تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
ادعا یا افشاگری؟

رسانه‌های جهان درباره نتانیاهو چه می‌گویند

رسانه‌های بزرگ جهان نسبت به اظهارات نتانیاهو واکنش نشان داده‌اند و برخی از آنها این سخنان را بیهوده خواهنده‌اند و برخی نیز آنها را واقعی.
ادعا یا افشاگری؛ رسانه‌های جهان درباره نتانیاهو چه می‌گویند

رویداد۲۴- اظهارات شب گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بیان این ادعا که ایران برنامه‌ای محرمانه برای ساخت بمب اتم دارد که با برجام متوقف نشده و سرعت گرفته است با واکنش‌های متفاوتی در رسانه های جهان روبه رو شد.

روبرت مالی مشاور سابق دولت اوباما در امور خاورمیانه نسبت به صحت این ادعاها تردید کرده و گفت: «متاسفانه این صحبت‌ها یک مخاطب بیشتر نداشت و آن ترامپ بود. بعید به نظر می‌رسد ترامپ هم مثل من فکر کند این ادعاها مقوم برجام است نه سندی برای رد آن.»

پولیتیکو: ساخت بمب اتم سناریویی ساخته پرداخته نتانیاهو است

مجله پولیتیکو که در چندی پیش مصاحبه دیده نشده‌ای با رییس سابق سازمان جاسوسی موساد را منتشر کرده و در آن به نقل از این مقام ارشد سابق، تلاش نتانیاهو برای اثبات وجود برنامه ساخت بمب اتم توسط ایران را سناریویی ساخته و پرداخته نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران خوانده بود، این بار نیز اظهارات او را «ادعا» خوانده و نوشت: نتانیاهو با بیان این ادعا که شواهدی دال بر دروغ های ایران در مورد برنامه های هسته ایش دارد از ترامپ خواست تا کار درست یعنی خروج از توافق هسته‌ای را به انجام برساند.

این مجله آمریکایی به مخالفت‌های گذشته نتانیاهو با توافق هسته‌ای نیز اشاره کرد و نوشت: فایل‌های ارائه شده در این سخنرانی به زمانی قبل از توافق هسته‌ای 2015 تعلق داشته و هیچ نقض فنی‌ای را در برجام توسط ایران ثابت نمی‌کند. بسیاری از مقام‌های آمریکایی و کارشناسان بر این باورند که برنامه تحقیق و توسعه سلاح هسته‌ای توسط ایران به دهه گذشته تعلق دارد  و چیز جدیدی نیست.

نتانیاهو و ترامپ مدت‌هاست در پی تضعیف توافق هسته‌ای هستند

این رسانه به اظهارات دیلان ویلیامز رییس گروه لیبرال اسرائیلی جی استریت که یک سازمان منتقد سیاست‌های نتانیاهوست نیز اشاره کرده که گفته: نتانیاهو و ترامپ در حالی مدتهاست در پی تضعیف توافق هسته‌ای هستند که نهاد امنیتی خودشان کارساز بودن این توافق و پایبندی ایران به تعهداتش را تایید می‌کند و هیچ یک از اسناد ارائه شده این ارزیابی‌های کارشناسی را رد نمی‌کند.

بلومبرگ: سخنرانی نتانیاهو چیزی به جدال‌ها پیرامون توافق هسته‌ای اضافه نکرده است


بلومبرگ در گزارش خود به سخنرانی نتانیاهو اشاره کرده و با وجود اینکه این اظهارات را «ادعا» نخوانده ولی به نقل از باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا نوشت: سخنرانی نتانیاهو هیچ چیز جدیدی به جدال‌های پیرامون توافق هسته‌ای اضافه نکرده است. این درحالی است که نتانیاهو مدعی شده بود به اطلاعاتی از ایران دست پیدا کرده که نشان میدهد توافق هسته ای بر پایه دروغ بنا شده است.

راشاتودی: سخنرانی نتانیاهو توجیه ادامه برجام بود نه دلیل پاره کردن آن

راشا تودی روسیه نیز در گزارش مفصلی همه اظهار نظرهای مقام‌های کشورهای عضو توافق هسته‌ای در دفاع از این توافق را پوشش داده است. این رسانه نوشت: سخنرانی نتانیاهو توجیه ادامه برجام بود نه دلیلی برای پاره کردن آن.

این رسانه روسی واکنش ایران به ادعاهای نتانیاهو را نیز مورد توجه قرار داده و نوشت: در حالی که نتانیاهو مدعی بود اظهاراتش ثابت کرده ایران در حال توسعه برنامه ساخت سلاح اتمی است، تهران این اظهارات را مضحک و بچگانه خواند.

اشاره ایندیا تودی به همراهی اسراییل و آمریکا


روزنامه هندوستانی ایندیا تودی بدون اشاره به بی اساس بودن ادعاهای نتانیاهو، اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به همراه مقام‌های آمریکایی که این ادعاها را تایید کرده‌اند را مورد توجه قرار داد.

این روزنامه هندی ضمن پوشش ادعاهای نتانیاهو، نوشت: کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا این اظهارات را تایید کرده‌اند. سارا سندرز گفته اطلاعاتی که اخیرا توسط اسرائیل تهیه و فاش شده جزییاتی را در مورد توسعه برنامه ساخت سلاح هسته‌ای را نشان می‌دهد.

سی ان بی سی آمریکا: ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای می‌رود!

سی ان بی سی آمریکا نیز اظهارات نتانیاهو را «افشای» مدارکی خواند که او «مدعی» است ثابت می‌کند ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای میرود.

این رسانه به تاثیر این ادعاها در آستانه پایان ضرب الاجل آمریکا برای خروج از توافق هسته ای بر بازار نفت پرداخت

ایندیپندنت: قرار است سخنان نتانیاهو  در اختیار آژانس قرار بگیرد

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت اما این اظهارات را «ادعا» خوانده و نوشت: تنتانیاهو مدعی شد اسرائیل به مدارک محرمانه‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد تهران هنوز در حال ساخت سلاح اتمی است.

این رسانه بریتانیایی نوشت: نتانیاهو در شویی که به نظر می‌رسید کاملا برای مصرف بین المللی  و به ویژه برای آمریکایی‌هایی که خواستار خروج ترامپ از توافق هسته‌ای هستند، طراحی شده تا این اطلاعات را در اختیار واشنگتن و آژانس انرژی اتمی نیز قرار داده است.

ایندیپندنت نوشت: علی رغم سخنرانی دراماتیک نتانیاهو، بسیاری کارشناسان در خصوص اینکه آیا این اظهارات چیزی را افشا کرده یا نه اذعان کردند: نتانیاهو چیزهایی را گفته که از قبل می‌دانستیم. اینکه ایران برنامه ساخت سلاح داشته و به همین دلیل است که ما به سمت رسیدن به یک توافق با ایران رفتیم.

فاکس نیوز: وضعیت ایران غیر قابل قبول است


فاکس نیوز رسانه نزدیک به دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا این اظهارات را «افشاگری» نتانیاهو علیه ایران خواند و نوشت: ترامپ «خبر متعجب کننده» نتانیاهو را در مورد ایران تایید کرد و گفت این وضعیت ایران غیر قابل قبول است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان