تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

گورباچف: در جنگ سرد جدید کسی پیروز نمی‌شود

رویداد24-آخرین رهبر شوروی سابق معتقد است کشورهای غربی باید با اعمال اصلاحات گسترده به دنبال روابطی سازنده‌تر با روسیه باشند.

  میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق با انتشار مقاله‌ای در روزنامه روسیسکایا گازتا نوشت: کشورهای غربی باید حرکتی پرسترویکایی را در تعاملات خود با روسیه داشته باشند تا بدون منزوی کردن این کشور، روابطی سازنده‌تر با آن داشته باشند.

به گزارش ایسنا،‌ پرسترویکا اصطلاحی روسی است که به مجموعه اصلاحات اقتصادی گفته می‌شود که در سال 1987 توسط گورباچف مطرح شد. این واژه در زبان روسی به معنای بازسازی است.

گورباچف در مقاله خود نوشت: پوتین تمایل خود را برای عادی‌سازی روابط با غرب اعلام کرده است. آیا شرکای غربی ما نیز چنین تمایلی دارند؟ پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست اما من از آنها می‌خواهم که چنین رویکردی داشته باشند.

گورباچف از غرب خواست مسائل احساسی و رویکردهای تبلیغاتی را کنار بگذارند زیرا زمان آن فرا رسیده که غرب تلاش‌ها برای منزوی کردن روسیه را خاتمه دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها هرگز به نتیجه‌ای منجر نشده است زیرا اگر غیر از این بود اکنون باب مذاکرات باز نمی‌شد و فرصتی برای جلب اعتماد به وجود نمی‌آمد.

گورباچف همچنین تأکید کرد: جنگ سرد جدید اتفاقی است که در آن هیچ کس پیروز نمی‌شود. به اعتقاد آخرین رهبر شوروی سابق، کاستن از تنش‌ها و توسعه روابط میان مسکو و غرب فرآیندی پیچیده است که زمان بسیاری طول خواهد کشید.

وی ادامه داد:‌ مذاکره در خصوص سوریه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر جنا‌ح‌های خارجی و در رأس آن‌ها روسیه و آمریکا درگیر این مذاکرات هستند. این مذاکرات به کاهش تنش‌های میان روسیه و غرب کمک کرده است. چنانچه این رویه ادامه پیدا کند، می‌توان در حوزه‌های دیگر نیز شاهد چنین تغییراتی در روابط بود اما این فرآیند طولانی‌مدت است زیرا روابط دو طرف آسیب بسیاری دیده است.

برچسب ها: گورباچف ، جنگ ، شوروی ، روسیه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان