تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

اولین حشره رباتیک بی سیم پرواز کرد

محققان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند یک حشره رباتیک را بدون استفاده از سیم از زمین بلند کنند.

رویداد۲۴-محققان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند یک حشره رباتیک را بدون استفاده از سیم از زمین بلند کنند. ربات های پرنده ای که در قد و قامت حشرات کوچک ساخته می شوند، می توانند به انجام وظایف وقت گیر مانند نظارت بر رشد محصولات در زمین های بزرگ کشاوری و یا تشخیص نشت گاز کمک کنند.

این ربات ها به حدی کوچک هستند که نمی توان مانند پهپادها برای پرواز آنها از پروانه استفاده کرد و در عوض این ربات ها با چرخش بال های کوچک خود از زمین بلند می شوند و پرواز می کنند. کوچکی سایز این ربات ها یک مزیت محسوب می شود و ساخت آنها نیز کم هزینه است. همچنین این ربات ها می توانند به راحتی وارد مکان های تنگی شوند که برای پهپادهای بزرگ غیرقابل دسترسی هستند.

اما حشرات رباتیک فعلی هنوز (برای پرواز) به زمین متصل هستند. ابزارهای الکترونیکی که این ربات های مینیاتوری برای حرکت دادن و کنترل بال های خود نیاز دارند، آنقدر سنگین است که با آنها قابل حمل نیست.

اکنون مهندسان دانشگاه واشنگتن در آمریکا برای اولین بار سیم های اتصال ربات حشره خود به نام RoboFly را کنار گذاشتند و در عوض یک مغز به آن اضافه کردند که به ربات اجازه می دهد به طور مستقل بال بزند. البته این ربات در حال حاضر تنها می تواند از زمین بلند شود و روی زمین فرود آید اما این کار خود یک جهش بزرگ برای این نوع ربات ها محسوب می شود.

RoboFly اندکی از یک خلال دندان سنگین تر است و از یک پرتو لیزر انرژی می گیرد. این ربات با استفاده از مدار کوچکی که در آن تعبیه شده است انرژی لیزر را به انرژی الکتریکی کافی برای به حرکت درآوردن بال ها تبدیل می کند.

در حال حاضر RoboFly تنها می تواند از زمین بلند شود و بر زمین بنشیند. زمانی که سلول فتوولتائیک آن از خط مستقیم دید لیزر خارج می شود، انرژی ربات تخلیه می شود و فرود می آید اما محققان امیدوارند که به زودی بتوانند لیزر را هدایت کنند به نحوی که RoboFly بتواند به اطراف پرواز کند.

محققان یافته های خود را روز 23 مه (دوم خرداد) در کنفرانس بین المللی رباتیک و اتوماسیون در بریزبن استرالیا ارائه خواهند کرد.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان