تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

نمی توان فضای مجازی را محدود کرد

دبیر شورای عالی فضای مجازی در بیانیه به مناسبت روز جهانی ارتباطات گفت: نمی توانیم به بهانه برخی نگرانیها و پیامدهای منفی که در هر نوع فناوری می توان سراغ گرفت، این فضا را محدود ساخته یا از ظرفیت های تسهیل گر و توانمندساز آن برای مردم و کشور استفاده نکنیم بلکه بالعکس، باید با عزمی ملی و فراتر از سلایق سیاسی، با تمام توان بسترهایی را فراهم کنیم که این فضا با سرعت و امنیت بسیار بالاتری توسعه یابد.

رویداد۲۴-دبیر شورای عالی فضای مجازی در بیانیه به مناسبت روز جهانی ارتباطات گفت: نمی توانیم به بهانه برخی نگرانیها و پیامدهای منفی که در هر نوع فناوری می توان سراغ گرفت، این فضا را محدود ساخته یا از ظرفیت های تسهیل گر و توانمندساز آن برای مردم و کشور استفاده نکنیم بلکه بالعکس، باید با عزمی ملی و فراتر از سلایق سیاسی، با تمام توان بسترهایی را فراهم کنیم که این فضا با سرعت و امنیت بسیار بالاتری توسعه یابد.ابوالحسن فیروزآبادی در بخشی از این بیانیه آورده است: 27 اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات فرصتی است برای تامل درباره تحولات آن و افق های پیش روست؛ تحولاتی که ما را در آستانه دوره تاریخی جدیدی قرار داده که تمام حوزه ها و شئون زندگی انسان را دگرگون کرده و خواهد کرد.

در سطح کلان نیز این تحولات موجب شده و خواهد شد موازنه قدرت میانجوامع و کشورها با حضور بازیگران جدید این فضای نوین، تغییرات وسیعی یابد. امروزه، شکافها و طبقه بندی های کلاسیک میان کشورها کمرنگ شده و بر اساس قدرت سایبری و توانمندی های آنها در حوزه های فناوری اطلاعات بازآرایی می شود. لذا کشورهایی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و توانسته اند علاوه بر تقویت حوزه های علمی و فناوری در حوزه های کاربردی نیز از ظرفیت های این فضا استفاده کنند، جایگاه برتری خواهند داشت و بالعکس، کشورهایی که از این قافله عقب بمانند، جایگاه مناسبی نخواهند داشت.

در چنین شرایطی، ما نمی توانیم از این فرصت تاریخی پیش آمده بگذریم و به بهانه برخی نگرانیها و پیامدهای منفی که در هر نوع فناوری می توان سراغ گرفت، این فضا را محدود ساخته و یا از ظرفیت های تسهیل گر و توانمندساز آن برای مردم و کشور استفاده نکنیم. بلکه بالعکس، باید با عزمی ملی و فراتر از سلایق سیاسی، با تمام توان بسترهایی را فراهم کنیم که این فضا با سرعت و امنیت بسیار بالاتری توسعه یابد؛ توسعه ای فعال، مبتنی بر برنامه، متوازن، متناسب و سریع.

هم اکنون عزمی ملی و فراجناحی در شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی کشور شکل گرفته است تا با اتکا به ظرفیت های دانشگاهی و نخبگی بومی و استفاده از تجارب کشورهای دیگر، فضای مجازی امن، سالم، آزاد و عادلانه را در چارچوب مرزهای ملی فضای مجازی توسعه دهد و با قاعده‌گزاریهای مناسب، این فضا را برای فعالیت بیش از پیش فعالان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آماده سازد.

بدیهی است که طی این مسیر و ورود به این دوره تاریخی جدید، ناملایمت های خواسته و ناخواسته زیادی خواهد داشت که با عزمی ملی، نگاهی فراجناحی، همکاری و همدلی تمامی مسئولان و نیروهای اجتماعی و سیاسی، بالاخص نخبگان میسر خواهد شد.

نظرات شما
پیشخوان