تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
لیگ جدید برای والیبالیست‌ها دردسرساز شد؛

خروج «سرمایه» از والیبال/ کاهش دستمزد یا خروج از ایران؟

کنار رفتن بانک سرمایه از لیگ، بعید است باشگاهی بتواند از پس دستمزد میلیاردی برخی ستاره‌های ملی‌پوش بربیاید، در این حال دو راه پیشِ‌روی ستاره‌های برجسته والیبال ایران قرار دارد؛ اول اینکه دستمزد خود را در حد توان باشگاه خود کاهش دهند یا اینکه مدیر برنامه‌های خود را به فعالیت وادارند تا با تیم مناسبی در خارج از ایران به توافق برسند.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، اردوهای تدارکاتی تیم ملی والیبال برای شرکت در تورنمنت‌های مهم پیشِ‌رو از جمله لیگ ملت‌های والیبال و مسابقات قهرمانی جهان، بعد از تعطیلات سال نو آغاز شد.

بازیکنان در 3 مرحله به اردوی تیم ملی دعوت شدند، گروه نخست از بازیکنانی تشکیل شده بودند که تیم‌شان در لیگ به پلی‌آف نرسیده بود، گروه دوم، بازیکنانی بودند که به مرحله پلی‌آف صعود کرده بودند و گروه سوم نیز لژیونرهای ایرانی شاغل در اروپا بودند.

والیبال ایران در فصل 18‌ــ‌2017 دو بازیکن در پلاس‌لیگای لهستان و سری A ایتالیا داشت که هر دو حضور موفقیت‌آمیزی در اروپا داشتند.

میلاد عبادی‌پور به‌عنوان یکی از ارکان تیم ملی والیبال ایران از ابتدای فصل راهی «اسکرا بوهاتوف» لهستان شد و از همان ابتدا علی‌رغم جوانی ولی با تکیه بر تجربیات خود در ترکیب اصلی تیم جای گرفت. کارشناسان والیبال، پیش‌بینی فصل موفق را برای عبادی‌پور می‌کردند ولی او به‌همراه دیگر شاگردان روبرتو پیاتزا، عملکرد و پایانی فراتر از انتظارها داشتند. اسکرا در تمام طول فصل، زاکسا را در صدر جدول تعقیب کرد ولی در پلی‌آف فینال توانست حریف خود را شکست دهد و قهرمان پلاس‌لیگا شود.

عبادی‌پور در بازی دوم فینال با کسب 17 امتیاز، ستاره تیمش بود و اینکه عنوان باارزش‌ترین بازیکن را کسب نکرد باعث تعجب خیلی‌ها شد.

جواد معنوی‌نژاد نیز قدر توجه و دعوت اسطوره و مربی بزرگی مثل نیکولا گربیچ را دانست و در حالی که می‌توانست قرارداد مالی بهتری در ایران داشته باشد به تیم «ورونا» در سری A رفت. او در ابتدای حضورش جای ثابتی در ترکیب ورونا نداشت اما خودش را به گربیچ ثابت کرد و کارنامه درخشانی در ایتالیا از خود به‌جا گذاشت.

در لیگ برتر ایران اما شرایط مالی تیم‌ها چندان تعریفی نیست و با کنار رفتن بانک سرمایه از لیگ، بعید است باشگاهی بتواند از پس دستمزد میلیاردی برخی ستاره‌های ملی‌پوش بربیاید، در این حال دو راه پیشِ‌روی ستاره‌های برجسته والیبال ایران قرار دارد؛ اول اینکه دستمزد خود را در حد توان باشگاه خود کاهش دهند یا اینکه مدیر برنامه‌های خود را به فعالیت وادارند تا با تیم مناسبی در خارج از ایران به توافق برسند.

تقریباً همه افراد مرتبط با والیبال در جهان می‌دانند که دلیل عدم تمایل بازیکنان ایرانی برای حضور در لیگ‌های خارجی، درآمد بالای آنها در لیگ ایران است. اما شاید وقت آن باشد که ستاره‌های باتجربه والیبال ایران با حضور در لیگ‌های اروپایی و یا حتی آسیای شرقی مثل چین و ژاپن که حاضر به پرداخت دستمزدهای بالا هستند، شرایط جدیدی را تجربه کنند.

حضور بازیکنان ایرانی در لیگ ملـت‌های والیبال و مسابقات قهرمانی جهان 2018 به‌میزبانی بلغارستان و ایتالیا، می‌تواند فرصت مناسبی برای ارائه توانایی‌های آنها به باشگاه‌های خارجی و جلب توجه سرمربیان آنها باشد. بازی در خارج از مرزها، بازار جدیدی برای بازیکنان خواهد بود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان