تاریخ انتشار: ۰۳:۰۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵

صالحی‌امیری: قطار جامعه ایران تنها از ریل فرهنگ به مقصد خواهد رسید

آیین رونمایی از کتاب «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی، بیم‌ها و امیدها» جدیدترین و هجدهمین اثر علی دارابی معاون سابق سیما عصر دوشنبه با حضور رئیس کتابخانه ملی، رئیس سابق سازمان صداوسیما، اساتید، دانش‌پژوهان و برخی چهره‌های دیگر برگزار شد.

  سیدرضا صالحی امیری مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران طی سخنانی در این مراسم درباره‌ رویکرد جدید این سازمان در برگزاری همایش‌ها و برنامه‌ها تصریح کرد: یکی از کارهایی که در دستور کار سازمان است، تبدیل سازمان به یک کانون فرهنگی با حضور تمام نخبگان است. این سازمان در سال 94، 361 برنامه و 54 همایش برگزار کرد.

وی افزود: مبنای کار ما تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم گسترش کرسی‌های آزاداندیشی است.

مشاور رئیس‌جمهور درباره‌ کتاب «آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی» نیز اظهار کرد: آن چیزی که ما در کشور به عنوان یک خلاء احساس می‌کنیم این است که نخبگان ما در حوزه سیاست‌گذاری، طراحی و برنامه‌ریزی حضور کمرنگی دارند و از این نظر در حوزه‌ عمل و نظر شکاف عمیقی را شاهدیم. از این جهت مطالعات آینده‌پژوهی کار دشواری است که در این راستا جسارت آقای دارابی ستودنی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی افزود: 10 سالی است که در حوزه‌ مباحث جهانی‌شدن و همچنین پیامدهای آن در ایران متمرکز هستم و هنوز در این زمینه درگیرم اما به این نتیجه رسیدم که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم در حوزه فرهنگی با نظام جهانی و غرب انطباق داشته باشیم زیرا مبانی اندیشه‌ فرهنگ غرب بر امپریالیزم استوار است و نظام وحیانی ما نمی‌تواند با هیچ‌کدام از ارکان آن رابطه داشته باشد.

صالحی امیری با اشاره به آسیب‌شناسی‌ای که دارابی در کتاب خود انجام داده است، گفت: آقای دارابی در این کتاب 70 آسیب را شناسایی کرده‌اند که این مبحث به نوبه‌ خود می‌تواند کتاب جداگانه‌ای باشد.

رئیس کتابخانه ملی ادامه داد: اگر ما در حوزه اجتماعی آسیب‌های بنیادی داریم، ریشه آن فرهنگی است چرا که انسان است که مبتلا به این آسیب می‌شود بنابراین قطار جامعه ایران تنها از ریل فرهنگ به مقصد خواهد رسید.

او در پایان تصریح کرد: ان‌شاءالله در آینده شاهد رونمایی کتابی از آقای ضرغامی هم باشیم.

به گزارش ایسنا، علی دارابی نویسنده‌ کتاب آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم با یادآوری اینکه این کتاب در طول چهار سال فراهم شده است و بخش عمده‌ گردآوری آن به دو سال اخیر برمی‌گردد، گفت: این کتاب در 368 صفحه، یک دیباچه، هفت فصل و سه ضمیمه دارد که یک ضمیمه آن مربوط به این پرسش از حدود 100 نفر از مدیران، پژوهش‌گران و استادان است که «بنیادی‌ترین مسائل ایران چیست؟».

وی ادامه داد: آینده‌پژوهی یک روش، علم و روندی است که بر اساس آن تحولات منطقه بررسی می‌شود چرا که امروز در بحث مربوط به مسائل اساسی فرهنگی شاهد سونامی تغییرات هستیم و سرعت و اثرگذاری آن قابل قیاس با گذشته نیست.

معاون سابق سازمان صداوسیما در ادامه اظهار کرد: این کتاب به مدت چهار سال دغدغه من برای طرح موضوع بوده است و دو سال اخیر سامان اصلی کتاب صورت گرفته است. دغدغه‌ اصلی‌ام برای نگارش این کتاب این بوده است که انقلاب اسلامی، همچنان مقتدر و کارآمد بماند. دغدغه‌ من این است که چالش‌ها و آسیب‌های فراروی این انقلابی که شناسنامه دارد و امام خمینی (ره) آن را پایه‌گذاری کرده است را بشناسیم و بگوییم این انقلاب چگونه می‌تواند پویایی و مانایی خود را حفظ کند.

دارابی در بخش پایانی سخنان خود، هندسه نوین قدرت جمهوری اسلامی در 30 سال آینده را منوط به عواملی همچون تغییر ساختار اداره‌ کشور به ساختار دو مجلسی، تغییر در ساختار نظام سیاسی و نظام پارلمانی به جای نظام ریاستی و همچنین تمرکز بر قانون‌گذاری عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، سید عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم، به طرح برخی مباحث و مسائل روز پرداخت و به مزاح گفت: آقای فتح‌الله‌زاده را که دیدم یاد چهار گل پرسپولیس به استقلال افتادم.

وی در ادامه به مقوله فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: در دوره‌ای که فضای مجازی خودش را به رسانه‌های دیگر به ویژه عرصه‌ رسانه‌های مکتوب تحمیل کرده است، آن هم با اولویت عکس و فیلم، توجه به کتاب کار بسیار پسندیده‌ای است و برگزاری این‌گونه نشست‌ها برای تشویق نخبگان به فعالیت در این عرصه اقدامی شایسته است.

وی کتاب آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی را یک اقدام اثربخش و کارآمد در حوزه تولید محتوا دانست و افزود: در این کتاب این موضوع که آینده انقلاب چه می‌شود و تحولات جهانی در آینده چگونه است و رابطه‌ آن با انقلاب اسلامی چیست، آورده شده است. البته تا به امروز در این حوزه کمتر شاهد کارهایی برجسته و شاخص بوده‌ایم.

ضرغامی گفت: کاری که آقای دارابی به عنوان یک محقق و پژوهشگر در نگارش این کتاب انجام داده است، کاری ضروری و مورد نیاز جامعه بوده چرا که آینده‌پژوهی در عرصه‌های فرهنگی فوق‌العاده بااهمیت است. از این‌روست که می‌بینیم وضعی که الان داریم با نگاه و پیش‌بینی شهید مطهری در سال‌های ابتدایی انقلاب تطبیق می‌کند.

این عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین خاطرنشان کرد: جای خالی چنین کتابی با این عنوان و تألیف بسیار خالی بود. بر این اساس است که در این کتاب شاهدیم آقای دارابی سه محور اهمیت انقلاب اسلامی، آینده تحولات جهان و تأثیرگذاری انقلاب در تحولات جهانی را به خوبی آورده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این کتاب به درستی آینده تحولات جهانی را دسته‌بندی کرده و به آن پرداخته است، یادآور شد: من در این مراسم پیشنهاد می‌کنم از یک زاویه‌ جدید به این کتاب پرداخته شود و آن اینکه انقلاب اسلامی، اصل گرفته شود و به دنبال آن نقش این انقلاب را در آینده‌ تحولات جهانی بررسی کنیم.

ضرغامی در پایان گفت: ارزیابی من از این کتاب این است که یک کتاب تبیینی و توصیفی است و تجویزی نیست.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، دکتر سیدعلی مرتضویان عضو هیئت علمی دانشگاه، ضیاءالدین دُرّی کارگردان، برازش مدیرعامل انتشارات امیرکبیر، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل پیشین تیم استقلال، رضا رفیع طنزپرداز، مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان و ... نیز حضور داشتند.


منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان