تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

بررسی سازوکار حمایت از حقوق کودک در فضای مجازی

نشست تخصصی «بررسی ساز و کار حمایت از حقوق کودک در رسانه‌ها و فضای مجازی» در مرکز رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رویداد۲۴-نشست تخصصی «بررسی ساز و کار حمایت از حقوق کودک در رسانه‌ها و فضای مجازی» در مرکز رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.محمدرضا فرنقی‌زاد رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست با بیان اینکه امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کشور ما تبدیل به رسانه شده‌اند، گفت: تدوین قوانین جدید و آموزش معلمان، والدین و کودکان مهمترین راهکار در حمایت از کودکان در رسانه و فضای مجازی است.

وی افزود: در فضایی که اطلاعات در حجمی انبوه و سطحی تولید شده و در ادراک، بینش، طرز تفکر، شیوه زندگی و تصمیم‌گیری مخاطبان تأثیری به‌سزا یافته است، بحث از حقوق کودک و چگونگی صیانت از حقوق آنها در رسانه‌ها و فضای مجازی به دغدغه بسیاری از کشورها تبدیل شده است.

فرنقی زاد با اشاره به شعار جهانی امسال «اتحادیه جهانی مخابرات» گفت: شعار این اتحادیه در سال ۲۰۱۸ «همه‌گیرشدن هوش مصنوعی» است در حالی که ما هنوز در پیچ و خم‌های اولیه فضای مجازی مانده‌ایم. دغدغه حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی بحثی است که سال‌ها پیش از سوی اتحادیه جهانی مخابرات مطرح شده به‌تازگی وارد این حوزه شده‌ایم.

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت ارتباطات ادامه داد: ایجاد فضای بر خط امن و متناسب با سن، ایجاد فناوری‌های دیجیتالی و روندهای استاندارد مدیریت و کنترل سوءاستفاده از کودکان برخی از این فاکتورها هستند که برای هر یک از آنها راهکارهای متفاوتی ارائه شده است.

وی تدوین سیاست‌های حفاظت از کودکان، تعریف حقوق کودکان و تدوین لوایح مربوط به حقوق کودکان را از مهم‌ترین راهکارهایی دانست که می‌تواند در صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

فرنقی زاد تاکید کرد: موضوع آموزش کودکان، والدین و آموزگاران باید در دستور کار قرار گیرد. درحالی که اغلب کودکان با فضای مجازی کار می کنند چرا در کلاس های درس، عنوانی برای آموزش حضور در فضای مجازی برای دانش آموزان وجود ندارد؟ ما چه بخواهیم چه نخواهیم آینده فرزندانمان با این فضا شکل خواهد گرفت، پس لازم است هرچه سریعتر نسبت به تدوین قوانین لازم  برای حمایت از کودکان در این فضا و همچنین ارائه آموزش های لازم اقدام کنیم.

نظرات شما
پیشخوان