات بیشتری دارد. لذا در آن بعد به نظر می رسد که اصولگرایان باید فعال تر عمل کنند و نیروی خود را برای تبلیغ نامزدهای خودشان در سطح استان ها و شهرستان ها بسیج کنند. ولی طبیعتا برنامه های آینده اصولگرایان در رابطه با انتخابات های آینده باید پس از بحث و بررسی در مراکز تصمیم گیری اصولگرایان نهایی شده و به سمت اجرا برود.
منبع: جماران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان