تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

تایمز:برخلاف ادعای ترامپ برجام کارمی‌کند

روزنامه تایمز چاپ لندن روز پنجشنبه در یادداشتی با محور برجام نوشت: این توافق برخلاف ادعای ترامپ کار می‌کند.
رویداد۲۴ تایمز در ادامه پاسخ به این پرسش که آیا برجام کار می‌کند؟، افزود: سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور مرتب پایبندی ایران به این توافق را تائید کرده است. 

تایمز ادامه داد: برجام در سال 2015 تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را در ازای کاهش برنامه‌های اتمی این کشور لغو کرد. بر اساس این توافق ایران قبول کرد که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، ذخایر پلوتونیوم را به خارج از این کشور منتقل و به بازرسی‌های بین‌المللی تن دهد. 

به نوشته تایمز، ایران همواره تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای را رد کرده و گفته است که برنامه اتمی این کشور در جهت مصارف صلح‌آمیز بوده است. این نشریه انگلیسی همچنین اذعان داشت که تاکنون سندی مبنی بر اینکه تهران به سمت ساخت بمب هسته‌ای گام برداشته وجود ندارد.

تایمز با طرح این پرسش که چرا اکنون برجام در معرض خطر قرار دارد؟،افزود: این توافق محصول سیاست خارجی باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا است. بااین‌حال دونالد ترامپ آن را بدترین توافق تاریخ خوانده و تهدید به پاره کردن آن نموده است.

این نشریه انگلیسی یادآورشد: همپیمانان آمریکا هشدار داده اند که این یک توافق چندجانبه است و کاخ سفید نمی‌تواند به‌تنهایی آن را پاره کند. ایران نیز گفته است که در صورت خروج آمریکا، ادامه برجام زیر سؤال می‌رود.

در پاسخ به این پرسش که اگر برجام لغو شود، چه خواهد شد؟، تایمز نوشت: ایران تهدید کرده که غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت و ظرف 48 ساعت آن به غنای 20 درصد می‌رساند. این سطح از غنی‌سازی، بیشتر از میزان موردنیاز برای تولید انرژی هسته‌ای، اما کمتر از 90 درصد موردنیاز برای تولید بمب هسته‌ای است.

تایمز با طرح این پرسش که آیا امکان حفظ برجام وجود دارد؟، نوشت: این احتمال وجود دارد. اما ترامپ به‌طور خاصی تمایل دارد تا این توافق را پاره کند. او همچنین تحت تأثیر عربستان سعودی و اسرائیل دو هم‌پیمان آمریکا قرارگرفته است. بر همین اساس دیپلمات‌های آمریکایی با طرف‌های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی درباره یک توافق مکمل با ایران مشغول رایزنی هستند.

این نشریه انگلیسی با یادآوری اینکه ایران به سمت ساخت بمب هسته‌ای نخواهد رفت، افزود: تمام طرف‌های برجام به‌جز آمریکا از کارکرد این توافق رضایت دارند. در این میان روسیه و چین هیچ تمایلی برای تغییر این توافق ندارند اما انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش می‌کنند تا کاخ سفید را متقاعد سازند که برجام کار می‌کند.

به گزارش ایرنا، ترامپ قرار است 22 اردیبهشت درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کرده و خروج یا ماندن کشورش در برجام را اعلام کند.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دو روز پیش در یک کنفرانس خبری با ترامپ در واشنگتن درباره ضرورت حفظ برجام تاکید کرد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز قرار است فردا به واشنگتن سفر کند و پایبندی آمریکا به برجام را مورداشاره قرار دهد. 

همچنین راب ماکر سفیر جدید انگلیس در ایران نیز در گفت‌وگو با ایرنا، برجام را دستاوردی مهم دانست و گفت که لندن از تمام ظرفیت‌ها برای حفظ آن استفاده می‌کند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان