تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

سیدحسن خمینی: حکومت مهدوی حکومت لال‌ها نیست

سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام سروش‌محلاتی، در برنامه‌های جداگانه‌ای به تبیین باورها درباره امام زمان (عج) و حکومت مهدوی پرداختند. حسن خمینی از این نکته سخن گفت که حکومت مهدوی، حکومت لال‌ها نیست، بلکه حکومت سخن‌گفتن و صحبت‌کردن است. سروش محلاتی هم در سخنان خود با استناد به اندیشه شهید مطهری درباره امام زمان درباره مفاهیم انتظار مثبت و منفی صحبت کرد و متذکر شد که طبق نظر شهید مطهری حضرت حجت مربوط به همه عالم است. اینکه بگوییم حضرت حجت بیاید، اول شیعه را نجات می‌دهد این دروغ است.

رویداد۲۴-سیدحسن خمینی و حجت‌الاسلام سروش‌محلاتی، در برنامه‌های جداگانه‌ای به تبیین باورها درباره امام زمان (عج) و حکومت مهدوی پرداختند. حسن خمینی از این نکته سخن گفت که حکومت مهدوی، حکومت لال‌ها نیست، بلکه حکومت سخن‌گفتن و صحبت‌کردن است. سروش محلاتی هم در سخنان خود با استناد به اندیشه شهید مطهری درباره امام زمان درباره مفاهیم انتظار مثبت و منفی صحبت کرد و متذکر شد که طبق نظر شهید مطهری حضرت حجت مربوط به همه عالم است. اینکه بگوییم حضرت حجت بیاید، اول شیعه را نجات می‌دهد این دروغ است.

براین‌اساس، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی که در دیدار وزیر، معاونان و مدیران وزارت آموزش‌وپرورش در حرم امام سخن می‌گفت، افزود: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه‌ای که مرحوم کلینی در روضه کافی نقل کرده، به ویژگی‌های حکومت عادل که طبیعتا اوج آن در زمان ظهور محقق خواهد شد، اشاره دارند که شاید بتوان گفت اشاره‌ای مستقیم به زعامت حضرت صاحب‌الزمان (عج) است. ایشان وقتی به حاکمی که ما منتظر او هستیم تا جهان را از عدل و داد پر کند، اشاره می‌کنند، می‌فرمایند: «شما را به مناهج رسول (ص) راهنمایی می‌کند». البته این به آن معنا نیست که آینده بشر در گذشته او است؛ بلکه به این معناست که ارزش‌هایی که در آینده پدید خواهند آمد، ارزش‌هایی‌اند که پیامبر (ص) بر مدار آن جهان آیین خودش را پایه‌گذاری کرد.

او یادآور شد: علی (ع) در ادامه روایت می‌فرمایند، با این اتفاق شما از کوری، کری و لال‌بودن درمان می‌شوید. اشاره این سخن به بیماری‌های دل است؛ جامعه مهدوی کر و کور و لال نیست؛ یعنی هم نعمت‌های خدا و هم درد جامعه و مشکل همنوع و هم راه‌های برون‌رفت را می‌بیند؛ هم دارو و هم درد را می‌بیند.

سیدحسن خمینی با تأکید بر توجه به الطاف الهی از جمله پدیده انقلاب اسلامی، گفت: لطف خدا را در زندگی خودمان ببینیم و کفران نعمت نکنیم، اما از طرف دیگر توجه ما به درد جامعه باشد و مشکلات را هم ببینیم و چشم بر درد دیگران نبندیم. پیامبر (ص) می‌فرماید: «محبت مؤمنین به یکدیگر مثل محبت اعضای یک بدن است». یکی از اشکالات ما این است که بعضا بدی دیگران را می‌بینیم، اما بدی خودمان را نمی‌بینیم؛ اما در حکومت مهدوی (عج) چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. یادگار امام با بیان اینکه حکومت مهدوی حکومت لال‌ها نیست، گفت: حکومت مهدوی حکومتی نیست که در آن انسان‌ها از گفتن حقیقت بترسند و در آن زبان‌ها به بیان حقیقت نچرخد؛ بلکه حکومت سخن‌گفتن و صحبت‌کردن است. مولی‌الموحدین (ع) در مسجد کوفه می‌نشست و مردم می‌گفتند یا علی مشرک ‌شده‌ای، اما وجود مبارک امیرالمؤمنین (ع) تحمل می‌کرد.

او تأکید کرد: نگاه ما به افق روشن آینده است. البته فلسفه انتظار این نیست که بر سر خودمان بزنیم تا کسی بیاید و ما را نجات دهد؛ بلکه فلسفه انتظار این است که ما به سمت مهدوی‌شدن حرکت کنیم.

«تحجر» از کلیدواژه‌های تفکر امام است
سیدحسن خمینی خطاب به مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در آموزش‌وپرورش به این توجه کنید که «تحجر» از کلیدواژه‌های تفکر امام است؛ اگر نسبت به این امر غفلت کردید و به آن توجه نداشتید نگاه کاریکاتوری به امام داشته‌اید.
او ادامه داد: امام جلوه تمام‌نمای حاکمیت دین در جامعه است، ولی تجلی تمام‌نمای مبارزه با تحجر هم هست. اتفاقا جایی هم که می‌گوید من اگر فدا شوم می‌ارزد مبارزه با متحجرین است؛ نه هنگام مبارزه با کفار. او با اشاره به تفکر انجمن حجتیه، افزود: آنها می‌گفتند مبارزه حرام است؛ خود آقا امام زمان (عج) می‌آید، اما امام می‌گفتند فلسفه انتظار، «حرکت» است.

یادگار امام گفت: معلم و آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین محل برای شست‌وشوی قلب و آماده‌سازی راه برای حرکت و بزرگ‌ترین جا برای تربیت انسان مهدوی و فردی است که چشم‌هایش را از زشتی‌ها، پلیدی‌ها، دورنگی‌ها و دیدن عیب‌های دیگران و ندیدن عیب‌های خودش می‌شوید. انسان در آموزش‌وپرورش گوش‌هایش را می‌شوید از اینکه نکند صدای «یاللمسلمین»ی بلند شود و او نشنود و جایی است که انسان زبانش را به گفتن حرف حق باز می‌کند.

او در پایان گفت: امام سجاد (ع) در فرازی از دعای مکارم‌الاخلاق می‌فرماید خدایا هیچ خصلتی را در من مگذار که عیب من باشد؛ مگر آن را اصلاح کنی؛ هیچ عیبی را نگذار که من به آن سرزنش شوم؛ مگر اینکه آن عیب را تبدیل به حسن کنی و هیچ صفت خوبی را در من ناقص مگذار.

سروش‌محلاتی: حضرت حجت بیاید اول شیعه را نجات می‌دهد، دروغ است
حجت‌الاسلام سروش‌محلاتی در مراسم گرامیداشت شهید مطهری عنوان کرد: آموزه انتظار در آثار بزرگان مثل استاد مطهری و دکتر شریعتی در دو شکل انتظار مثبت و انتظار منفی مطرح بوده است. متأسفانه پس از انقلاب انتظار منفی گسترش پیدا کرده است.

او افزود: در آثار استاد مطهری به آثار منفی انتظار منفی از‌جمله اباحه‌گری و فراگیرشدن فساد بر سرنوشت جامعه پرداخته شده است. همه شیعیان در طول تاریخ ظلمی را متحمل شده‌اند و تصور می‌کنند انتظار به این معنی است که صبر کنید تا این شرایط به سر ‌آید.

سروش‌محلاتی یادآور شد: یکی از موارد انتظار منفی انتقام‌جویی است که استاد مطهری این نوع نگرش به انتظار را نمی‌پذیرد؛ چراکه نمی‌شود و نباید انتظار را به انتقام‌جویی در نظر بگیریم. تفسیر منفی دیگر این است که انتظار را به معنای نجات مذهب و مذهبیون بدانیم. استاد مطهری این نگاه را هم تخطئه می‌کند، بله مظلوم باید نجات پیدا بکند؛ ولی آیا فقط مظلوم ما هستیم و هرکس که با ما نیست، ظالم است.

او گفت: طبق نظر شهید مطهری حضرت حجت مربوط به همه عالم است. اینکه بگوییم حضرت حجت بیاید اول شیعه را نجات می‌دهد، این دروغ است. امام زمان حامی اینها نیست و مصلح کل است.

سروش‌محلاتی گفت: برخی فکر می‌کنند اگر امام زمان بیاید، همه زندگی را به هم می‌زنند و ما را به عقب برمی‌گرداند و این صنعت و تمدن و پیشرفت‌های علمی را باید نابود کرد و از بین برد و سلامت زندگی انسان به همین است که به زندگی گذشته برگردد و همه این آثار علم از بین برود تا ما بتوانیم یک جامعه سالم داشته باشیم. آیا انتظار و سلامت معنی‌اش این است؟ آیا بناست چنین تغییری به وجود بیاید؟

او گفت: بحث‌هایی که استاد مطهری در این زمینه دارند، نافی این تلقی است؛ از‌جمله روایتی است که استاد مکرر در آثار خود دارند که حضرت فرمودند پس از ظهور همه موانع در ارتباطات بین انسان‌ها برداشته می‌شود و انسان‌ها مستقیم با همدیگر در هر کجای عالم که هستند، صحبت می‌کنند و ارتباط برقرار می‌کنند. هیچ عسر و حرجی وجود نخواهد داشت. همه عالم حرف‌های حضرت را خواهند شنید.

در زمان ظهور کمیته امداد تعطیل می‌شود
این پژوهشگر دینی معاصر با بیان اینکه حکومت امام زمان یک الگوست، گفت: اوج تکامل فردی و اجتماعی بشر در آن نظام اتفاق می‌افتد و ما منتظر هستیم برای اینکه به این عنوان دسترسی پیدا کنیم. آنجا قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ انسان در آن زمان یعنی در زمان ظهور معصوم نخواهد بود. انسان‌ها در آن‌موقع هم خطا و گناه و اشتباه خواهند کرد؛ چون انسان هستند.
او ادامه داد: بنا نیست انسان در آن دوره تبدیل به فرشته و ملائکه بشود.

ما در هیچ واقعیتی هم نداریم که بگوید امام زمان که آمد، مثلا یک تار موی زنی در عالم پیدا نخواهد شد، این تغییرات نیست؛ بلکه تغییرات دیگری داریم و آن این است که عدل و داد همه جای عالم را فرا خواهد گرفت، امنیت همه جای عالم را خواهد گرفت و آبادانی و عمران تمام جهان را خواهد گرفت؛ اما انسان‌ها که معصوم نخواهند شد. یک تحول انسانی و اخلاقی و معنوی اتفاق خواهد افتاد و ایمان تقویت خواهد شد. در زمان ظهور کمیته امداد تعطیل می‌شود؛ اما وزارت کشاورزی و عمران تعطیل نمی‌شود و عالم در اوج رفاه، عدل و داد خواهد بود.

منبع: جماران
نظرات شما
پیشخوان